عصر خودرو

در نشست مطبوعاتی بهمن دیزل مطرح شد:

۱۰ درصد از سهام بهمن دیزل با حاشیه سود ۱۰ درصدی فردا عرضه می‌شود

عصر بازار: عرضه اولیه بهمن دیزل فردا در حالی انجام می شود که مسئولان این شرکت از فروش این شرکت اطمینان خاطر دارند و احتمال می دهند حاشیه سود ۱۰ درصدی برای این سهم محفوظ است.

۱۰ درصد از سهام بهمن دیزل با حاشیه سود ۱۰ درصدی فردا عرضه می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» امروز نشست خبری گروه بهمن به بهانه عرضه سهام بهمن دیزل، به عنوان دومین شرکت پذیرش شده این گروه در بازار سرمایه در محل این شرکت برگزار شد.
    سعید موحدی، معان اقتصادی گروه بهمن در نشست خبری عرضه این گروه، در روز قبل از عرضه این سهم در فرابورس گفت: اکنون 12 سال از فعالیت حرفه‌ای گروه بهمن می‌گذرد. این گروه به مدد داشتن 60 درصد از سهم بازار خودروهای تجاری، در این حوزه به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شود. هدف از عرضه 10 درصدی سهام گروه بهمن خودرو در فرابورس، تامین مالی این شرکت نیست، بلکه هدف اصلی از این کار ایجاد شفافیت و نرخ خوردن برای سهام این شرکت از زیر مجموعه گروه بهمن است. همچنین سود پیش‌بینی شده برای این سهم حدود 70 تومان است.
    او افزود: به احتمال زیاد در آینده شرکت های سیبا موتور و بهمن موتور نیز وارد چرخه عرضه زیرمجموعه‌های بهمن در بازار سرمایه می‌شوند.
    معاون اقتصادی گروه بهمن خاطرنشان کرد: استراتژی کلی این گروه تمرکز بر تولید خودروهای تجاری، یعنی خودروهایی است که برای مصرف کننده درآمدزایی داشته باشد. باید توجه کرد که یکی از مهمترین مزایای گروه بهمن،  این است که شرکت ISUZU  به عنوان شریک تجاری اصلی گروه بهمن، شریک تجاری مناسبی است. زیرا در زمان تحریم‌ها هم تا حد امکان همکاری را ادامه داد. به طوری که برنامه های توسعه ای و به روز شدن ساخت خودرو‌ها هیچگاه متوقف نشد.
    میرحکیم حسینی، مدیر عامل گروه بهمن در ادامه این نشست خبری گفت: سابقه 12 ساله گروه بهمن دیزل این برند را برند مطرحی در حوزه خودروهای تجاری سبک و نیمه سبک کرده‌است. همچنین در 4 سال گذشته که بازار این خودروها، وضعیت نامناسبی داشت، این گروه کاهش فروش نداشته‌است، هر چند اندکی کاهش بودجه محتاطانه برای تولید امسال داشتیم.
    او افزود: در حال حاضر گروه بهمندیزل انواع کامیونت‌های 5.2 تن، 6 تن و 8 تن تولید می کند. در کنار آن تولید کامیون 18 تنی نیز از سال گذشته آغاز شده‌است و مینی‌بوس‌های ISUZU  نیز در حال تولید است.
    حسینی خاطر نشان کرد: چند محصول جدید نیز در توافقات اخیر با شرکت ISUZU  سفارش گذاری شده‌است. یکی از این محصولات کامیون 26 تنی است که سفارش اولیه اوایل سال آینده وارد می‌شود و پس از انجام تست‌های استاندارد در صورت تایید، وارد خط تولید می‌شود و به احتمال زیاد تا پایان سال آینده می‌تواند وارد بازار شود. مشتریان عمده ما منتظر ورود این محصول به بازار هستند.
    او افزود: وضعیت صورت‌های مالی بهمن دیزل نشان می‌دهد که سود محقق شده 6 ماهه امسال، بیش از پیش بینی‌ها بوده‌است. به همین منظور برای تامین EPS  پایان امسال، نگرانی نداریم.

    موحدی در ادامه این جلسه در خصوص حاشیه سود این سهم گفت: تلاش ما مبنی بر این است که حاشیه سود سهم کمتر از 10 درصد نباشد. البته ممکن است طبق ذات بورس، گاهی بالا و گاهی پایین برود.
    معاون اقتصادی گروه بهمن گفت: اگر برای عرضه این سهم، باز هم مانند گذشته صبر می‌کردیم، باید دوباره از اول پذیرش شرکت انجام می‌شد. اما مدیران سازمان بورس معتقد بودند که اکنون زمان مناسبی برای عرضه این سهم است. به هر حال با پذیرش ریسک توسط گروه بهمن، این عرضه انجام می‌شود.
    او افزود: تضمین این سهم، گذشته شرکت است. گروه بهمن هیچگاه توید انبوه را جز اهداف خود قرار نداده است، بلکه تولید معقول و مورد نیاز بازار، جز اهداف بوده‌است. به هر حال فکر نمی‌کنم تا پایان سال جاری اتفاق خاصی در بازار سرمابه رخ بدهد، اما احتمال رونق این بازار در تابستان سال آینده محتمل است.
    موحدی اظهار کرد: عرضه اولیه این سهم، 10 درصد از عرضه کل محصول خواهد بود و برنامه‌ای برای افزایش عرضه نداریم. البته اگر سرمایه گذار خارجی وارد شود، ممکن است وارد فاز گفت‌و‌گو شویم. البته باید توجه کرد که گروه بهمن، تابع چارچوب‌های شریک تجاری اصلی خود، یعنی شرکت ISUZU  است و این شرکت حساسیت‌های زیادی به سایر شرکای ما دارد. به همین دلیل اگر شریک تجاری دیگری وارد شود، در حد شرکت‌های تولید کننده شبه ون و شبه مینی بوس خواهد بود.
    او افزود: در خصوص صادرات نیز هدف ما این است که به جای صادرات پراکنده، شریک تجاری خود را مجاب کنیم که گروه بهمن را تبدیل به پایگاه صادراتی خود در منطقه کند.
    مدیرعامل گروه بهمن خاطرنشان کرد: ظرفیت تولیدی بهمن دیزل در هر شیفت 15 هزار دستگاه است و اگر دو شیفت تولید انجام شود، بین 25 تا 30 هزار دستگاه ظرفیت تولید وجود دارد. همچنین خط PTED   که پیش از خط رنگ خودرو، آستر رنگ را تامین می کند با قیمت مناسبی از اروپا خریداری شده است. با این مزیت می‌توانیم به طور همزمان دو محصول را تولید کنیم.
    مدیرعامل گروه بهمن درباره نوع فروش محصولات این گروه گفت: 70 درصد از فروش محصولات بهمن دیزل، به صورت عمده است. هم اکنون نیز 334 دستگاه از تولیدات پیش فروش شده است که نشان می‌دهد این گروه مشکل فروش ندارد. همچنین باید توجه کرد در سال های رکودی بازار که بسیاری از رقبا، قدرت تولید خود را از دست دادند، مجموعه‌های زیادی ناوگان خود را با محصولات گروه بهمن تجهیز کردند و تغییر این ناوگان، به دلیل هزینه بر بودن، احتمال کمی دارد. از سوی دیگر به دلیل این که تعداد زیادی از قطعات خودروهای مونتاژی، ساخت داخل است، هزینه گمرکی این گروه نسبت به محصول مشابه وارداتی بسیار کمتر است و به همین دلیل واردات را در این بازار غیر رقابتی می‌کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو