عصر خودرو

گزارش روز؛

فشار عرضه شاخص را پایین کشید

عصر بازار- در اواخر بازار با افزایش فشار عرضه ها، بیشتر گروه ها و نمادها منفی تر شدند. خچرخش، خریخت، خفنر، ولبهمن، حپترو، خلنت، خبهمن و حفارس از معدود نمادهای متعادل و مثبت گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل بودند و بقیه همسو با کلیت بازار اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند.

فشار عرضه شاخص را پایین کشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، نایب رئیس انجمن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو با بیان اینکه قوانین مالیاتی عرضه را برای فعالیت تولید کنندگان سخت‌ کرده و برخی قطعه سازان به دلیل بدهی مالیاتی با توقیف انبارها و یا به دلیل عدم پرداخت مالیات هر 3 ماه یک بار باید جرایم سنگینی را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند روبرو شده‌اند. به دلیل لزوم نهایی شدن دستورالعمل اجرایی روش ثبت سفارش، عرضه اولیه "خدیزل" به همان روش قبلی و جاری یعنی حراج انجام خواهد شد. در این عرضه 50 میلیون برای کشف قیمت از طریق کارگزاران و 50 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین در نظر گرفته شده و سهمیه هر کارگزار با تمام شعب 260 هزار سهم تعیین شده است. همچنین سهمیه هر نوع صندوق نیز 145 هزار سهم تعیین شده است. این شرکت با سرمایه 100 میلیارد تومانی وابسته به گروه بهمن بوده و پیش بینی سود هر سهم این شرکت برای سال 94 حدود 69.2 تومان است.

    علیرغم حمایت های سهامداران عمده و حقوقی نمادهای گروه بانکی و بیمه ای، اکثرا همچنان منفی دنبال می شوند که در این بین معاملاتی مثبت برخی تک نمادها همچون اتکای، کوثر و وبصادر نمایان تر است اما در گروه سرمایه گذاری معاملاتی متعادلتر با گرایشی مثبت در جریان بود تا جایی که نمادهای وامید، وسپه، وبهمن و وصندوق مثبت دنبال شدند. مالکیت 79 درصدی وبشهر در غمارگ و در نظر گرفتن افزایش سود هر سهم غمارگ از 598 ریال به 680 ریال، شرکت وبشهر را با تعدیل مثبت احتمالی مواجه خواهد نموده امری که برارزندگی نماد وبشهر پیش از پیش می افزاید اما دادوستدهای منفی آنرا نظاره گر هستیم.

    سرمایه گذاری آتیه دماوند 29% سهام شرکت سایان کارت را به قیمت 160 میلیارد ریال و با شرایط 30% نقد و مابقی اقساط 3 ساله به فروش می رساند که از این محل40 ریال به سود هر سهم سال مالی منتهی به آذر 94 افزوده خواهد شد. بانک قوامین در حالی مهرماه شاهد حضور غلامحسن تقی نتاج به عنوان مدیرعامل جدید و خداحافظی احمد خطیبی بود که 15 آذر ماه دو مجمع فوق العاده و عادی بطور فوق العاده برگزار می کند. این بانک 800 میلیارد تومانی 31 تیر ماه اقدام به تشکیل مجمع سالانه کرده بود اما  با توجه به عدم ثبت افزایش سرمایه تا تاریخ برگزاری مجمع، تصمیم گیری در خصوص تقسیم سود، پاداش هیئت مدیره، انتخاب اعضای هیئت مدیره و تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره به تشکیل مجمع عادی بطور فوق العاده پس از ثبت افزایش سرمایه موکول شد.

    به این ترتیب ساعت 10 و 11  روز یکشنبه 15 آذر دو مجمع برای تصمیم گیری درخصوص اصلاح اساسنامه بانک و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در موسسه فرهنگی ورزشی پاس قوامین واقع در تهران، شهرک اکباتان، فاز یک، خیابان ورزش، روبروی باشگاه راه آهن برگزار خواهد شد(بورس پرس). شورای عالی بورس با کلیت راه اندازی بورس ارز موافقت کرد. با توجه به اینکه تاسیس این بورس نیازمند اجرای الزاماتی همچون تک نرخی شدن ارز، رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها در انتقال و خروج ارز و ساماندهی صرافی هاست، مقرر شد برنامه زمان بندی تاسیس و آغاز به فعالیت این بورس در هفته های آینده تدوین شده و به این شورا ارائه شود.

    نمادهای شفارس، شپلی، فارس، وپترو، شمواد، کرماشا، خراسان، شلعاب، زاگرس، شپارس، جم و شکلر در گروه پتروشیمی مثبت، بقیه متعادل، منفی و گروه پالایشگاهی، فلزی و معدنی اکثرا منفی به کار خود پایان دادند این در حالی است که روز جمعه در پایان دادوستدهای بازارهای بین المللی، قیمت های فلزات پایه، طلا و فلزات گران بها و نفت متاثر از اخبار افزایش روز افزون ارزش شاخص دلار و کاهش خرید طلا توسط کشور هند با افت مجدد مواجه گردید. پالایشگاه لاوان درحالی آمار تولید و فروش 7 ماهه را با فروش 106 درصدی محصولات (بیش از یک میلیون و 790 هزار تن) اعلام کرده که عملکرد سه ماه اول سال را با تحقق زیان 375 ریالی هر سهم همراه کرد تا فرایند تولید زیان این شرکت ادامه دار باشد. براساس این گزارش، "شاوان" مرداد سال جاری سود 19 تومانی هر سهم سال مالی گذشته را با تحقق زیان 230 تومانی همراه کرده بود. این شرکت فرابورسی و مشمول اصل 44 برای سال جاری هم برای سهم 495 ریال زیان پیش بینی کرده است.

    گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، آی تی و دارویی، ساختمانی و سیمانی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند و از معدود نمادهای کم حجم و مثبت به نمادهای رانفور، رتاپ، شتهران، دبالک، سخاش، بسویچ، لسرما و فاما می توان اشاره نمود. شرکت فولاژ در گزارش دوره 6 ماهه با تعدیل منفی مجدد، به سود 33 ریالی قناعت نمود. شرکت فولاژ از تولیدکنندگان بزرگ انواع فولاد آلیاژی در خاورمیانه می باشد که محصولات آن در صنایع خودروسازی، نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاهی و ساخت لوازم پزشکی کاربرد وسیعی دارد. ظرفیت اسمی این شرکت 550 هزار تن فولاد خام و 260 هزار تن نورد است. در مقابل 5967 میلیارد ریال دارایی جاری، 7593 میلیارد ریال بدهی جاری دارد که این موضوع ریسک عدم انجام تعهدات را افزایش می دهد. شرکت 71.8 میلیون یورو بدهی ارزی به بانک توسعه صادرات دارد. 25% سهام از شرکت فولاد غدیر ایرانیان در مالکیت فولاژ است که قرار است سهام این شرکت در زمان رونق بازار در فرابورس عرضه گردد. این شرکت سود هر سهم سال جاری را با سرمایه 4160 میلیارد ریالی، در ابتدا 164 ریال برآورد نمود که در گزارش دوره 3 ماهه به 128 ریال تقلیل داد.

    نمادهای کرازی، کمرجان، کتوکا، کسرام و شلیا در گروه کانی های غیر فلزی با افزایش قیمت مجدد مواجه شدند. گروه قندی اکثرا مثبت و همراه صف خرید دنبال شدند تا جایی که نماد قثابت با توجه به تعدیل منفی اعلامی و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه (بدون تقسیم سود نقدی) با رشد حدود 1.5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. نماد رکیش جهت برگزاری مجامع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره - عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، متوقف شد همچنین شرکت صنایع لاستیکی سهند که برنامه افزایش سرمایه 400 درصدی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته را دارد، پیش از این 13 آبان درباره امکان استفاده از معافیت موضوع ماده 138 قانون مالیات های مستقیم با توجه به انتقال کارخانه به اشتهارد شفاف سازی کرده بود.

    در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای تاپیکو و وغدیر با افت (99.18) واحدی به ارتفاع 62,635 واحدی رسید که در این بین نمادهای فارس و جم بیشترین تاثیر مثبت را داشتند همچنین برای فردا همچنان معاملاتی فرسایشی و منفی را پیش بینی می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها