عصر خودرو

عامل اصلی گرانی در بازار ارز چیست؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار طلا و ارز معتقد است، تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز عامل اصلی گرانی دلار به ۳۶۰۰ تومان است و حضور قاچاقچیان کالا در بازار آزاد برای خرید دلار کفه تقاضا را سنگین کرده است.

عامل اصلی گرانی در بازار ارز چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در یک ماه اخیر روند ارزش‌گذاری انواع ارز به ویژه دلار در بازار آزاد تغییر کرده و علاقه بسیاری بر افزایش قیمت‌ها دارد، قیمت‌هایی که در جریان برخی نوسانات روند نزولی نیز به خود گرفته‌اند اما این روند نزولی مقطعی بوده و خواست جمعی انواع ارز در بازار آزاد برای صعود جریان را به نفع خود تغییر داده است.

    دلار آمریکا در بازار آزاد ظرف یک ماه از کانال 3400 تومان به 3500 و بعد از آن به 3600 تومان وارد شد در این بین گفته می‌شود افزایش تقاضا در بازار ارز، روند کلی اقتصاد، مسائل منطقه و ... در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

    امادر این میان کفه ترازو بیشتر به سمت عرضه و تقاضا در بازار ارز سنگینی می‌کرد کفه‌ای که جو روانی و تفکرات مردمی بر آن غالب است.

    در دل این عرضه و تقاضا برخی از کارشناسان بر این باورند که برخی از فعالان بازار و متقاضایان ارز با هر قیمتی خواهان خرید دلار و انواع ارز هستند زیرا آن‌ها به فکر آینده کسب و کار خود بوده و قیمت تمام شده کالا آنچنان اهمیتی برایشان ندارد.

    در این رابطه یک کارشناس بازار طلا و ارز معتقد است، تغییر شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز عامل اصلی گرانی دلار به 3600 تومان است و حضور قاچاقچیان کالا در بازار آزاد برای خرید دلار کفه تقاضا را سنگین کرده است.

    سهراب اشرفی اظهار کرد: بازار همواره از خرید نقدی و حوالجات ارزی در پی تامین کالا در کشور تاثیرپذیر بوده است و در حال حاضر بازار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    وی ادامه داد: در حال حاضر به واسطه حضور در ماه‌های پایانی سال میلادی بازرگانان و تجار برای خرید کالا و تسویه حساب‌های گذشته خود میزان تقاضا و خرید دلار در بازار را افزایش داده‌اند که این موضوع در کنار حضور قاچاقچیان کالا به کشور حجم عرضه و تقاضا را دستخوش تغییر کرده است.

    او خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه کالای قاچاق مالیات و حق گمرک پرداخت نمی‌کند قیمت تمام شده ارزان‌تری را دارد و از آن رو که پول خرید کالای قاچاق دلار استف قاچاقچیان دلار را در بازار آزاد به هر قیمتی خریداری می‌کنند، که رویه خرید آن‌ها بر قیمت در بازار آزاد تاثیرگذار است.

    این کارشناس بازار طلا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا اظهار نظرها در این رابطه که سفر برای اربعین حسینی به عراق حجم تقاضای دلار را افزایش داده است درست، ارزیابی می‌شود، افزود: افراد در این سفر بیشتر دینار عراق را خریداری می‌کنند و در چند روز گذشته حجم خرید برای سفر به کربلا نرخ دلار و دینار عراقی را دستخوش تغییر نکرده است.

    وی ادامه داد: قاچاقچیان کالا در کوتاه مدت نیز دلار را از بازار ایران خریداری کرده و به کردستان عراق منتقل می‌کنند و در آنجا دینار را با قیمت ارزان‌تر نسبت به بازار ارز ایران خریداری می‌کنند و در بازار تهران با قیمت قابل توجهی به فروش می رسانند.

    اشرفی تاکید کرد: فعالیت قاچاقچیان کالا و ارز در بازرا به صورت محسوس در ارقام کوچک نیست بلکه در جایی خارج از بازار ارز معاملات قاچاقچیان صورت می‌گیرد زیرا حجم معامله آن‌ها بسیار قابل توجه است و تنها تاثیرات این معاملات در بازار ارز قابل رصد و رویت است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها