عصر خودرو

جزئیات تازه از زیان پنهان پالایشگاه‌ها

سودآوری ۸۰۰۰ میلیاردی در برابر ۱۰ هزار میلیارد تومان تخفیف نرخ خوراک

عصر بازار: یک مقام آگاه در وزارت نفت با تشریح جزئیاتی از تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها و تاثیر آن بر سودآوری این واحدها گفت: قطعا عملکرد پالایشگاه‌ها باید اصلاح شود تا سودهای واقعی ثبت کنند.

سودآوری ۸۰۰۰ میلیاردی در برابر ۱۰ هزار میلیارد تومان تخفیف نرخ خوراک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یک مقام آگاه در وزارت نفت با تاکید بر اینکه شرکت‌ها باید به سود متعارف آن هم از طریق درست کار کردن فکر کنند و به دنبال رانت و تخفیف نباشند، اضافه کرد: در پیش گرفتن روش‌های صحیح برای خصوصی‌سازی و همچنین اداره بهینه پالایشگاه‌ها می‌تواند به سودآوری آنها منجر شود.

    وی با بیان اینکه ما امروز 5 درصد تخفیف در خوراک پالایشگاه‌ها می دهیم، اضافه کرد: این تخفیف 5 درصدی با احتساب نفت 100 دلاری 4 میلیارد دلار ارزش دارد.

    این مقام آگاه ادامه داد: بیشترین سودی که پالایشگاه‌ها اعلام کرده اند در سال 92 ثبت شده و در مجموع به میزان 8 هزار میلیارد تومان بوده است درصورتی که 4 میلیارد دلار با احتساب ارز دولتی 2 هزار و 500 تومانی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان می‌شود.

    وی تصریح کرد: نمی‌شود که شما 10 هزار میلیارد تومان تخفیف بدهید و 8 هزار میلیارد تومان سود ثبت کنید؛ این به معنای زیان‌ده بودن عملکرد پالایشگاه‌ها است و قطعا عملکرد پالایشگاه‌ها باید اصلاح شود تا سودهای واقعی ثبت کنند.

    این مقام اگاه با بیان اینکه سال 93 سود پالایشگاه‌ها از این هم کم‌تر بوده است، ادامه داد: اگر مشکلاتی در واگذاری این پالایشگاه‌ها وجود داشته یا سهام آنها در زمان واگذاری به درستی قیمت‌گذاری نشده و به دست مردم رسیده است آیا باید همان روند گذشته ادامه پیدا کند؟

    وی تاکید کرد: قطعا این روندها و عملکردها باید اصلاح شوند تا سود بدون رانت به دست بیاید.

    بر اساس این گزارش، در حال حاضر قریب به 1.8 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در پالایشگاه‌های ایران مصرف و به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها خوراک این پالایشگاه‌ها با 5 درصد تخفیف نسبت به فوب خلیج‌فارس به آنها تحویل می‌شود.

    در حال حاضر قیمت‌گذاری 5 فرآورده اصلی پالایشگاه‌ها در اختیار دولت قرار دارد و محاسبات مالی بین وزارت نفت و پالایشگاه‌ها بر این اساس انجام می‌شود.

    در حال حاضر بین وزارت نفت و پالایشگاه‌ها اختلافات قابل توجهی درباره کیفیت نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها و فرآورده تولید شده در پالایشگاه‌ها و قیمت‌گذاری خوراک و فرآورده بر اساس کیفیت آنها وجود دارد.

    کارشناسان درباره دلایل سودآوری پایین پالایشگاه‌ها در ایران به موارد متعددی از نقصان ساختارهای دولتی و خصوصی در اداره و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها اشاراه می‌کنند.

    برچسب ها