عصر خودرو

انتظار سقوط تدریجی بانک‌ها در اقتصاد

نقطه بهینه شاخص بورس برای ورود به بازار سهام

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار سهام با بیان اینکه تکیه صرف به شاخص بورس نمی تواند معیار درستی برای ورود یا خروج از بازار سهام باشد،عنوان کرد: تعدیل نرخ سود بانکی اصلی ترین محرک برای خروج بورس از رکود است.

نقطه بهینه شاخص بورس برای ورود به بازار سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، کامیار فراهانی فرد  گفت: تکیه صرف بر شاخص کل بورس برای یافتن نقطه بهینه در ورود و خروج به بازار سهام معیار صحیحی نیست چرا که امکان سود و زیان در روند های نزولی و یا صعودی برای هر سرمایه گذاری متفاوت است.

    مترجم کتب تحلیل تکنیکال در ایران با بیان اینکه متولیان اقتصادی کشور نمی بایست خود را وارد بازی بیهوده شاخص سازی در بازار سهام کنند، عنوان کرد: سهامداران بازار سهام نیز نباید خود را درگیر بالا و پایین رفتن نماگرهای منتخب این بازار کنند چرا که اصل نخست سرمایه گذاری در بازار سهام توجه به وضعیت سودآوری شرکت ها برای کسب بازدهی حداکثری است.

    وی با مناسب دانستن وضعیت بازار سهام در شرایط فعلی ، عنوان کرد: وجود پدیده ای به نام تعادل در بازارها همواره عاملی برای اقتصاددان‌ها بوده که آن را دلیل نوسان قیمت‌ها در محدوده‌های مشخصی بدانند.

    فراهانی فرد با ذکر مثالی عنوان کرد: فرض کنید که نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی به عنوان اصلی ترین فاکتور تاثیر گذار بر سودآوری شرکت‌های پتروشیمی به یکباره از 13 سنت به ازای هر متر مکعب به یک سنت کاهش یابد،در این لحظه به یکباره سهام این شرکت ها در بورس با افزایش نرخ مواجه می شود و حتی ممکن است سهم 1000 تومانی به 2500 تومان افزایش یابد .

    وی بر این باور است که برای ایجاد تعادل در بازار سهام نوعی آشوب قیمت ها در میان عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت. این در حالی است که متغیر های کلان همواره به دنبال تغییر بوده و نقطه تعادلی جدید را جستجو می کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه از دستیابی شاخص های بورس به نقطه تعادلی جدید سخن گفت و افزود: گرچه بورس به نقطه تعادلی جدید نزدیک‌تر شده اما این به معنای سقوط و یا صعود غیر قابل تصورنیست. در این وضعیت شاید امکان عدم افزایش شاخص بورس در محدوده‌های فعلی وجود داشته باشد اما این احتمال نیز وجود دارد که باقی ماندن درمحدوده فعلی به دلیل دستیابی به نقطه تعادل تا دوسال آینده نیز ادامه داشته باشد هر چند که با توجه به تاثیر سود نقدی شرکت ها در فرمول شاخص امکان تغییر داده ها وجود دارد.

    فراهانی فرد از محرک‌های کلان اقتصادی به عنوان اصلی‌ترین عامل برای تغییر روند بازار سرمایه یاد کرد و افزود: مهم‌ترین محرک کلان کشور در حال حاضر نرخ سود بانکی است که در حال زیان رساندن به این کشور است. اینکه بجای تشویق صاحبان نقدینگی به سرمایه گذاری مولد و صرف وجوه سرگردان در چرخه اقتصاد به سپرده گذاری در بانک‌ها با نرخ سود غیرمتعارف گرایش وجود داشته باشد و بانک ها نیز از طریق بازی با این وجوه در روش های غیراقتصادی به مردم سود بدهند،فرآیندی است که به اقتصاد زیان می رساند و اغلب صرف تولید نمی‌شود.

    وی افزود: این وضعیت در حالی است که تولید کننده برای تداوم فعالیت اقتصادی خود اقدام به دریافت تسهیلات 28 تا 30 درصدی از بانک‌ها می‌کند که باید فعالیت آن بنگاه اقتصادی از بازدهی 40 درصد برخوردار باشد.

    به گفته این کارشناس بازار سهام در کلیت اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری با ارزش 5 هزار میلیارد تومانی امکان بازدهی 40 درصدی وجود ندارد، بنابراین می توان انتظار داشت که به تدریج سقوط بانک ها و موسسات اعتباری در اقتصاد را شاهد بود. این در حالی است که دریافت تسهیلات 28 درصدی از بانک ها در شرایط کنونی اقتصاد برای متقاضیان و صاحبان بنگاه های اقتصادی فایده ای ندارد و در نهایت تبدیل به مطالبات مشکوک الوصول و یا مطالبات معوق برای بانک‌ها می‌شود.

    فراهانی فرد تغییر قیمت جهانی کالاها و فلزات اساسی در بازار های جهانی را از دیگر محرک های تاثیر گذار بر بازار سهام دانست و گفت: نزدیک به 70 درصد از بازار سهام ایران را مجموعه شرکت‌ها و صنایعی از جمله سنگ آهنی‌ها،فولاد و یا فرآورده های نفتی و پتروشیمی تشکیل می‌دهند که عرضه کننده مواد اولیه و پایه در بازارهای صادراتی هستند.

    در این شرایط چنانچه قیمت کالاها افزایش یابد و یا شرایط به گونه‌ای فراهم شود که امکان رقابت صنایع داخلی نیز فراهم باشد می‌توان به خروج بازار سهام از رکود امیدوار بود.

    وی افزود: برخلاف آنچه که عنوان می شود رفتار دولت در قبال نوسان نرخ ارز این روزها منطقی است، چرا که اگر متناسب با شیب نرخ تورم داخلی و خارجی نرخ ارز افزایش نیابد پس از گذشت یک دوره زمانی به یکباره با شوک چندین برابری در اقتصاد ظهور می‌کند. در این رابطه باید این موضوع را توجه داشت که طی 9 ماه گذشته نرخ دلار از 3200 تومان به 3600 تومان رسیده و این یعنی رشد 12 درصدی قیمت ها که موضوع عجیبی نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه بهره‌گیری از سرمایه گذار خارجی را یک مزیت دانست و گفت: استفاده از سرمایه گذار خارجی به عنوان سومین محرک بازار سرمایه در دنیا امروز به عنوان یک مزیت مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در حال حاضر سرمایه ایرانیان بسیاری در آنسوی مرزها به گردش در آمده در حالی که ظرفیت‌های کشور برای میزبانی از این سرمایه‌ها بی‌شمار است. باید طوری برنامه‌ریزی کرد که بتوان سرمایه هوشمند را به داخل جذب و در خرید سهام به کار انداخت.

    فراهانی فرد با اشاره به نقش متولیان بازار سرمایه در شرایط کنونی اقتصاد گفت: سازمان بورس و ارکان آن در شرایط فعلی از رسالت تاریخی برخوردارند و آن اینکه می‌بایست بر سر حل مشکلات بنیادی بازار از جمله نادیده گرفتن شناسایی برخی درآمدها در صنایع کلیدی و برخوردار از مزیت و تلاش برای بدست آوردن درآمدهای مالیاتی از سایر حوزه‌ها با دولت چالش کنند.

    وی با طرح این پرسش که آیا دولت می داند از بابت کاهش مالیات ناشی از افت حجم معاملات سهامداران تا چه حد آسیب دیده است؛ گفت: تحلیل های تکنیکال و یا چارتیستی زمانی می تواند برای سرمایه گذاران مورد اتکا قرار گیرد که بتوان پیش از آن مشکلات بنیادی بازار سرمایه را حل کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها