عصر خودرو

چشم آتی سکه به صعود؟

عصر بازار- طی هفته گذشته در بازار آتی سکه طلای بورس کالا، روند تغییرات قیمت سکه متناسب با نوسانات نرخ ارز و طلای جهانی افت و خیزهای محدودی را تجربه کرد. شنبه و یکشنبه هفته قبل در شرایط بسته بودن بازارهای جهانی طلا، متاثر از فزایش نرخ دلار بازار آزاد، بهای سکه در بازارهای نقدی و آتی با رشد همراه شد.

چشم آتی سکه به صعود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته گذشته در بازار آتی سکه طلای بورس کالا، روند تغییرات قیمت سکه متناسب با نوسانات نرخ ارز و طلای جهانی افت و خیزهای محدودی را تجربه کرد. شنبه و یکشنبه هفته قبل در شرایط بسته بودن بازارهای جهانی طلا، متاثر از فزایش نرخ دلار بازار آزاد، بهای سکه در بازارهای نقدی و آتی با رشد همراه شد.

    بر اساس این گزارش، روز شنبه مدیریت توسعه بازار مشتقه همچنین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد طبق مصوبه هیئت پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز سه شنبه مورخ سوم آذرماه، پس از اتمام روز معامالتی وجه تضمین اولیه برابر مبلغ 950 هزار تومان تعیین می‌شود.

    روز دوشنبه اما با بازگشایی بازار جهانی طلا که با افت قیمت این فلز ارزشمند و ثبت 1069 دلاری برای هر اونس طلا همراه شد -در شرایط نوسان ضعیف نرخ دلار- قیمت‌های سکه در سررسیدهای مختلف بازار آتی، کمترین قیمت ثبت شده برای سکه را در هفته گذشته به نمایش گذاشت.

    در این روز حجم قراردادهای آتی سکه نیز در کلیه سررسیدهای دور و نزدیک رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد و به عنوان مثال در سررسید تیر 95 در حالی که روز یکشنبه تعداد 1293 قرارداد برای این سررسید ثبت شده بود، روز دوشنبه این رقم به 2647 قرارداد افزایش یافت. به نظر می‌رسد جذاب شدن قیمت‌ها در پی کاهش نرخ سکه در روز دوشنبه و ورود نوسان گیران برای کسب سود، مهمترین عامل افزایش حجم قراردادهای آتی سکه در کلیه سررسیدهای این بازار بوده است.

    روز سه‌شنبه هفته گذشته در پی رشد قیمت طلای جهانی متاثر از فزایش تنش‌های ژئوپلیتیک (انهدام جنگنده روسیه توسط ترکیه و احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای) و همزمانی این رویداد با افزایش نرخ دلار و شکستن کانال 3600 تومانی که در 30 ماه گذشته بی‌سابقه بود، شاهد رشد قیمت‌های نقدی و آتی سکه بودیم که این امر بازتاب خود را در افزایش حجم قراردادهای آتی سررسیدهای دور (اردیبهشت و تیر 95) نیز منعکس کرد.

    چهارشنبه هفته قبل از یکسو بهای جهانی طلا اندکی کاهش یافت و از سوی دیگر نرخ دلار به نوسان مثبت خود در محدوده 3600 تومانی ادامه داد، در تقابل این دو اثر متضاد بازار آتی در شرایط متعادلی بسر برد و در حالی که در سررسیدهای دور قیمت‌های سکه با رشد نسبی روبه‌رو شد اما در سررسیدهای نزدیک قیمت‌ها در محدوده روز سه‌شنبه بسر برد.

    در نهایت روز پنج‌شنبه شاهد بازگشت نرخ دلار به محدوده 3570 تومانی بودیم، ضمن اینکه قیمت اونس طلا نیز نوسان محسوسی را نسبت به روز چهارشنبه تجربه نکرد. بنابراین قیمت‌های این روز آتی سکه در کلیه قراردادها اندکی نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافت.

    در مجموع در مقیاس هفتگی تنها قراردهای آتی سکه سررسیدهای نزدیک دی و اسفند 94، با رشد کمتر از یک درصد روبه‌رو شد و قراردادهای دورتر اردیبهشت و تیر 95 قیمت‌های پایان هفته در همان محدوده نرخ‌های روز شنبه قرار گرفت.

    کماکان خوش اقبال‌ترین سررسید نیز تیر 95 بود که 12 هزار و 41 قرارداد را در مجموع هفته به خود اختصاص داد. بعد از آن سررسید اردیبهشت 95 قرار داشت که میزان قراردادهای ثبت شده برای آن 2642 عدد بود. در سررسیدهای دی و اسفند 94 نیز به ترتیب 476 و 664 قرارداد در مجموع هفته به ثبت رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها