عصر خودرو

یک کارشناس اقتصاد سیاسی:

سازمان جدید نفتی، کپی برداری روسی از چشم بادامی‌ها برای مقابله با روابط سیاه دیپلماتیک با بلوک غرب

عصر بازار- کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: با توجه به اینکه روسیه در رابطه با تحریم‌های غرب در تنگنا قرار گرفته و روابط دیپلماتیک تیره و تاری با کشورهای غربی دارد، این احتمال وجود دارد که بدنبال کپی برداری از چینی‌ها در راه اندازی بورس انرژی باشد.

سازمان جدید نفتی، کپی برداری روسی از چشم بادامی‌ها برای مقابله با روابط سیاه دیپلماتیک با بلوک غرب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، علی اصغر زرگر درباره پیشنهاد تشکیل سازمان مشترک با اوپک از سوی روسیه اظهار داشت: فلسفه تشکیل هر سازمانی در حوزه انرژی کنترل تولید، عرضه و قیمت نفت است که بتواند در منافع و عایدی کشورها ثبات ایجاد کرده و قیمت را به حد معقولی برساند، کما اینکه زمانی که اوپک هم تشکیل شد قرار بود از نوسانات عجیب و غریب در قیمت و تولید نفت جلوگیری کرده و این کالا را به ثبات برساند به طوری که اوپک طی 3 سال گذشته نوساناتی را که با عرضه بیش از حد عربستان به بازار برای فشار به ایران و مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای انجام شده، متعادل کرده است.

    وی افزود: البته توافق امریکایی‌ها با کشورهای بزرگ نفتی برای فشار به روسیه را نیز نباید از نظر دور داشت، اما در هر صورت نوسان قیمت‌ها روی ایران و روسیه که اقتصاد وابسته به نفت دارند، تاثیرگذار بود.

    این کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد: تشکیل هر سازمانی در هر جای دنیا در رابطه با نفت و گاز و انرژی به تعادل قیمت این کالاها کمک می‌کند و این همان چیزی است که کشورهایی مثل ایران طالب آن هستند تا از کاهش مصرف جلوگیری شود.

    وی در ادامه یادآور شد: البته این امکان نیز وجود دارد با توجه به اینکه روسیه در رابطه با تحریم‌های غرب در تنگنا قرار گرفته و روابط دیپلماتیک تیره و تاری با کشورهای غربی دارد، بدنبال کپی برداری از چینی‌ها در راه اندازی بورس انرژی باشد تا برای تقویت پول خود و ایجاد اهرمی برای فشار به امریکا دلار را از معاملات نفتی جدا کند.

    برچسب ها