عصر خودرو

سقف افزایش قیمت دلار تا کجاست؟

عوامل موثر بر نرخ دلار در هفته‌های آتی

عصر بازار- رکورد قیمتی تا ۳هزار و ۶۳۵ تومان در روز پایانی معاملاتی هفته در حالی ثبت شد که تعداد زیادی از معامله‌گران برای خریدهای سنگین در کانال۳۶۰۰ تومانی تردید و اعتقاد داشتند که شاخص بازار دلار به زودی در محدوده‌ای از این کانال متوقف می‌شود. رشد آرام و گام به گام دلار یکی از دلایلی است که آنها برای تایید گفته خود از آن استفاده می‌کنند.

عوامل موثر بر نرخ دلار در هفته‌های آتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، قیمت دلار از اواخر هفته‌ای که گذشت راه صعودی در پیش گرفته است رکورد جدیدی را در 29 ماه گذشته برجای گذاشت. عواملی چون خروج ارز به سوی کشورهای همسایه مانند ترکیه، افزایش تقاضای ارزی زوار عتبات عالیات در آستانه اربعین و تحرکات معامله‌گران فردایی (سفته بازان بازار غیر رسمی ارز)، در این زمینه اثر گذار بوده است اما روند افزایشی دلار تا چه مدت پایدار است؟

    این موضوعی است که شایان‌کرمی مدیر بورس انرژی و تحلیل‌گر کارگزاری آتی ساز بازار در تحلیلی از روند شاخص دلار و پیش‌بینی حرکت قیمتی آن در روزهیا پیش رو به بررسی آن پرداخته است که در ادامه شرح این تحلیل را می‌خوانید.

    روند افزایش دلار در هفته‌ گذشته از روز سه شنبه آغاز شد و در روز چهارشنبه ادامه یافت و شاخص دلار در بازار ارز با 17 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 615 تومان رسید و بالاترین قیمت خود در 29 ماه گذشته را تجربه کرد . و این بالاترین نرخ فروش دلار از 25 خرداد 92 تا آن زمان بود. حتی نرخ دلار در پایان معاملات هفته گذشته در روز پنجشنبه به 3 هزار و 635 تومان رسید.

    به گفته فعالان، خروج ارز به سوی کشورهای همسایه مانند ترکیه، افزایش تقاضای ارزی زوار عتبات عالیات در آستانه اربعین و تحرکات معامله‌گران فردایی (سفته بازان بازار غیر رسمی ارز) عواملی بودند که به تحریک قیمت کمک کردند.

    رکورد قیمتی تا 3هزار و 635 تومان در روز پایانی معاملاتی هفته در حالی ثبت شد که تعداد زیادی از معامله‌گران برای خریدهای سنگین در کانال3600 تومانی تردید و اعتقاد داشتند که شاخص بازار دلار به زودی در محدوده‌ای از این کانال متوقف می‌شود. رشد آرام و گام به گام دلار یکی از دلایلی است که آنها برای تایید گفته خود از آن استفاده می‌کنند.

    بنابراین در شرایطی که عده‌ای در بازار از حرکت دلار به سمت مرز 4 هزار تومانی سخن گفته‌اند،‌ عمده معامله‌گران از ثبت این قیمت‌ها در هراس هستند و حداقل فعلا حاضر نیستند که خرید‌های سنگینی را انجام دهند.

    در ابتدای آغاز معاملات پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز کار خود را در کانال 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد. چهارشنبه 4 آذر، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 601 تومان آغاز کرد که 3 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بود و در روز پنجشنبه تا 3635 تومان رشد کرد.

    به گفته فعالان، پس از پایان کار فعالیت رسمی بازار در روز سه‌شنبه و تعطیلی بانک‌ها، معامله‌گران غیررسمی وارد بازار شدند و با معاملات پشت خطی تلاش کردند، این ارز را به محدوده بالاتری وارد کنند. تلاش‌های آنها در افزایش ابتدایی روز چهارشنبه تاثیر مستقیمی داشت و موجب شد که این ارز در کانال 3 هزار و 600 تومان معاملات خود را آغاز کند. پس از این شروع افزایشی، دلار به آرامی به رشد خود ادامه داد و تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3 هزار و 615 رسید،‌رقمی که 17 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پیشین بود.

    ثبت قیمت یاد شده دلار را به بالاترین نرخ فروش خود از تاریخ 25 خرداد 92 رساند؛ آخرین بار در تاریخ 24 خرداد سال 92 قیمت دلار 3 هزار و 630 تومان بود، ‌اما با اعلام نتایج ریاست‌جمهوری و بهبود انتظارات، ‌قیمت این ارز در یک روز 160 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 470 تومان رسید.
    حال پس از 2 سال، شاخص بازار ارز با رشد ملایم و آرام به محدوده قیمتی 2 سال و نیم پیش نزدیک شده است. افزایشی که از یکسو با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و تورم دور از ذهن نبوده است و ازسوی دیگر از شوک‌های گاه و بیگاه ارزی جلوگیری خواهد کرد. آنچه برای اقتصاد کشور مخرب است جهش ناگهانی نرخ ارز است که اتفاقا موتور اصلی آن، تثبیت نرخ اسمی ارز در شرایط تورمی است.

    عوامل موثر بر نرخ دلار در هفته‌های آتی
    همانطور که در نسخه تحلیل قبل(چشم انداز صعودی نرخ ارز با ریزش قیمت نفت وکسری بودجه)، اشاره شد عواملی بسیاری باعث رشد قیمت دلار هستند. از جمله تراز تجاری منفی در ایران، کسری بودجه دولت، ریزش قیمت نفت و رابطه معکوس قیمت نفت با دلار، افزایش ارزش ایندکس دلار در بازارهای جهانی با رایزنی ها برای افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه دسامبر و رشد شاخص های اقتصادی آمریکا همگی از عوامل صعودی قیمت ارز در این مدت بوده اند.

    در حال حاضر با توجه به پیش رو بودن ارائه بودجه سال 95 در مجلس همچنین مازاد تقاضا ارزی نسبت به عرضه و افزایش ایندکس دلار در بازارهای جهانی و تثبیت آن بالای 100 هزار واحد همچنان دلار در بازار داخل به رشد خود ادامه دهد با این تفاوت که به دلیل تثبیت دلار در کانال 3600 تومانی توسط بانک مرکزی همچنین گزارش آژانس در اواسط آذر و احتمال اجرایی شدن برجام از اوایل دی این شیب صعود در هفته های آتی ملایم تر خواهد شد.

    سقف افزایش قیمت دلار تا کجاست؟
    درصورتیکه به سوابق تجربی دلار در برابر ریال در سال های گذشته دقت کنیم معمولا سقف دلار در هر سال در آذر ماه شکل می‌گیرد.حال این مسئله برای امسال نیز میتواند صدق کند.

    اول؛ به دلیل ارائه بودجه سال 95 و کسری بودجه دولت با توجه به ریزش قیمت نفت و کاهش درآمد نفتی دولت همچنین رکود بخش اقتصاد به طبع دولت در سال 95 نیز با کسری بودجه همراه خواهد بود به همین دلیل همواره دلار تا قبل از ارائه بودجه در آذرماه به دلایل فوق رشد خود را پیش خور می‌کند.

    به گزارش اقتصادنیوز، هرچند درصورتیکه نرخ ارز در کشور ایران تحت یک اقتصاد باز بود در حال حاضر می‌توانست بالای مرز 4000 تومان باشد. اما با توجه به سیاست نرخ ارز خزنده در بانک مرکزی این نوسانات ارز کنترل می‌شود و بانک مرکزی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر جامعه نرخ ارز را در محدوده مورد نظر خود تثبیت می‌کند حال در این ماه علاوه بر طرح ارائه بودجه گزارش آژانس و همچنین شروع روند اجرایی برجام را از اوایل دی ماه پیش و داریم همین امر موجب کاهش تقاضا و ترس خریداران و اصلاح قیمتی دلار خواهد بود.

    همچنین تثبیت قیمت نفت و عدم ریزش آن و کنترل تورم و نزدیک شدن به تورم تک رقمی بنا بر گزارش های صورت گرفته در آبان ماه ,میتواند در این مسئله نیز کمک کند.پس شاید دلار در سال 95 حداکثر قیمتی خود را در آذر ماه لمس کند. هرچند با توجه به شرایط اقتصادی دولت روند بلند مدت دلار صعودی خواهد بود.

    بررسی تکنیکالی دلار در هفته پیش رو
    نمودار زیر به بررسی هارمونیکی و روند قیمتی دلار پرداخته شده است. بر اساس اوریج ها نرخ ارز کاملا در مدار صعودی قرار دارد. اما با توجه به الگوهای هارمونیک سقف قیمتی دلار در سال 94 بررسی شده است که با توجه به شکست 3585 دلار تا 3635 در روز پنجشنبه رشد کرد که یکی از مقاومت های معنادار دلار است. در صورت شکست 3635 دلار میتواند به ترتیب تا 3702 , 3795 و 3845 رشد کند که به نظر می‌رسد با توجه به توضیحات فوق 3635 الی 3702 حداکثر قیمت دلار برای سال 94 باشد.

    نتیجه گیری
    با درنظر گرفتن کسری بودجه دولت ، ریزش قیمت نفت و کاهش درآمد صادراتی، همچنین رکود بخش تولید در اقتصاد، تراز تجاری منفی با کسر صادرات از واردات لایحه بودجه سال 95 در این ماه به مجلس می‌رود به همین منظور قیمت دلار راه صعودی خود را قبل از ارائه لایحه در پیش گرفته اما این نکته حائز اهمیت است  که عواملی همچون گزارش آژانس از عملکرد هسته ای در اواسط آذرماه و اجرایی شدن برجام از اوایل دی می‌تواند باعث احتیاط خریداران در خرید دلار در کانال 3600 تومانی شود.

    از نظر تحلیل تکنیکال نیز با توجه به شکست 3585 دلار تا 3635 در روز پنجشنبه رشد کرد که یکی از مقاومت های معنادار دلار باشد. در صورت شکست 3635 دلار می‌تواند به ترتیب تا 3702 , 3795 و 3845 رشد کند که به نظر می‌رسد با توجه به توضیحات فوق 3635 الی 3702 حداکثر قیمت دلار برای سال 94 باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها