عصر خودرو

نماینده سابق ایران در اوپک :

ثبات بازار نفت به امنیت خاورمیانه گره خورده است

عصر بازار- نماینده سابق ایران در اوپک گفت: بعد از حملات اخیر ترامپ قیمت‌ها وقتی به ۷۰ دلار رسید، هیچ عرضه‌ای قطع نشد، البته اگر این روند ادامه یابد و عرضه متاثر شود قیمت‌ها بالاتر می‌رود.

ثبات بازار نفت به امنیت خاورمیانه گره خورده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، محمد علی خطیبی درباره تاثیر جنگ بین روسیه و آمریکا بر بازار نفت اظهار داشت: جنگ اخیر را نباید در قالب سوریه بلکه باید با دید باز‌تر و در خاورمیانه دید، این جنگ منطقه را به سمت بی‌ثباتی می‌برد و تامین نفت و گاز جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    وی با تاکید بر اینکه هر قدر منطقه ناامن‌تر باشد، امنیت انرژی نیز دچار ریسک و خطرپذیری می‌شود، افزود: این جنگ به هیچ وجه به صلاح مصرف کنندگان نبوده و کار خطرناکی است چرا که هزینه‌ها را خود مصرف کنندگان باید بپردازند.

    نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: علاوه بر آن تولیدکنندگان هم اگر بخواهند تولید و سرمایه گذاری داشته باشند و امنیت انرژی را تامین کنند نیاز دارند که در منطقه امنی قرار داشته باشند، بنابراین هر گونه ناامنی به زیان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

    وی در ادامه گفت: البته مصرف کنندگان در قالب سازمان بین الملللی انرژی IEA هماهنگ هستند اما تولیدکنندگان این هماهنگی را ندارند و فقط اوپک مدیریت عرضه دارد و غیر اوپکی‌ها چندان همراه نیستند.

    خطیبی با یادآوری اینکه هر قدر هماهنگی تولیدکنندگان بیشتر شده و طیف گسترده‌تری داشته باشد، مدیریت بر مصرف کنندگان نیز آسان‌تر می‌شود، بیان کرد: در درگیری‌های اخیر سوریه وقتی قیمت نفت به 70 دلار رسید هیچ عرضه‌ای قطع نشد یعنی هیچگونه واکنش فیزیکی نداشتیم فقط موج روانی بود اما اگر ادامه یابد و عرضه متاثر شود قیمت‌ها بالا‌تر می‌رود.

    وی خاطرنشان کرد: قطع صادرات و عرضه، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر گونه گسترش درگیری منجر به کاهش صادرات و بالا رفتن جهش قیمت‌ها می‌شود، به همین دلیل ثبات بازار در سایه ثبات امنیت منطقه بوده و این دو به هم گره خورده‌اند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو