عصر خودرو

پاسخ تحلیلگران نفتی به ترامپ؛

عامل افزایش قیمت نفت تو هستی نه اوپک

عصر بازار- در حالی که رئیس جمهور آمریکا اوپک را به دستکاری «تصنعی» قیمت جهانی نفت متهم کرده است تحلیلگران نفتی دلایلی را در مورد رشد قیمت نفت برمی شمارند که آمریکا پای ثابت همه آنهاست.

عامل افزایش قیمت نفت تو هستی نه اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد تلویحی از برخی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان، اوپک را به دستکاری «تصنعی» قیمت جهانی نفت متهم کرد.

    ترامپ در توئیت جدید خود نوشت: «به نظر می رسد که دوباره دست اوپک در کار است... در حالی که مقدار بی سابقه ای نفت در همه جای جهان موجود است و کشتی های پر از نفت روی دریا هستند، قیمت نفت به صورت تصنعی بسیار بالا رفته! این خوب نیست و مورد قبول قرار نخواهد گرفت.»

    مشخص نیست که چه چیزی سبب شده ترامپ دست به انتشار این توئیت بزند. این اولین باری است که ترامپ در قامت رئیس جمهوری آمریکا در توئیت های خود به اوپک اشاره می کند.

    از زمان آغاز اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک، روسیه و چند کشور دیگر در ژانویه 2017، قیمت نفت خام آمریکا به نزدیکی بالاترین رقم 3 سال گذشته یعنی حدود 70 دلار رسیده است.

    توئیت ترامپ مدت کوتاهی پس از آن منتشر شد که عربستان اعلام کرد، تمایل دارد شاهد افزایش بیشتر قیمت جهانی نفت باشد و اینکه آنها هنوز فاصله ذزیادی تا رسیدن به هدف خود یعنی پایان دادن به مازاد عرضه در بازار نفت دارند.

    شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که اوپک قصد دارد کاهش تولید را تا پایان امسال و احتمالا در سال 2019 نیز ادامه دهد.

    در طی هفته جاری، سه مقام سعودی گفته اند، از رسیدن قیمت نفت به 80 یا 100 دلار در هر بشکه خشنود خواهند شد. هرچند رشد قیمت نفت به افزایش هزینه سوخت خودروها و رشد نرخ تورم جهانی منجر می شود، اما رشد قیمت نفت تاکنون به سود صنعت انرژی آمریکا تمام شده و موجب رشد سریعتر صنعت نفت شیل آمریکا گشته است.

    پیش بینی آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که آمریکا حداکثر تا سال 2019 میلادی با پشت سر گذاشتن روسیه به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل خواهد شد.

    چند کشور عضو اوپک به این توئیت ترامپ واکنش نشان داده و گفته اند قیمت ها به صورت تصنعی افزایش نیافته است.

    هیئت های نمایندگی کشورهای عضو کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید که در جده حضور دارند گفتند، بخشی از رشد قیمت نفت به تنش های سیاسی ای همچون تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، تهدید آمریکا به خروج از توافق برجام، حملات آمریکا و متحدانش به سوریه و تنش ها در به جزیره کره مربوط می شود.

    نکته جالب توجه اینکه در تمامی این عوامل آمریکا پای ثابت تشدید تنش های زئوپلتیک محسوب می شود. میشائیل تران، استراتژیست موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس در این باره گفت، در این اواخر، ترامپ خود یک عامل افزایشی در بازار نفت بوده است. «یکی از متغیرهای عمده ای که در حال تشدید افزایش قیمت نفت است، شکل گیری این برداشت در بازار نفت است که دولت ترامپ در حال اتخاذ مواضعی تهاجمی تر در زمینه سیاست خارجی است.»

    ترامپ نگفته که دولت وی قصد دارد چه اقدامات احتمالی ای در قبال رشد قیمت نفت یا اوپک صورت دهد. کاخ سفید نیز به درخواست ها برای ارائه توضیح بیشتر در این زمینه پاسخی نداده است.

    آنتونی هالف، تحلیلگر ارشد مرکز سیاست های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا نیز در این باره گفت، اگر این نکته را در نظر بگیریم که تاثیر مستقیم وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران رشد قیمت نفت است، می توان گفت که مقصر قلمداد کردن اوپک بابت افزایش قیمت ها یک اقدام پیشدستانه از سوی ترامپ است.

    باب یاوگر، مدیر موسسه میزوهو در نیویورک گفت: «تنها کاری که ترامپ واقعا می تواند (برای کاهش قیمت نفت) انجام دهد آزاد سازی ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا است. اما من هیچ طرحی که دولت قصد انجام این کار را داشته باشد ندیده ام.»

    برچسب ها