عصر خودرو

به دلیل اختلاف در میدان گازی فرزاد صورت گرفت ؛

کاهش واردات نفت ایران توسط هند در سال مالی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸

عصر بازار- به دلیل اختلاف ایران و هند بر سر موضوع طرح توسعه میدان گازی فرزاد B هند در سال مالی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸ واردات نفت خود از ایران را بیش از ۱۵ درصد کاهش داد.

کاهش واردات نفت ایران توسط هند در سال مالی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، آمارهای رسمی ارائه شده از سوی شرکت‌های ره‌گیری خطوط کشتی‌رانی و همچنین منابع صنعت نفت هند نشان می‌دهد، این کشور واردات نفت خود از ایران را در سال مالی 2017-2018 نسبت به سال قبل از آن 15.7 درصد کاهش داده است.

    به دلیل اختلاف بین ایران و هند بر سر موضوع طرح توسعه میدان گازی فرزاد B دولت این کشور به پالایشگاه‌های آن دستور داد تا واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

    هند سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان محسوب شده و در طول سال مالی 2017-2018 روزانه 4.46 میلیون بشکه نفت وارد کرده است.

    این کشور در طول این 12ماه روزانه 458 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که حدود 85 هزار بشکه در روز کمتر از 543 هزار بشکه سال قبل از آن بوده است.

    آمارها نشان می‌دهد، پالایشگاه‌های هندی نظیر پالایشگاه مانگالور، شرکت هندوستان پترولیوم، شرکت بهارات پترولیوم و شرکت بهارات عمان پترولیوم سال مالی گذشته واردات خود از ایران را 27 درصد کاهش دادند.

    هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. در حال حاضر دو کشور مذاکرات خود درباره طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را مجدداً از سر گرفته‌اند.

    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اوایل ماه جاری، گفت: امیدواریم بتوانیم طی دو ماه آینده اختلاف خود با هندی‌ها را حل کنیم.

    اخیراً شرکت‌های هندی و پالایشگاه‌های این کشور با توجه به ارائه تخفیف حمل نفت از سوی ایران تلاش خود برای واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند.

    زنگنه در ماه فوریه گفت: ایران امیدوار است در سال مالی 2017-2018 بتواند روزانه 500 هزار بشکه نفت به هند صادر کند.

    یک منبع هندی، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد واردات نفت این کشور از ایران به 600 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    تا پیش از سال 2017 عربستان بزرگترین تعیین‌کننده نفت هند بود، اما عراق توانسته است جای عربستان را گرفته و به بزرگترین صادرکننده نفت به هند تبدیل شود.

    آمارهای رسمی نشان می‌دهد، شرکت‌های پالایشگاه‌های خصوصی در هند در سال گذشته میلادی واردات نفت خود از ایران را 50 درصد افزایش داده و به 81 هزار بشکه در روز رسانده است.

    واردات شرکت اساراویل هند نیز در این 12 ماه با 18 درصد کاهش به 145 هزار بشکه در روز رسیده است. چرا که مدیریت این شرکت هم اکنون به دست روس‌ها افتاده و عملاً الگوی واردات آن تغییر کرده است.

    آمارهای رسمی همچنین نشان می‌دهد، هند واردات نفت خود در ماه مارس را با 34.4 درصد کاهش نسبت به ماه فوریه به 430 هزار بشکه در روز رسانده است که این رقم نسبت به ماه مارس سال گذشته نیز 18.2 درصد پایین‌تر بوده است.

    برچسب ها