عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

عدم حمایت دولت از بنگاه‌ها عامل اصلی رکود بورس است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نبود افق روشن در بورس و نیز عدم حمایت عملی دولت از بنگاهها سبب شده است تا معامله گران رغبتی به خرید سهام شرکتها در قیمتهای جذاب فعلی از خود نشان ندهند و وضعیت بورس رکودی باقی بماند.

عدم حمایت دولت از بنگاه‌ها عامل اصلی رکود بورس است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، امید احمدی به اشاره به افت و رکود بازار سرمایه از دیماه سال 92 تاکنون گفت: در شرایط فعلی وضعیت بورس به گونه ای شده است که سرمایه گذاران دیگر به خبرهای مثبت سیاسی و اقتصادی واکنشی نشان نمی دهند و چشم انداز روشنی نیز فراروی سرمایه گذاران برای حضور در بازار سهام قرار ندارد

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی رخداد این شرایط در بورس تصرح کرد: با توجه به این که قیمت سهام شرکتهای مختلف به کف رسیده و وضعیت مناسبی برای خرید و سرمایه گذاری دارند اما نبود افق روشن در بازار سرمایه و نیز عدم حمایت عملی دولت از بنگاهها سبب شده تا معامله گران رغبتی به خرید سهام شرکتها در این قیمتهای جذاب نیز از خود نشان ندهند و وضعیت بورس رکودی باقی بماند.

    وی در خصوص تاثیر کاهش احتمالی نرخ سود بانکی بر بازار سهام نیز گفت: اگر هدف از کاهش سود بانکی حرکت نقدینگی از بانک به سمت بورس باشد، بدون شک این اتفاق نخواهد افتاد چرا که از یک سو در شرایط کنونی اقتصاد بانکها کماکان بهترین، سودآورترین و امن ترین مکان برای سرمایه گذاری هستند و از سوی دیگر شرایط کنونی بورس به گونه ای نیست که سود و نفعی را به سرمایه گذاران حقیقی بدهد.

    این کارشناس بازا سرمایه اضافه کرد: با این وجود اگر سود بانکی کاهش پیدا کند و در پی آن نیز نرخ تسهیلات ارائه شده به بنگاههای تولیدی کاهش پیدا کند می توان با گذر زمان شاهد رونق نسبی تولید و سود آوری بنگاهها و در پی آن بازار سرمایه بود.
    وی ادامه داد: متاسفانه ریسک‌ و ابهامات داخلی و خارجی موجب شده تا سهامداران با احتیاط بیشتری بازار سرمایه را نظاره گر باشند و بنظر می رسد فعلا دولتمردان نیز اعتقادی به بازار سهام ندارند.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از ریسک ها و ابهامات خارجی بازار سرمایه مسایل مربوط به مذاکرات هسته ای است که هنوز به فاز عملی و اجرایی نرسیده و این عامل موجب شده است تا سهامداران در بورس در حالتی از تردید به فعالیت خود در بورس ادامه دهند.

    وی گفت: از سوی دیگر ریسک هایی چون کاهش جهانی قیمت نفت و وضعیت نامناسب برخی کالاها نیز یکی دیگر از عوامل خارجی تاثیر گذار بر بازار سهام است که موجب کاهش حجم و ارزش معاملات بورس شده است.

    احمدی اظهار داشت: بی ثباتی نرخ ارز هم از دیگر ریسک هایی است که این روزها متوجه بازار سرمایه شده؛ چرا که واردات و صادرات شرکتها به نرخ ارز بستگی دارد و از همه مهمتر سرمایه گذاران خارجی با نوسانات غیرقابل پیش بینی نرخ ارز حتی فکر ورود به اقتصاد و بازار سرمایه ما را هم نمی کنند.

    وی اذعان داشت: از سوی دیگر گویا دولت هیچ اعتقادی به بازار سرمایه ندارد و در عمل هیچ گونه اقدام عملی برای حمایت از صنایع و بورس انجام نمی دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز بورس در آینده گفت: برخی عوامل از جمله وضعیت جهانی کالاها و قیمت نفت از جمله مسایلی است که باید در قبال آنها صبوری کرد اما تصویب قوانین و مقرراتی در جهت منافع و تسهیل سودآوری بنگاهها از جمله اقداماتی است که دولتمردان می توانند با استفاده از آنها موجب تحریک عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور شوند.

    وی تصریح کرد: چشم انتظاری برای رفع تحریم ها و عملی شدن برجام اقدام خوب و بجایی است اما دولتمردان نباید انتظار معجزه از توافقات هسته ای را داشته باشند و باید برای نجات اقتصاد از رکود و بازگشت دوباره به دوران رونق بر توان و تولید داخلی تکیه کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها