عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی در سال ۹۷ تغییر یافت

عصر بازار- راستاد گفت: تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی با هدف توسعه تجارت از بنادر کشور در سال ۹۷ تغییر یافته است.

تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی در سال ۹۷ تغییر یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی تنها مرجع تعیین تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی است، اظهار کرد: تعرفه‌ و هزینه‌هایی که برای کشتی و کالاهایی از مسیر دریا عبور می کنند، در نظر گرفته شده؛ تاثیر بسیار زیادی در افزایش رقابت‌پذیری دارد.

    وی تاکید کرد: جایگاه تعرفه در تعیین ارزش و قیمت‌گذاری خدمات بندری و دریایی نقش کلیدی دارد و اهمیت تعرفه برای کلیه فعالان در این عرصه بسیار حیاتی است.

    راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی با یک نگاه ویژه استراتژی‌های کوتاه مدت و میان مدتی را برای بحث تعرفه در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در دوره میان مدت؛ برنامه سازمان بنادر و دریانوردی تدوین تعرفه منعطف و شناور، مناسب با نیاز ذی‌نفعان و در راستای قوانین تسریع، تسهیل تجارت و تبادل کالا از طریق بنادر و جذب سهم بیشتر کالا و کانتینر در منطقه است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: تدوین تعرفه‌های خاص بنادر با ماهیت و عملکرد متفاوت در برنامه سه ساله طراحی شده است که در آن بنادر با ماهیت‌های مشابه در یک گروه و با کتابچه تعرفه خاص، دسته‌بندی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: همچنین تدوین تفاهم‌نامه‌های مورد نیاز جهت تنظیم توافقات بین خطوط کشتیرانی و پورت اپراتورها جهت اعطای تخفیفات ویژه و جذب سهم کالا و کانتینر بیشتر در منطقه در دستور کار است.

    راستاد با اشاره به اینکه در سال 97 سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری و دریانوردی کشور و بر اساس وظایف ذاتی خود و همچنین در راستای کمک به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش رقابت پذیری توان صادرکنندگان را افزایش داده است، گفت: به منظور ارتقای توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی مبادرت به بازنگری و به‌سازی سطح تعرفه‌های بندری و دریایی کرده است.

    وی توضیح داد: در تدوین تعرفه‌های موجود؛کاهش هزینه‌های بندری و دریایی برای بهره‌ برداران و مشتریان این خدمات، سادگی و شفافیت تعرفه‌ها و نحوه محاسبه آنها، ارتقا سطح عملکرد بنادر و افزایش بهره‌وری تجهیزات، تاسیسات بندری و دریایی و جذب خطوط کشتی‌رانی بزرگ در نظر گرفته شده است.

    راستاد ادامه داد: از سوی دیگر هزینه تمام شده خدمات توسط ارائه دهندگان در بنادر کشور با توجه به مولفه‌های اصلی تاثیرگذار از جمله نرخ ارز، نرخ تورم و تصویب افزایش حقوق کارگران تا حدود 19.8 درصد در سال 97، ایجاد زمینه‌های لازم جهت ارائه خدمات مطلوب و باکیفیت جهت سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور مد نظر قرار گرفته است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش کشتی تغییرات تعرفه‌ای عمدتا در جهت کاهش هزینه و جذب خطوط کشتیرانی بزرگ به بنادر کشور است، گفت: هزینه توقف کشتی کنار اسکله به میزان 10.5 درصد در بنادر جنوبی کشور به منظور کاهش هزینه‌های مرتبط بر کشتی، کاهش یافته است.

    وی افزود: اعمال دو روش برای عملیات تخلیه و بارگیری کشتی به تعبیری دیگر ارائه تخفیف 30 درصدی برای کشتی‌هایی که پس از تخلیه کالا در بنادر کشور مبادرت به بارگیری کالاهای صادراتی و یا ترانزیتی می‌کنند، در نظر گرفته شده است.
    کاهش 50 درصدی تعرفه خدمات تامین آب برای شناور‌های ایرانی و خارجی

    راستاد تصریح کرد: تعرفه خدمات تامین آب برای شناورهای ایرانی و خارجی حداکثر به میزان 50 درصد در بنادر کشور به منظور تکمیل سنجیده خدمات و جذب شناورهای خارجی که منجر به ایجاد اشتغال در منطقه می‌شوند، نیز کاهش یافته است.

    به گفته وی؛ هزینه دیماند انبار فعال کشتی از 10 تا 24 درصد با هدف کاهش هزینه‌های کشتی، کمتر شده است.

    وی در این باره گفت: در گذشته هزینه دیماند انبار فعال کشتی‌ها از ساعت 15 الی 19؛ 6.6 و از ساعت 19 الی 7 صبح روز بعد 10 دلار بود اما در تعرفه‌های جدید از ساعت 15 الی 19 به 5 دلار و از ساعت 19 الی 7 صبح روز بعد به 10 دلار رسیده است، به طور میانگین هزینه انبارداری از ساعت 15 الی 19 ،‌24 درصد کاهش و از ساعت 19 الی 7 صبح روز بعد 10 درصد کاهش یافته است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تخفیف 70 درصدی به کشتی‌های رو- رو حامل کالای صادراتی ترانزیتی و یا مسافر مشروط به عقد تفاهم‌نامه توسط شرکت‌های کشتیرانی، فورواردرها مبنی بر تردد منظم به بندر نوشهر در نظر گرفته شده است.

    وی تصریح کرد: حذف هزینه لایروبی از مجموعه هزینه‌های مرتبط بر شناور سوخت رسان در نظر گرفته شده، به طوری که در نتیجه کاهش هزینه‌های شناور سوخت‌رسان به میزان 20 درصد جهت رونق عملیات سوخت‌رسانی در لنگرهای داخلی و خارجی بنادرکشور این تخفیفات مشمول می‌شود.

    راستاد بیان کرد: همچنین تا سقف 80 درصد تخفیف در حقوق عوارض و هزینه‌های مرتبط بر شناورهای لاینر در بندر شهید بهشتی چابهار در صورت ایفای تعهدات قراردادی یا تفاهم‌نامه در راستای رونق اقتصادی منطقه در نظر گرفته شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش کالاهای غیرکانتینری عمده تغییرات در راستای کاهش ماندگاری کالا و افزایش بهره‌وری در بنادر صورت گرفته است.

    وی توضیح داد: تا سقف ده درصد در هزینه‌های بندری خِنکاری و باربری با هدف تقویت توان رقابتی صادرکنندگان کالاهای فله خشک معدنی که ارزش آنها در بازارهای جهانی پایین است، در نظر گرفته است.

    راستاد گفت: طراحی و تدوین تعرفه‌های انبارداری برای مواد معدنی اعم از فله و یا غیرفله در بنادر کشور با هدف کاهش هزینه انبارداری برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالای مذکور، کاهش مدت ماندگاری کالا و افزایش بهره وری با ایجاد تعرفه تساعدی و ایجاد وحدت رویه در خصوص نحوه اخذ بنادر کشور نیز در نظر گرفته شده است.

    وی گفت: وضعیت اخذ هزینه‌های نظارت و صدور اسناد در بنادر حاکمیتی با تدوین تعرفه‌های مناسب و کاهش هزینه مذکور برای صاحبان کالاهایی که در بنادر حاکمیتی فعالیت می‌کنند، ساماندهی شده است.

    راستاد ادامه داد: به منظور افزایش ترانزیت کالاهای غیرکانتینری از بنادر کشور برای فورواردرهایی که بیش از 75 هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری داشته باشند، تخفیفاتی در نظر گرفته شده است، به طوریکه در بخش باربری و انبارداری از 50 تا 70 درصد و در هزینه زیربنایی منطقه ویژه از 55 الی 100 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بخش کانتینر عمده تغییرات در راستای افزایش عملکرد کانتینری به خصوص صادرات ترانزیت و تراشیپ صورت گرفته است.

    این مقام مسئول در باره تغییرات این حوزه گفت: به منظور افزایش ترانزیت کالاهای کانتینری از بنادر کشور برای فورواردرهایی که بیش از 20 هزار TEU عملیات تخلیه و بارگیری در هر بندر داشته باشند، تخفیفاتی مدنظر قرار گرفته، به طوریکه در هزینه انبارداری کانتینر تا سقف 65 درصد تخفیف زیربنایی منطقه ویژه تا سقف صد درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

    وی توضیح داد: همچنین به منظور افزایش حمل کالاهای فله خشک توسط کانتینرهای روباز و کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی فله معدنی تخفیفاتی در نظر گرفته شده، به طوری که در CHC 48 درصد در تعرفه انبارداری 62 درصد در هزینه عملیات محوطه‌های اختصاصی 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: مشوق‌هایی را به منظور افزایش حمل کانتینر از طریق ریل در نظر گرفته شده است، همچنین برای هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه؛ به کالاهای حمل شده توسط ریل، 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

    راستاد گفت: معافیت‌های انبارداری کانتینرهای حمل شده توسط ریل از 5 روز به 10 روز افزایش یافته است.

    به گفته وی؛ با هدف رونق بندر شهید بهشتی چابهار بسته تشویقی در صورت انعقاد تفاهم‌نامه توسط خطوط کشتیرانی ارائه شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حقوق عوارض و هزینه توقف کنار اسکله تا سقف 80 درصد تخفیف در هزینه راهنمایی یدکشی و لایروبی تا سقف 60 درصد،‌ در هزینه CHC تا سقف 90 درصد و در انبارداری کانتینر خالی تا سقف 75 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشوق‌های غیرتعرفه‌ای در بندر شهید بهشتی چابهار نیز گفت: تسهیلات ویژه از محل صندوق وجوه اداره شده به بخش‌های غیردولتی جهت ساخت مخازن نفتی انبار سیلو تخفیف یافته شده است.

    وی در خاتمه یادآور شد: تسهیلات ویژه‌ای از محل صندوق وجوه اداره شده برای خرید و تامین شناورهای حمل مسافر و خودرو ارائه شده است.

    برچسب ها