عصر خودرو

از میزان فروش محصولات ذوب آهنی‌ها در بورس کالا تا گله‌مندی از وام خودرو

عصر بازار- چندی پیش مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش محصولات ذوب آهن در منطقه و جهان سخن گفت و مدیرعامل بورس کالای ایران نیز از امکان تامین مالی عرضه این محصولات با وجود ابزارهای نوین مالی در بازار بورس کالا خبر داد. از طرفی دیگر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران نیز در نامه‌ای کاهش سهم کل از مصرف فولاد در سال جاری در مقایسه با افزایش واردات این محصول نسبت به سال گذشته را نگران کننده دانست.

از میزان فروش محصولات ذوب آهنی‌ها در بورس کالا تا گله‌مندی از وام خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، از زمان ورود محصولات فلزی به بورس فلزات ایران در شهریور سال 1382 و بدنبال آن عرضه این محصولات در بورس بیش از 10 سال می گذرد. هدف از عرضه این محصولات در بورس کالا ایجاد بستری شفاف برای خرید و فروش، تضمین کیفیت کالا و مبلغ معامله، کشف قیمت و حذف واسطه‌گری های فروش محصولات بود.

    با نگاهی به روند عرضه محصولات فولادی و ذوب آهن در بورس کالا طی هشت ماه سال جاری با توجه به افت قیمت جهانی، این محصولات با افزایش 50 درصد همراه بودند با این حال به گفته معاون مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه فروش و صادرات، عرضه محصولات این شرکت به کشورهای خارجی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا رشد 126 درصدی به همراه داشته است و در طی این هشت ماه یک میلیارد و 200 هزار از محصولات ذوب آهن از طریق بورس کالا عرضه شده است.

    موضوع دیگری که وجود دارد، عرضه محصولات فولادی و ذوب آهن در رینگ صادراتی بورس کالا است.

    محصولات کارخانجات ذوب آهن به بیش از چندین کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می شود و امید است تا با امکان تازه که بورس کالا برای عرضه کالای شرکت ذوب آهن فراهم می آورد فرایند صادرات محصولات فولادی به کشورهای خارجی بهتر صورت گیرد. کشورهای فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، پرتغال، یونان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق ، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، هند، عمان،کویت، چین، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و اردن از جمله بازارهای جهانی محصولات ذوب آهن هستند.

    نعمت الله محسنی، معاون مدیرعامل شرکت ذوب آهن در زمینه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به افت قیمت جهانی محصولات ذوب آهن و فولاد درباره عملکرد این شرکت در بورس کالا گفت: صادرات هشت ماه امسال با رشد 126 درصدی همراه بوده است. اما از نظر ارزشی این محصولات تنها 50 درصد افزایش داشتند و به دلیل افت قیمت جهانی نسبت به سال گذشته صادرات ذوب آهن تنها به 430 هزار پوند رسید.

    هم چنین به نظر می‌رسد تا در پی گشایش بازار داخلی ایران بر روی بازارهای بین المللی پس از توافق هسته‌ای مشکلات انتقال ارزش کالا و مبادلات آزاد بانکی بین ایران با دیگر کشورها برطرف شود و حجم صادرات ذوب آهن اصفهان که در شش ماه نخست امسال به 400 هزار تن رسیده بود با بالا رفتن توان تولید محصولات متنوع افزایش یابد.

    محسنی هم چنین با اظهار نظر شخصی خود نسبت به کارکرد بورس کالا درباره دیدار اخیر مدیران بورس کالا و شرکت ذوب آهن گفت: در این جلسات دید و بازدید بحث هایی درباره سلف موازی، نرخ ها و... انجام می گیرد، اما برای عملیاتی شدن ابزار نوین مالی در تامین مالی عرضه محصولات ذوب آهنی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

    وی در ادامه با اظهار اینکه در بورس کالا برای عرضه محصولات بازاریابی صورت نمی‌گیرد درباره حضور محصولات ذوب آهنی در آن افزود: در بورس کالا بازاریابی اتفاق نمی افتد اما شرکت ذوب آهن رابطه خوبی در ارائه محصولاتش با بورس کالا دارد تا جاییکه عرضه شفاف این محصولات و هم چنین عرضه کلی محصولات ساختمانی این شرکت تنها از طریق بورس کالا صورت می گیرد.

    محسنی در بخش پایانی مصاحبه درباره اظهار نظرات متاثر از سیاست های دولت و وام جنجال برانگیز خودرو گفت: این چنین سیاست ها منجر به گله مندی سایر صنایع گشته است. به نظر من اگر هدف از این طرح ها افزایش اشتغال باشد توجه باید بیشتر به صنایع ساختمانی معطوف شود. وام 25 میلیون تومانی خودرو مُسکنی بود که در آینده نزدیک به شدت افت فروش این محصولات را به همراه خواهد داشت. اگرچه این طرح در میزان فروش محصولات فولادی چون ورق تاثیری داشته اما از طرفی دیگر نه تنها هیچ گونه تاثیری برای محصولات صنعت ذوب آهن نداشته بلکه تاثیر منفی هم بر جای گذاشته است.

    این گفته محسنی در حالی است که کارشناسان پیش بینی کردند، سیاست دولت در اعطای وام 25 میلیونی خودرو و بسته پیشنهادی خرید لوازم خانگی نیز در رونق کوتاه مدت تولید و فروش محصولات فولادی و ذوب آهن تاثیر گذار باشد. تا جاییکه گفته می شد در پی اجرای این طرح بازار محصولات فولادی صنعتی که در محصولات خودرو سازی و خانگی کاربرد دارند، با تحریک بازار این محصولات میزان تقاضا و به طبع فروش را بالا ببرند.

    از این رو معاون مدیرعامل شرکت ذوب آهن معتقد است این اقدامات منجر به انحراف برنامه ریزی و پیش خرید سرمایه گذاری در حوزه ساختمان با اعلام طرح نجات صنعت خودرو شده است.

    با این حال امید می‌رود تا با همگام شدن شرکت‌های ارائه دهنده ابزارهای نوین مالی با عرضه کنندگان محصولات صنایع ذوب آهن چون قراردادهای سلف موازی استاندارد که موجودی انبار شرکت‌ها را به گواهی سپرده کالایی و اوراق بهادارسازی تبدیل می‌کند شرایط لازم برای بهبود فروش این محصولات در بازار داخل و خارج فراهم شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها