عصر خودرو

جزئیات راه‌اندازی بورس ارز اعلام شد

عصر بازار- در جلسه اخیر شورای عالی بورس که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس برگزار شد، کلیات راه‌اندازی بورس ارز به تصویب رسید.

جزئیات راه‌اندازی بورس ارز اعلام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یک مقام مسئول در سازمان بورس با اعلام این خبر گفت:در جلسه اخیر شورای عالی بورس بعد از بررسی‌های فراوان و ارائه‌ پیشنهادات از سوی سازمان بورس و بانک مرکزی، در نهایت شورای عالی بورس با کلیات راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی در بازار سرمایه موافقت کرد.

    وی گفت:در این جلسه داشتن بازار مشتقه ارزی و ضرورت آن برای کشور مورد تایید شورای عالی بورس قرار گرفت ، اما بازار مشتقه ارزی به مقوله کشف قیمت و معامله فیزیکی ارز وارد نمی‌شود و همانند بازار آتی سکه، ارز نیز مورد معامله قرار می‌گیرد به طوری که قرارداد آتی بر اساس پیش‌بینی مشتریان از نوسانات قیمت ارز در ماه های آینده منعقد می شود.

    وی توضیح داد: بازار مشتقه ارزی دارای دو نوع ابزار شامل معاملات آتی ارز و اختیار معامله است که با توجه به ضرورت راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی مقرر شده تا کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس به همراهی بانک مرکزی طرح زمان‌بندی شده ای را در این خصوص ارائه کنند که براساس آن برنامه مشخصی برای چگونگی به وجود آمدن این بازار، با نظر بانک مرکزی تهیه شود، زیرا تصمیم‌گیری در خصوص ارز برعهده بانک مرکزی است.

    این مقام مسئول اظهار کرد: بنابراین مقرر شده است کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس که سازمان بورس نیز عضو آن است به همراه بانک مرکزی طرح زمان بندی شده‌ای برای ایجاد و تحقق بازار ارزی و آپشن‌های مورد نیاز را فراهم کرده و مجددا به شورای عالی بورس ارائه کند.

    وی یادآور شد: با توجه به این‌که جزئیات بازار مشتقه ارزی هنوز مشخص نشده است؛ لذا قرار است تا این کار به صورت آزمایشی با دلار مورد معامله قرار بگیرد و پس از بررسی‌های لازم، معاملات نهایی آن آغاز شود. بنابراین جزئیات معامله، چگونگی و زمان فعالیت این بازار به جلسات بیشتری نیاز دارد.

    به گفته وی، در حال حاضر زیر ساخت‌های راه‌اندازی این بازار و پوشش نوسانات نرخ ارز از سوی سازمان بورس ارائه شده است، اما قرار است به دلیل حساسیت نرخ ارز در کشور شورای عالی بورس با هماهنگی بیشتر بانک مرکزی شرایط مورد نیاز آن را فراهم کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها