عصر خودرو

مدیر عامل بورس انرژی :

زمان عرضه نفت در بورس معلوم نیست

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی گفت: اینکه آیا پتروشیمی‌ها ارز صادراتی خود را وارد مکانیزم فعلی بازار ارز خواهند کرد، دچار ابهام است، اما در روزهای اخیر و پس از اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی تا کنون در عرضه‌های بورس انرژی دچار خللی نبوده‌ایم.

زمان عرضه نفت در بورس معلوم نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، مدیر عامل بورس انرژی ایران ، درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی معاملات نفت خام در بورس انرژی گفت: در حال حاضر موضوع عرضه نفت خام در بورس از دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت خارج شده و این در حالی است که محدودیت در زمینه نقل و انتقال ارز باعث شده تا این موضوع همچنان به علامت سؤال تبدیل شود.

    سید علی حسینی افزود: با وجود همه اتفاق‌های رخ داده، اما دو یا سه بانک داخلی در تعامل با سمات، وزارت نفت و بورس انرژی به طور کتبی اعلام آمادگی کرده‌اند که در فرآیند تسویه کمک کنند.

    از سوی دیگر وزارت نفت به دلیل اینکه عرضه نفت خام در بورس برای نخستین بار دنبال می‌شود، در برابر آن با احتیاط برخورد می‌کند و این در حالی است که برای انجام کار بزرگ بالاخره باید ریسک را پذیرفت.

    وی مقاومت بانک مرکزی در برابر راه اندازی بورس نفت را رد نکرد و گفت: در جلساتی که برگزار شد نظراتی از سوی بانک مرکزی وجود داشته، اما به هر حال نگاه بانک مرکزی نیز در این زمینه باید توسعه ای باشد. با توجه به اینکه طی چند سال اخیر بانک مرکزی برای تعادل و مدیریت بازار ارز کمک می‌کرد و از ابزار قوی برای مدیریت آن برخوردار بود، باید در حوزه کالایی و فعال کردن فرآورده‌های نفتی نیز همراهی نماید و هر چه تعلل شود، اشتباه است.

    حسینی از اعلام زمان مشخص برای راه اندازی بورس نفت صرف نظر کرد و افزود: امسال 62 کالای جدید در بورس انرژی پذیرش می‌شود.

    وی به مصوبه مهم ستاد کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: در گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا شرکت‌های پایین دستی را ملزم کرده بود تنها فرآورده‌های صادراتی خود را از طریق بورس بفروشند، اما از ابتدای امسال این شرکت‌ها برای مبادلات داخلی خود نیز ملزم هستند، از طریق بورس انرژی اقدام کنند.

    این مقام مسئول از صدور مصوبه این ستاد در مورد الزام عرضه فراورده‌های نفتی و معاملات داخلی صنایع پایین دست در بورس انرژی خبر داد و گفت: روز گذشته از طریق نامه نگاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخواست اعلام فهرست این شرکت‌ها و اسامی کالاها شده تا برای بازار یابی و پذیرش آن‌ها اقدام شود.

    حسینی در برابر این پرسش فارس که دلار 4200 تومانی چه تاثیری بر معاملات و عرضه‌ در بورس انرژی خواهد داشت، عنوان کرد: شاید در حال حاضر نتوان اثرات آنرا تحلیل کرد، اینکه آیا پتروشیمی‌ها ارز صادراتی خود را وارد مکانیزم فعلی بازار ارز خواهند کرد دچار ابهام است، اما در روزهای اخیر و پس از اعلام ارز 4200 تومانی تا کنون در عرضه‌های بورس انرژی دچار خللی نبوده‌ایم.

    برچسب ها