عصر خودرو

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی:

پیش‌شرط‌های ماندگاری سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز

عصر بازار- کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با تشریح پیش‌شرط‌های ماندگاری سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: بانک مرکزی باید به قول‌های خود در تامین نیازهای جامعه متعهد باشد.

پیش‌شرط‌های ماندگاری سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، آلبرت بغزیان با اشاره به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز از سوی دولت دوازدهم گفت: نرخی که برای مدیریت بازار ارز معرفی شده، به تعهد بانک مرکزی در ازای ارائه ارز موردنیاز متقاضیان در بازار بستگی دارد. به این معنا که اگر بانک مرکزی در موعد مقرر، به وعده خود نسبت به عرضه ارز در بازار عمل کرده و تا مدتی نیز این نرخ و تامین تقاضا بر مبنای آن برقرار باشد، به طور قطع مدیریت کارآمدی خواهد بود. نکته اصلی اعتماد مردم به اجرای این تصمیم است که بانک مرکزی با توزیع به موقع و در موعد مقرر ارز، نسبت به تامین نیازهای مختلف مردم اقدام نماید. بنابراین شیوه اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت، بسیار حائز اهمیت است.

    کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، افزود: اجرای صحیح سیاست‌های ارزی جدید دولت، به فعالان اقتصادی این اطمینان را خواهد داد که روند کنونی مدیریت ارزی ادامه می‌یابد و شرایط در بازار به‌صورت آرام پیش می‌رود. نکته حائز اهمیت آن است که دولت چقدر می‌تواند به لحاظ قاچاق و عدم خرید و فروش ارز خارج از سیستم‌های تعریف شده در دستورالعمل‌ها، سیاست‌ها را ادامه داده و کنترل دقیق بر بازار داشته باشد؟ به هرحال وقتی که شرایط عادی شده و اعتماد لازم در بازار ایجاد گردد؛ بحران نیز پیش خواهد آمد.

    وی تصریح کرد: شرط اول، تعهد بانک مرکزی است. به این معنا که همانطور که خود نوسانات را شروع کرده است، خود نیز باید مدیریت بازار ارز را قدرت و قوت ادامه دهد، چراکه تزریق ارز مداخله‌ای از سوی بانک مرکزی و به تعویق انداختن آن، مشکلات زیادی را ایجاد کرد؛ بنابراین بانک مرکزی باید در این رابطه همه تلاش خود را برای ایفای تعهدات انجام دهد.

    بغازیان، پیش‌شرط دوم اجرای موفق این سیاست‌ها را عدم حرکت احساسی و هیجانی از سوی بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: ساماندهی بازار ارز فقط تبلیغات، جریمه و ممنوعیت و محدودیت نیست، بلکه با چنین اقداماتی ممکن است فضای نامساعد ارزی تشدید شود؛ بنابراین اگر بانک مرکزی به میزان کافی ارز مسافری و دانشجویی در اختیار متقاضیان قرار ندهد، آنها به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد و همین امر، مسببات ارز دونرخی را فراهم می‌آورد.

    وی با اشاره به تمایل دولت‌ها برای اجرای سیاست‌های پیمان‌سپاری ارزی گفت: پیمان‌سپاری ارزی یکی از راه‌های کنترل ارز حاصل از صادرات است، چراکه صادرکننده می‌تواند ارز خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد و واردات بدون انتقال ارز انجام دهد، بنابراین امید می‌رود که بانک مرکزی این بار بهانه نیاورد؛ به خصوص اینکه وقتی همه چیز آرام شد، آن را لغو کند. این در حالی است که ناآرامی بازار ارز به دلیل سیاست‌ها است.

    این استاد دانشگاه اظهار داشت: در عین حال باید نیاز ارزی واحدهای صادراتی هم تامین شود؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است به بهانه‌های مختلف، بخواهند این موضوع را خدشه‌دار کرده و تقاضای ارز آزاد داشته باشند. به هرحال پیمان‌سپاری باعث می‌شود که ارز وارد کشور شود؛ اما اینکه دولت چقدر بتواند به موقع نیاز واحدهای تولیدی و وارداتی را تامین کند، شرط اصلی است.

    بغزیان با بیان اینکه در مورد گرانی ارز، چند سناریو می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: مهمترین مورد آن است که بانک مرکزی در ابتدای سال برای ارز تخصیصی کشف قیمت کند. در واقع سیستم تک نرخی باید پیاده‌سازی شده و تزریق ارز به بازار از بین برود. این در حالی است که هر چقدر این التهابات ادامه یافت، تزریق ارز دولتی هم مزید بر علت شد و این التهابات می‌تواند ادامه پیدا کند.

    وی تاکید کرد: به هرحال اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز مناسب است و اگر هم قرار باشد که این کار صورت گیرد، با کمترین هزینه باید نیازها را برطرف کرد، نه اینکه بازار آزاد را بست. این در حالی است که برخی خبرها مبتنی بر نگرانی از برجام و برهم خوردن آن و نیز تعطیلات نوروزی و نیاز مردم به ارز برای سفرهای خارجی، دست به دست هم داد و بازار را واگرا کرد.

    برچسب ها