عصر خودرو

وزیر انرژی روسیه :

روسیه و ایران توافق نفتی خود را برای پنج سال دیگر تمدید می کنند

عصر بازار- وزیر انرژی روسیه گفت: روسیه و ایران ممکن است توافق دوجانبه خود در مورد عرضه نفت که اعتبار آن امسال منقضی می شود را به مدت پنج سال دیگر تمدید کنند.

روسیه و ایران توافق نفتی خود را برای پنج سال دیگر تمدید می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، خبرگزاری تاس روسیه بعد از ظهر دیروز (سه شنبه) به نقل از «الکساندر نواک» اعلام کرد: این توافق تا پایان امسال تمدید شده است، اما در مجموع ما فکر می کنیم توافق مذکور باید به مدت پنج سال دیگر تمدید شود.
     ایران و روسیه در ماه های اخیر، دور جدیدی از همکاری در صنعت نفت را آغاز کرده اند که نسبت به دوره های پیشین کم سابقه بوده است.
    از جمله این همکاری ها می توان به امضای قرارداد توسعه 2 میدان نفتی ایران با شرکت «زاروبژنفت» روسیه اشاره کرد؛ ایران و روسیه پیشتر در بخش های مختلف صنعت نفت مانند خرید خدمات همکاری داشته اند اما تاکنون در توسعه میدان های نفتی همکاری نکرده بودند.
    صادرات نفت ایران به روسیه و همکاری 2 کشور برای ساخت خط لوله صادرات گاز به شبه قاره هند نیز از دیگر همکاری های 2 کشور در ماه های اخیر به شمار می رود.
    روسیه با وجود اینکه اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان به شمار رفته و سهمی بزرگ نیز در بازار صادرات نفت دارد در راستای گسترش همکاری های استراتژیک با ایران، موافقت کرد که بخشی از نفت صادراتی ایران را خریداری کند و سپس در بازارهای جهانی به فروش برساند.
    در دوران تحریم، طرح صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران به روسیه مطرح بود، اما پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، حجم توافق شده برای صادرات کاهش یافت؛ در نهایت پس از فراز و نشیب بسیار، صادرات نفت ایران به روسیه در نیمه دوم پارسال آغاز شد.
    بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه یکصد و هفتاد و سومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که در آذر 96 در وین برگزار شد، از صادرات نخستین محموله نفت خام ایران به مقصد روسیه خبر داد.

    برچسب ها