عصر خودرو

نگرانی به جان بازار سهام افتاد:

تنش ها، گریبانگیر بازارهای سهام ترک و روس شد

عصر بازار- از صادرکنندگان گاز گرفته تا خطوط هواپیمایی، شرکت های روسی و ترک بسیاری از ارزش خود را از دست دادند و پتانسیل تیره تر شدن روابط بین دو کشور کلید خورد.

تنش ها، گریبانگیر بازارهای سهام ترک و روس شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در آنکارا که بطور زنده در شبکه های سراسری پخش شد، اعلام کرد: جنگنده سرنگون شده روس در پی برهم زدن قواعد تعامل دوجانبه و توافقات قانونی، مورد هدف قرار گرفت و این امر مطابق قوانین و منافع ملی جمهوری ترکیه بوده است.

    رئیس جمهور ترکیه، گفت که نیروی ارتش ترکیه روز سه شنبه یک هواپیمای جنگنده (F-16S) روسی را در پی نقض قوانین هوایی در راستای دفاع از قلمرو خود هدف موشک قرار داده است.

    با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط بلومبرگ، روسیه بزرگترین منبع واردات ترکیه در سال 2014 بوده که با پشت سر گذاشتن چین، تجارتی در حدود 25 میلیارد دلار را به سرانجام رسانده است.

    از آنجایی که صنعت توریسم یکی از بزرگترین منابع درآمد دولت ترکیه است، این کشور در سال گذشته میلادی میزبان حدود 12 درصد گردشگر از کشور روسیه بوده است.

    پس از روسیه، رتبه دوم را توریست های آلمانی به نام خود ثبت کرده اند. برهم خوردن روابط دوجانبه ترکیه و روسیه عواقب بسیار بدی خواهد داشت که، تضعیف صنعت توریسم ترکیه در لیست مهمترین ها صنایع منفی قرار خواهد گرفت.

    بر اساس گزارش بلومبرگ و‌ به گفته تحلیل گران و مدیران مالی،‌ شرکت های زیر ممکن است در پی وخامت درگیری و رشد تنش ها در روابط روسیه و ترکیه، متحمل ضررهای سنگینی شوند.

    1. گازپروم

    در رتبه نخست این لیست،‌ شرکت گاز پروم پی.جِی.اس.سی (PJSC) قرار دارد. 

    سهام این شرکت در بازار مسکو در روز سه شنبه کاهش چشمگیر 4.2 درصدی را تجربه کرد. ترکیه،‌ دومین بازار روسیه برای صادرات گاز است، و روسیه برای تامین نیمی از نیاز خود، به شرکت گازپروم متکی است. به گفته وادیم بیت آوراگیم، مدیر مالی ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری کپیتال، روسیه قصد دارد یک خط گاز به ترکیه راه اندازی کند که در این صورت حجم بالایی از صادرات گاز به اوکراین را به سمت ترکیه هدایت خواهد کرد. البته این تعامل بزرگ گازی در صورت تشدید تنش ها بین دو کشور ملغی خواهد شد.

    2. روسنفت (Rosneft) و لوک اویل (Lukoil)

    این شرکت ها که هر دو در یک رتبه قرار می گیرند، هریک افت 2.9 درصدی سهام خود را در پی تنش سیاسی ترکیه و روسیه تجربه کردند.

    صادرکنندگان کلیدی نفت روسیه از جمله روس نفت  OJSC، لوک اویل PJSC و گازپروم نفت PJSC ممکن است در پی تشدید تنش ها با مشکلات بسیاری روبرو شوند، چرا که این تنش ها، پتانسیل برهم زدن تعادل موجود بین عرضه و تقاضای نفت روسیه را داراست.

    3. شرکت آهن و فولاد ماگنیتوگورسک (OJSC)

    سهام شرکت ماگنیتوگورسک (Magnitogorsk) در آخرین معاملات انجام شده در روز سه شنبه 1.6 درصد کاهش یافت. این شرکت عظیم فولادسازی روس، از سال 2007 تا کنون بیش از 2 میلیارد دلار در یک طرح اقتصادی در ترکیه سرمایه گذاری کرده است. این واحد، که در سال 2011  میلادی افتتاح شد، ظرفیت تولید محصولات فولادی به اندازه 2.3 میلیون تن در سال را داراست.

     

    4. خطوط هوایی ترکیه

    سهام این شرکت در روز سه شنبه، بیشترین افت خود از ماه آگوست سال 2013 میلادی تا کنون را تجربه کرد.

    این شرکت بزرگترین شرکت حمل و نقل هوایی خارجی است که در ماه سپتامبر به روسیه خدمات رسانی کرده و تعداد پروازها به این کشور را در پی قطع خدمات رقبای بین المللی خود به بیش از 16 درصد در سال 2015 افزایش داده است.

     

    5. اسبربانک  PJSC

    در روز سه شنبه، اسبر بانک (Sberbank) شعبه مستقر و فعال دنیز بانک در ترکیه، با انتشار گزارش عملکرد خود، کاهش 21 درصدی سود سه ماهه سوم سال جاری میلادی را اعلام کرد. اسبربانک در ماه جولای مجددا یک برنامه جدید برای ادامه حضور خود در عرصه بین المللی مطرح ساخت و اعلام کرد دنیزبانک برنامه های جدید و مهمی به منظور رشد مالی و توسعه اقتصادی در پیش دارد.


    6. یاندکس  NV

    سهام این شرکت که در لیست بازار مسکو پذیرش شده است، در پی تنش ها حدود 3.4 درصد افت داشته است. همچنین سهام این شرکت در لیست بازار سهام ایالات متحده نیز، با دومین روز کاهش مواجه شد و افت سنگینی را از خود به جای گذاشت.

    7. آناتولی افِـس (Anadolu Efe)

    سهام این شرکت در روز سه شنبه با ثبت ریزشی به بزرگی  7.6 درصد، بیشترین میزان ریزش خود در سال جاری را پشت سر گذاشت. از آنجا که روسیه حدود 15 درصد از هزینه های عملیاتی این شرکت را می پردازد، رشد تنش ها اثر بسیار شدیدی بر وضعیت ان خواهد داشت.

     

    8. انکا ایشائات (ENKA INSAAT)

    سهام این شرکت بزرگ ترک نیز حدود 4.4 درصد از ارزش خود را از دست داده است. روسیه حدود 3 درصد از سفارشات این شرکت و حداقل 25 درصد از ارزش آن را در اختیار دارد. این شرکت نیز در حال اجرای عملیات دو نیروگاه در شمال ترکیه با استفاده از گاز روسیه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها