عصر خودرو

ابوذر ندیمی:

بورس ارز هزینه سرمایه گذاری را کاهش می دهد

عصر بازار- نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، بورس ارز را ابزاری اطمینان بخش برای سرمایه گذار داخلی و خارجی دانست و گفت: شفافیت و جامعیت در این بازار ، هزینه تمام شده را برای سرمایه گذاری کاهش می دهد .

بورس ارز هزینه سرمایه گذاری را کاهش می دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، ابوذر ندیمی گفت: بورس ارز مثل دیگر بورس ها امکان تبانی و زد و بند بین فرد و مجموعه را ضعیف و این ارتباط را تبدیل به نوعی رابطه شفاف حقوقی می کند ؛ ضمن اینکه شفافیت در این بازار، راه را بر ظهور پدیده هایی مانند بابک زنجانی خواهد بست .

    ندیمی با اشاره به سفر های متعدد هیات های خارجی به کشور و تمایل آنها به سرمایه گذاری ، یکی از اصلی ترین لوازم و مقدمات تشکیل بورس ارز را تک نرخی شدن ارز دانست و گفت: طبیعی است که نرخ واحد ارز ، عرصه را بر دلالی ها و واسطه گری های غیرمولد تنگ می کند .

    وی با بیان اینکه نوسانات شدید ارز، سرمایه گذاری را از توجیه می اندازد ، افزود: با راه اندازی بورس ارز، یکی از اقدامات و نتایج قطعی این است که دیگر در رابطه با تامین ارز مورد نیاز، بازار ثانوی و امثال آن تشکیل نمی شود و این امکان تبانی و رسوب را کاهش می دهد .

    نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از دیگر فواید این بورس این است که مباحث مقدماتی در خصوص ارز در مرجعی ذی صلاح و با توانایی های حسابرسی طی می شود و بخش عمده ای از دغدغه های مردم را در خصوص کشف قیمت و مسایلی شبیه آن برطرف می کند .

    ندیمی در عین حال، موفقیت بورس ارز را نیازمند پاسخ به برخی مسایل و ابهامات دانست و گفت: طبیعتا تصمیمات در خصوص این بورس نمی تواند خلق‌الساعه باشد. به ویژه آنکه در اقتصادهای نفتی، چون دولت ها اصلی ترین عرضه کننده ارز در بازارند، باید مکانیسم هایی تعریف کرد تا دولت ها یا برخی مجموعه های دیگر نتوانند ارز را برای تامین کسری بودجه یا عناوینی از این دست به کار گیرند .

    گفتنی است: به تازگی محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای عالی بورس از موافقت این شورا با تشکیل بورس ارز خبر داد و گفت: تشکیل بورس ارز در جلسه سوم آذر 94 با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و دیگر اعضا به تصویب رسید .

    همچنین بنا به اعلام رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، بورس ارز در قالب معاملات آتی ارز خواهد بود و در گام نخست سعی می شود مثل سکه طلا به عنوان یک تابلوی مجزا روی تابلوی یکی از بورس ها مورد معامله قرار گیرد ؛ اما قطعا این پتانسیل هم وجود دارد که خود به یک بازار ثابت در کشور تبدیل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها