عصر خودرو

ثبت‌سفارش از سرگرفته شد

عصر بازار- ثبت سفارش‌های واردات و صادرات کالا که از هفته پیش متوقف شده بود، بار دیگر از سرگرفته شد.

ثبت‌سفارش از سرگرفته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، بنا بر آنچه اعلام شده است: «با توجه به اعمال تغییرات مربوطه در بخش تجاری سامانه جامع تجارت و همچنین سامانه ثبتارش، از ساعتی قبل امکان ارسال درخواست‌های افتتاح به سامانه ثبتارش فراهم شده است. البته در حال حاضر امکان ویرایش درخواست‌های قبلی وجود نداشته و پس از پیاده سازی تغییرات مربوطه اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت».

    نکته دیگر آنکه براساس مصوبات اخیر هیات وزیران در تاریخ 22 فروردین‌ماه سال جاری و به منظور ساماندهی بازار ارز، تغییراتی در بخش عملیات تجاری سامانه مربوطه اعمال شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییرات صورت گرفته در مقادیر و نوع عملیات ارزی اشاره کرد. در این بخش گزینه بدون انتقال ارز به گزینه‌های قبلی اضافه شده و گزینه غیربانکی که در گذشته وجود داشت حذف شده است.

    براین اساس تجار روی این سامانه در زمینه‌ عملیات ارزی با دو گزینه بانکی و بدون انتقال ارز مواجه می‌شوند. همچنین در زمینه تامین ارز نیز تغییراتی صورت گرفته و به تناسب نوع عملیات ارزی انتخاب شده مقادیر زیر برای تامین ارز قابل انتخاب خواهند بود. در صورت انتخاب گزینه بانکی تجار می‌توانند گزینه‌هایی مانند خرید ارز از سیستم بانکی، از محل صادرات یا از محل حساب ارزی خود را انتخاب کنند. همچنین در صورت انتخاب گزینه بدون انتقال ارز تجار می‌توانند مواردی مانند بند یک ماده 38 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، از محل بند 5 این آیین‌نامه از محل بند 6، 7 یا 8 گزینه‌های خود را انتخاب کنند.

    همچنین مجوزهای صادرشده توسط سازمان سرمایه‌ گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از دیگر مواردی است که در این بخش لحاظ شده است. البته تذکراتی نیز داده شده و اعلام شده است پیش از انتخاب این موارد بندهای مورد اشاره در آیین‌نامه مذکور به دقت مورد مطالعه قرار گرفته و تنها در صورتی که واردات به مواردی که در این آیین‌نامه اشاره شده مربوط می‌شود از گزینه بدون انتقال ارز استفاده شود، زیرا تبعات ناشی از انتخاب اشتباه در این زمینه برعهده بازرگان خواهد بود. همچنین پرونده‌هایی که پیش از اعمال تغییرات جدید دارای نوع عملیات ارزی غیربانکی بوده است در صورت نیاز به ویرایش باید نوع عملیات ارزی آنها به حالت بانکی یا بدون انتقال ارز تبدیل شده و تغییرات جدید را در بخش تامین ارز اعمال کنند.

    با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت هفته گذشته مقررات 15 گانه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته شد که براین اساس برای انطباق سامانه جامع تجارت با مقررات جدید برای مدتی امکان ثبت سفارش در این سامانه وجود نداشت.

    برچسب ها