عصر خودرو

ایران و ازبکستان همکاری های تجاری خود را گسترش می دهند

عصر بازار- رییس سازمان توسعه تجارت ایران، با تاکید بر عزم ایران و ازبکستان برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت: با توجه به تغییر رئیس جمهوری ازبکستان و تحول در فضای کسب و کار این کشور، اراده طرفین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری قرار گرفته است.

ایران و ازبکستان همکاری های تجاری خود را گسترش می دهند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شاتا، مجتبی خسروتاج برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان را مقدمه‌ای برای سفر رییس جمهوری کشورمان به ازبکستان دانست و گفت: تلاش می‌کنیم علاوه بر ارائه تسهیلات در صدور ویزا، همکاری‌های بانکی دو کشور را نیز توسعه دهیم.
    وی افزود: در زمینه همکاری های صنعتی و معدنی نیز سند همکاری‌ در قالب نقشه راه همکاری‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین می رسد.
    معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت، از برقرار نبودن پرواز مستقیم تهران - تاشکند به عنوان یک چالش توسعه روابط تجاری یاد کرد و گفت: قرار است طرفین هر ماه دو پرواز مستقیم داشته باشند که طرف ازبکی، از ماه می امسال، آغاز کننده این پروازها خواهد بود.
    وی ادامه داد: در زمینه تسهیلات صدور ویزا نیز مقرر شد، پیشنهاد طرف ازبکی درباره آسان سازی روادید برای همه شهروندان ارسال تا پس از بررسی و مذاکره در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.
    خسروتاج با تاکید بر اهمیت حمل و نقل و ترانزیت گفت: به منظور توسعه حمل و نقل و ترانزیت، بر اساس الحاقیه جدید، قرار است با حذف هزینه‌‌های اضافی، قیمت شرکت‌های حمل و نقل به سمت رقابتی شدن برود. البته امکان انعقاد قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل و نقل ریلی به ازبکستان فراهم شده و در صدد توسعه آن هستیم.
    وی درباره نظام تعرفه‌ای میان دو کشور تصریح کرد: نقص‌های موجود در نظام تعرفه رفع می شود و ماه آینده فهرست 27 قلم کالاهای مشمول تعرفه‌های تجاری فعلی اصلاح و اقلام جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود تا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.
    خسروتاج افزود: در بخش مراودات بانکی نیز گفت وگویی هایی انجام و مدلهای متنوعی بررسی شده که امید است با اجرای این مدل‌ها زمینه همکاری‌های بیشتر فراهم شود.
    رییس کل سازمان توسعه تجارت، همکاری‌های گمرکی ایران و ازبکستان را در چارچوب امضای سند تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی سبب تسهیل در امر تجارت برای طرفین دانست.
    وی بستر فعالیت شرکتهای ایرانی با شرکت‌های ازبکی در همه زمینه‌ها به ویژه توریسم و گردشگری، برق و نیرو، مواد غذایی مانند حبوبات و نساجی مانند پنبه و نخ پنبه، را مساعد خواند و تجار و فعالان اقتصادی را به استفاده از ظرفیت‌های کشور ازبکستان دعوت کرد.
    دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی- صنعتی ایران و ازبکستان،20 فروردین با حضور بیش از 100 شرکت ایرانی و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی ازبکستان در تهران آغاز و به مدت 2 روز ادامه داشت.
    در این اجلاس، نمایندگان دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش‌های خصوصی ایران و ازبکستان درباره راهکارهای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در زمینه‌های حمل‌ونقل، گمرک، بانکی، سرمایه گذاری، ورزش، گردشگری، فرهنگی، استاندارد، صنعت و ارتباطات تبادل نظر کردند و امضای چند سند در زمینه های مذکور در دستور کار قرار گرفت.
    یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی- صنعتی ایران و ازبکستان نیز 14 خرداد سال 1394 (4 ژوئن سال 2015 میلادی) در شهر تاشکند برگزار شد.

    برچسب ها