عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه:

تجمیع اطلاعات سهامداران با سامانه «سجام»

عصر بازار- سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: رونمایی از سامانه «سجام» بزودی انجام می شود.

تجمیع اطلاعات سهامداران با سامانه «سجام»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، این سامانه که موسوم به «سجام» است، برنامه‌ای جامع‌ و متمرکز خواهد بود که کلیه اطلاعات سهامداران را به‌صورت یکپارچه دربرمی‌گیرد. بر اساس این گزارش، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان «سجام» با شعار «تنها یک‌بار ثبت شوید»، مسوولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.

    ارتقای شفافیت بازار

    به این ترتیب، نه‌تنها با راه‌اندازی این سامانه شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار با افزایش قابل‌توجهی همراه خواهد شد. این سامانه به‌منظور دسترسی تمامی ناشران و نهادهای مالی به اطلاعات کلی سهامداران طراحی شده است.

    حذف فرم احراز هویت سهامداران

    با آغاز به کار سامانه مزبور، از این پس دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی‌شود و در مقابل سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند، ضمن اینکه «سجام» در دسته سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه و از لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ای ملی است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری محسوب نمی‌شود. 

    مزایای «سجام»

    در این راستا حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تشریح اهداف و مزایای اصلی طراحی سامانه «سجام» پرداخت و گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌عنوان تنها شرکتی که مسوولیت فراهم‌کردن خدمات زیرساختی بازار سرمایه را بر عهده دارد، درنظر دارد تا برنامه جامع خود را در سال‌جاری رونمایی کند. به این ترتیب «سمات» برنامه جامعی را طراحی کرده و این طرح به تدریج عملیاتی و پیاده‌سازی خواهد شد.

    وی ادامه داد: رویکرد اصلی «سمات» به ‌این گونه است که یکسری از خدمات زیرساختی و پایه‌ای مورد نیاز برای بازار سرمایه، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طراحی و فراهم می‌شود. در مرحله بعد، این امکان را برای استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی فراهم می‌کند تا آنها بتوانند در ارائه خدمات مبتنی بر ارزش افزوده با هم رقابت کنند و خدمات بهتر، جذاب‌تر و رقابتی‌تر را برای طیف وسیعی از هموطنان ارائه دهند.

    وی درادامه با اظهار این مطلب که هدف اصلی آن است تا تمام مردم اعم از کشاورزان، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و تمام آنهایی که به نحوی با بازار سرمایه در ارتباط هستند، بتوانند به این زیرساخت‌ها و خدمات پایه دسترسی داشته باشند، گفت: در همین راستا یکی از پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار به نام سامانه «سجام» در اواخر فروردین‌ماه عملیاتی و به بهره‌برداری خواهد رسید.

    فعالیت اصلی

    فهیمی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای دیرین فعالان بازار سرمایه این بوده است که تنها یکبار مشخصات افراد در بازار گرفته شود، گفت: در این راستا فعالیت اصلی سامانه متمرکز مزبور بر تحقق این موضوع قرار گرفته است به‌طوری‌که مشخصات افراد تنها یکبار در سامانه مزبور درج شده و از این پس تمامی فعالان بازار سرمایه و افرادی که به نوعی با بازار سرمایه سروکار دارند، دیگر فرمی برای احراز هویت نخواهند داشت.

    از سوی دیگر تمامی ناشران و نهادهای مالی می‌توانند به‌صورت یکپارچه اطلاعات سهامداران را در اختیار داشته باشند. مدیرعامل «سمات» در ادامه افزود: همچنین برای اطمینان بیشتر یک دوره راستی‌آزمایی اطلاعاتی را پشت‌سر خواهیم گذاشت به‌طوری که اطلاعات افراد را از طریق بانک مرکزی، سازمان ثبت احوال و اداره پست بررسی خواهیم کرد.

    فهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طور حتم، با راه‌اندازی این سامانه گشایش قابل‌توجهی در ثبت‌نام فعالان بازار سرمایه فراهم خواهد شد، همچنین میلیون‌ها نفر از سهامداران می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند.

    جزئیات عملکرد

    در این رابطه مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به ارائه توضیحات تکمیلی درخصوص سامانه مزبور پرداخت و گفت: سمات در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی خود در بازار سرمایه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان «سجام» را در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی می‌کند. 

    علی حسنی در ادامه با اشاره به شعار اصلی این سامانه «تنها یک‌بار ثبت شوید»، گفت: سامانه «سجام» مسوولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه خدمات «سجام» در دو حوزه خواهد بود، اظهار کرد: دریافت‌کنندگان خدمات شامل کلیه بورس‌ها و نهادهای مالی، بخش نخست این فرآیند را تشکیل می‌دهند. حسنی ادامه داد: هر فردی در حالت کنونی به‌عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد معاملاتی یا کد سهامداری است، به همین منظور به یکی از دفاتر کارگزاری برای ایجاد کد مراجعه حضوری می‌کند و از طریق فرم‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را ارائه می‌دهد تا احراز هویت شود.

    حذف تکرار اطلاعات

    مدیر فناوری اطلاعات «سمات» افزود: این فرم‌ها و دریافت اطلاعات دوباره در مراحل بعدی مانند خرید و فروش، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجعه به نهادهای مالی مختلف به شکل تکراری از مشتریان دریافت می‌شود و این موضوع در هرگونه دریافت خدمت وجود دارد، اما «سجام» از تکرار دریافت این‌گونه اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه ارائه‌دهندگان خدمات، دومین گروهی هستند که از سامانه «سجام» بهره خواهند برد، اظهار کرد: عملیات «KYC» یا شناخت مشتری، خدمتی است که سجام در اختیار این دسته از ذی‌نفعان قرار می‌دهد. به این ترتیب، نیازی به بایگانی فرم‌ها و همچنین توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری نیست.

    حسنی اضافه کرد: با توجه به مطالب فوق، «سجام» نقش تسهیل‌کننده بخش شناخت مشتری «KYC» را بر عهده دارد؛ اما این سامانه نقش یک پیش نیاز فنی برای ارائه و دریافت خدمات نوین را در بازار سرمایه ایفا می‌کند.

    برچسب ها