عصر خودرو

ائتلاف چین و روسیه برای مقابله با دلار آمریکا

عصر بازار- چین و روسیه با در پیش گرفتن سیاست تسویه حساب های ۲ جانبه با ارزهای ملی خود دلار آمریکا و سایر ارزهای غربی را کنار گذاشته اند.

ائتلاف چین و روسیه برای مقابله با دلار آمریکا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، از آنجایی که حجم مبالات تجاری میان روسیه و چین به سرعت در حال افزایش است، مسکو و پکن سهم دلار را در تسویه حساب های 2 جانبه با یکدیگر کاهش داده اند.

    چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و 15 درصد از سهم تجارت بین المللی روسیه را در سال گذشته به خود اختصاص داد و آلمان هم با 8 درصد در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه سال جاری میلادی تجارت روسیه و چین 17.2 درصد افزایش پیدا کرد.

    وزارت توسعه اقتصادی روسیه در گزارشی اعلام کرد که مبادلات تجاری 2 جانبه میان روسیه و چین در سال 2017 میلادی 31.5 درصد افزایش پید کرد و به 87 میلیارد دلار رسید و در سال جاری میلادی انتظار می رود که این رقم به 100 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

    همچنین بانک مرکزی روسیه هم اعلام کرد همانطور که تجارت رشد پیدا می کند، روسیه و چین در حال ارتقاء تسویه حساب های خود به روبل و یوآن هستند و دلار آمریکا و دیگر ارزهای غربی را کنار می گذارند. این موضوع احتمال وابستگی به ارز کشور ثالث را برای دو طرف کاهش می دهد.

    بر اساس رگولاتور روسیه، شرکت های روسی و چینی مشتاق به پرداخت به یوآن و روبل هستند و این موضوع می تواند از طریق ارقام واقعی ثابت شود. سال گذشته 9 درصد از پرداخت ها برای تامین کنندگان محصولات روسی به کشور چین با روبل انجام گرفت. شرکت های روسی 15 درصد از واردات چینی را به یوآن پرداخت کردند؛ این در حالی است که 3 سال گذشته این رقم به ترتیب 2 و 9 درصد بود.

    پرداخت های مستقیم به روبل و یوآن به معنی مشارکت بانک های آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی نیست و این روش نظارت غرب بر روی تراکنش های 2 کشور را بطرز قابل توجهی کاهش می دهد و گردش مالی میان روسیه و چین را مستقل می کند؛ به علاوه اینکه چنین پرداخت هایی می تواند بدون مداخله سوئیفت از طریق «سیستم پرداخت های بین المللی چین» انجام گیرد. 

    سخنگوی بورس مسکو اعلام کرد که این بورس علاقمند به تجارت با روبل و یوآن است و از زمان راه اندازی سامانه تجارت با ارز 2 کشور از سال 2010 میلادی به بعد حجم تجاری تراکنش ها با یوآن به بیش از 2.7 تریلیون روبل (در حدود 45 میلیارد دلار) رسیده است.

    وی خاطر نشان کرد که بیش از 170 بانک روسی و شرکت های کارگذاری از مناطق مختلف کشور درحال انجام مبادلات تجاری خود با یوآن در بورس مسکو هستند. در این بورس غول های بانکی چین از جمله بانک چین، بانک احداث چین و بانک کشاورزی چین حضور دارند.

    بر پایه این گزارش، سخنگوی بورس مسکو گفت: نرخ ارز روبل - یوآن بدون مداخله دلار آمریکا محاسبه می شود و بر پایه تقاضای سرمایه گذاران است.

    برچسب ها