عصر خودرو

نیکل همچون روی و مس در مسیر صعودی گام برداشت

تغییر جهت فلزات در پی نوسان دلار

عصر بازار- سقوط قیمت روی، مس و نیکل طی معاملات انجام شده در روز سه‌شنبه و در پی بازگشت خریداران و سرمایه‌گذاران محتاط به بازار، پایان یافت، در حالی که نوسان دلار و نفت نیز از این روند پشتیبانی کردند. دیوید ویلسون، تحلیلگر ارشد در سیتی بانک، در این خصوص گفته است: سرمایه‌گذاران که عمدتا از چین هستند و امواج و سیگنال‌های فروش را طی هفته‌های اخیر منتشر کرده بودند، پس از یک وقفه کوتاه مجددا به جایگاه خریدار بازگشتند و در مواضع کوتاه مدت خرید خود قرار گرفتند.

تغییر جهت فلزات در پی نوسان دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، بهای نیکل که پس از ریزش‌های مداوم در تاریخ 9 اکتبر با عبور از سطح 10 هزار دلار، در بالای همین سطح در نوسان بوده، در تاریخ 4 نوامبر تغییر روند داده و مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت. در این زمان، بهای نیکل با شکست کف مقاومتی 10 هزار دلاری در سراشیبی نزولی حرکت کرد، تا جایی که با کاهش‌های مداوم، اکنون مدتی است کف 9هزار دلار را نیز رد کرده و تا محدوده 8 هزار و 400 دلار پایین آمده است.

    البته در این میان، تا روز سه‌شنبه روند نیکل رو به پایین بود و تا 8هزار و 160 دلار افت کرد که مهم‌ترین‌ فاکتور دخیل در این ریزش‌ها، فرآیند رشد موجودی نیکل در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن (LME) تا بیش از 400 هزار تن و بروز مازاد عرضه اعلام شده است. در ادامه روند اما، دیروز نیکل تحت تاثیر نوسان دلار و نیز نوسانات هرچه بیشتر و منفی نفت خام در بازارهای جهانی، با رشد همراه بود. در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی بهای نیکل در حدود 8 هزار و 425 دلار بوده است. دیوید ویلسون، در ادامه مصاحبه با بلومبرگ گفت: روند فروش چینی‌ها طی چند هفته گذشته، بسیار بالا و قابل توجه بوده است، بنابراین حدس می‌زنم بازار نیکل در بازه کوتاه‌مدت، شاهد نوسانات مهم و رو به‌ بالایی خواهد بود. این تغییر رویه، یک واکنش مناسب و معقول به نوسان میزان تقاضا و افزایش جذابیت بازار است که بر روی نرخ بهره نیز تاثیر بسزایی گذاشته است. در این میان، بهای این محصول رشدی به اندازه 4/ 3 درصد را از خود نشان داد.

    همچنین عقب‌نشینی‌های شاخص دلار از اوج هشت ماهه خود، رشد بهای فلزات قیمت‌گذاری شده بر حسب ارز ایالات متحده را پشتیبانی کرده و خرید آنها را برای خریداران خارج از ایالات متحده ارزان‌تر ساخته است. در حالی که طی چند ماه گذشته، بیشتر روزها قیمت انواع فلزات پایه روند نزولی داشتند؛ اما فلز قلع روند متفاوت تری را تجربه کرد.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد که فلزات پایه در چند وقت اخیر روند نزولی را طی کرده‌اند؛ در میان این فلزات فقط قلع است که در یک ماه گذشته بیشتر روزهای معاملاتی را با افت و خیز بیشتری همراه بوده است، هرچند برآیند تحرکات آن کاهشی است. به‌طوری که از 27 اکتبر از سطح 15 هزار و 800 دلار در هر تن به محدوده 14 هزار و 525 دلار در تاریخ 25 نوامبر رسیده که همان‌طور که مشخص است در این مدت نوسانات زیادی را با میل کاهشی تجربه کرده است. همچنین قیمت فعلی قلع پایین ترین قیمت در سه ماه گذشته محسوب می‌شود. بر اساس آمارهای موجود درسال 2010 که تولید قلع چیزی حدود 33 هزار تن درسال بوده، قیمت‌ها تقریبا به 17 هزار دلار رسیده بود. این در حالی است که طی بازه یک ماه گذشته،‌ قیمت‌ها حتی تا نزدیک 14 هزار دلار نیز رسیده و بعید نیست تا پایان سال جاری میلادی نیز به‌صورت موقت کف مقاومتی 14‌هزار دلاری خود را رو به پایین بشکند.

    روی خوش بازار به قلع
    تحلیلگران بازار فلزات رنگی معتقدند همچون اکثر فلزات که با افت و خیز میزان تولید و عرضه، به‌سرعت قیمت‌های آنها نوسانی و حتی افزایشی می‌شود، دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت قلع نیز مربوط به بحث عرضه آن است که در این میان اتفاقاتی افتاده که باعث شده ریسک تامین قلع تا حدودی بالا برود و در پی آن نیز خریداران وادار به ریسک شده و مجبورند تولیدات خود را با قیمت‌های بالاتری بفروشند تا متضرر نشوند.

    برخی دیگر معتقدند اگر قرار بر مقایسه بازار قلع با بقیه فلزات پایه باشد، این فلز به سرب و روی نزدیک‌تر است. تفاوت قلع با بقیه فلزات پایه از نظر گستردگی طیف عرضه و مصرف آن است.
    در این میان، دولت اندونزی جدیدا سیاستی را دنبال کرده است و محدودیت‌های گمرکی یا بحث عوارض را به شکلی تغییر داده که مواد معدنی‌شان ‌صادر نشود، چرا که بر این باورند که بهتر است این محصولات در داخل کشور خودشان مصرف شود که بیشتر سودده است.

    گستردگی فلز قلع در دنیا زیاد نیست و در کل تولید آن چیزی حدود 400 هزار تن در سال است. از سویی بر اساس اخبار منتشر شده کشور اندونزی خواسته تا مجوزهایی برای محموله‌های صادراتی داشته باشد. اخذ این مجوزها زمانبر بوده و مصرف‌کننده‌ها تا حدودی ترس داشتند که محموله‌های‌ آنها طبق آن قراردادهایی که با کشور اندونزی بسته‌اند به دست‌شان نرسد، به همین سبب خیلی سریع‌ آن مقداری از محصول قلع که در بازار است را خریداری و انبار کردند. به همین لحاظ قیمت قلع در چند وقت اخیر به سمت مثبت حرکت کرده است. اما در ادامه پیش‌بینی می‌شود که ثبات بر بازار این فلز حاکم شود و در وضعیت صادرات دوباره قیمت‌ها در حوالی 15 هزار دلار و شاید هم یک مقدار کمتر حرکت کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها