عصر خودرو

شرکت های چینی نفت ایران را جایگزین نفت گران عربستان می‌کنند

عصر بازار- به دنبال افزایش قیمت نفت خام عربستان در ماه می، شرکت پالایشگاهی سینوپک چین خرید نفت خود از شرکت آرامکو را کاهش می دهد و احتمالا از دیگر عرضه کنندگان از جمله ایران خرید بیشتری خواهد کرد.

شرکت های چینی نفت ایران را جایگزین نفت گران عربستان می‌کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، یک مقام شرکت سینوپک گفت، این شرکت چینی که یکی از بزرگترین مشتریان آرامکوی عربستان است در واکنش به قیمت های بالاتر از انتظار اعلام شده از سوی این شرکت سعودی برای ما می، خرید نفت خود از این شرکت را 40 درصد کاهش می دهد.

    اواخر هفته گذشته، شرکت آرامکو بخش عمده ای از تفاوت قیمت خود برای عرضه در ماه می به بازار آسیا را نسبت به قیمت های ماه آوریلش کاهش داد، اما همچنان چند پالایشگاه آسیایی از این اقدام عربستان ناراضی هستند و انتظار می رود خرید خود را از این کشور کاهش دهند.

    شرکت یونیپک هم اعلام کرد: «ما با کاهش قابل توجه (خرید نفت از عربستان در ماه می) به این اقدام واکنش نشان داده ایم.»

    تجار نفت ترش در آسیا خاطر نشان کردند که منابع سنتی تامین نفت چین شامل ایران، روسیه و عراق احتمالا بیشترین سود را از کاهش صادرات نفت عربستان به چین خواهند برد. اما در عین حال، شرکت های چینی ممکن است خرید نفت خود از کشورهای آمریکایی از جمله آمریکا و برزیل را نیز افزایش دهند.

    منابع تجاری گفتند، از میان نفت هایی که در فهرست جایگزین شرکت سینوپک قرار دارد می توان به نفت سبک ایران، بلند روسیه و مارس بلند امریکا اشاره کرد.

    شکاف قیمت بین نفت سبک ایران و نفت سبکه عربستان در طی ماه های اخیر کاهش یافته و به 10 سنت رسیده است. پس از آنکه شرکت آرامکو به شکل غیرمنتظره ای قیمت نفت خام سبک خود را برای ماه می افزایش داد، تجار گفتند، نفت خام سبک ایران ممکن است در ماه می هم قیمت یا حتی پایین تر از نفت سبک عربستان قیمت گذاری شود.

    انتظار می رود شرکت ملی نفت ایران اواخر این هفته قیمت رسمی نفت خام خود برای ماه می را اعلام کند.

    برچسب ها