عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

رعایت اصول"منطق بازار" بهترین راه برای حمایت از کالای ایرانی

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توجه به اصول اقتصادی و تعیین قیمت محصولات براساس نظام عرضه و تقاضا، بهترین مسیر برای حمایت از تولید و کالای ایرانی است که به طور حتم شفاف ترین بستر موجود کشور در این زمینه به منظور برقراری منطق بازار بر معاملات، بورس کالا است.

رعایت اصول"منطق بازار" بهترین راه برای حمایت از کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید کاظم دلخوش درباره نام گذاری سال جدید به نام سال حمایت از کالای ایرانی و نقش بورس در تحقق این شعار گفت: با توجه به سابقه شکل گیری بورس کالا در کشور و اثرات مثبت این بازار بر اقتصاد، از امسال باید زمینه تبدیل شدن تابلوی بورس کالا به مرجع قیمت کالاهای ایرانی حداقل در بازار داخلی را فراهم آوریم تا شاهد ساماندهی و ایجاد شفافیت حداکثری در بازار کالای کشور باشیم؛ البته این امر در خصوص شمار زیادی از محصولات رخ می دهد، اما با عرضه همه جانبه کالاها در بورس، این مرجعیت قیمتی به شیوه ای کاراتر رقم خواهد خورد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بورس کالا یک ساختار نظام‌مند است و هر فردی که معاملات خود را از طریق این بازار انجام می دهد، شفافیت را به جای معاملات پنهانی و غیرشفاف انتخاب کرده است. از این رو با تبدیل شدن تابلوی بورس که قیمت ها در آن براساس نظام اقتصاد آزاد یعنی رقابت و عرضه و تقاضا کشف می شود، یک قدم رو به جلو در توسعه اقتصادی کشور پیش رفته ایم.

    نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عرضه محصولات در بورس کالا برمبنای اصول اقتصادی و عرضه و تقاضا و به تبع آن، کشف عادلانه قیمت ها انجام می شود و از طرفی مسوولان نیز پس از هدایت همه جانبه معاملات کالاها به بورس، می توانند از آمارهای شفاف این بازار به منظور تنظیم و تعادل بازار بهره ببرند. از این رو بدون شک بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در تحقق شعار سال و حمایت از تولید و کالای ایرانی نقش مهمی دارد.

    دلخوش در ادامه عنوان کرد: وظیفه مهم دیگری که امسال از سوی دولت به بورس کالا سپرده می شود، اجرای وسیع تر طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی است.

    وی گفت: جایگزینی طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی محصولات کشاورزی که در سه سال گذشته روی دو محصول جو و ذرت و سال گذشته به صورت آزمایشی روی گندم اجرایی شد، راهکاری است برای پشتیبانی از تولیدکننده و کشاورز تا بتوان از این طریق با مشکلات ساختاری این حوزه مقابله کرد؛ همچنین قرار است امسال گندم بیشتری در بورس کالا عرضه شود که این اتفاق، آغاز مسیر اصلاحی خرید تضمینی و بهبود اوضاع کشاورزان و صرف جویی در هزینه های دولت است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان به مسوولان بورس کالا پیشنهاد داد تا همانند سال های اخیر با سرعت بالا در مسیر ایجاد بستری نظامند، شفاف و هموار برای عرضه محصولات تولیدکنندگان حرکت کند و در کنار این موضوع با تقویت ابزارهای مالی پوشش ریسک، زمینه های بازگشت اعتماد و رونق به اقتصاد را فراهم آورند.

    گفتنی است طی سال گذشته و در نتیجه تعامل و هم اندیشی صنایع بالادستی و پایین دستی و بورس کالا، رکوردهای جدیدی در معاملات بورس کالا همچون رقم 117هزار میلیارد تومانی ارزش کل بازار و دادوستد بیش از 26میلیون و 600هزار تن محصول در بازار فیزیکی این بورس حاصل شد. همچنین در بخش بازار مشتقه بورس کالا به عنوان یکی از ابزارهای پوشش ریسک شناخته شده در دنیا، ارزش قراردادهای آتی به بیش از 65هزار میلیارد تومان رسید تا ظرفیت بالای این بازار برای همگان نمایان شود.

    برچسب ها