عصر خودرو

دورنمای همکاری ایران وهند دراجلاس مجمع جهانی انرژی

عصر بازار- بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان امروز در دهلی نو در جریان شانزدهمین اجلاس وزیران نفت مجمع جهانی انرژی در دیدار با همتای هندی خود دارمندرا پرادان به بررسی آینده همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و پروژه موسوم به 'فرزاد ب' خواهد پرداخت.

دورنمای همکاری ایران وهند دراجلاس مجمع جهانی انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی امروز در دهلی نو با حضور وزرای انرژی کشورهای جهان واز سوی نارندرا مودی نخست وزیرهند افتتاح می شود.
    بر اساس بیانیه وزارت نفت و گاز طبیعی هند، این نشست با هدف تقویت درک متقابل و آگاهی بیشتر از منافع انرژی مشترک در میان 72 کشور که منشور مجمع بین المللی انرژی را امضا کرده اند برگزار می شود و علاوه بر این 72 کشور، نمایندگان 20 کشور دیگر نیز به عنوان مهمانان ویژه در این نشست شرکت خواهند کرد.
    این سازمان بین المللی انرژی تمام قاره ها و 90 درصد از تقاضای نفت و گاز جهان را تامین می کند. در این مجمع کشورهای مصرف کننده و تولید کننده نفت (اوپک) و سازمان جهانی انرژی وهمچنین کشورهای محل ترانزیت انرژی و برخی کشورهای مهم از جمله آرژانتین، چین، هند، مکزیک، روسیه و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند.
    شانزدهمین نشست مجمع بین المللی انرژی با میزبانی هند و کمک چین و کره جنوبی در دهلی نو برگزار می شود. هدف از برگزاری این نشست بررسی تاثیر تغییرات جهانی، سیاست گذاری و تکنولوژی های جدید بر ثبات بازار و سرمایه گذاری های آینده در بخش انرژی است.
    گفت و گوی میان وزرا و رهبران صنایع مختلف به مقابله با چالش های اقتصادی، جمعیت شناختی و زیست محیطی در جهان برای تامین یک انرژی مقرون به صرفه، سازنده، پایدار و منصفانه کمک خواهد کرد.
    همچنین شرکت کننده گان در نشست یاد شده در خصوص چگونگی تاثیر تغییرات بازار جهانی انرژی بر آینده امنیت انرژی گفت و گو خواهند کرد.
    از جمله وزرای حاضر درنشست دارمندرا پرادان وزیر نفت هند، خالد الفلح وزیر نفت و معادن عربستان سعودی، سهیل بن محمد المزروعی وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران، محمد بن صالح الصدا وزیر انرژی و صنعت قطر، امانوئل ایب کیچیوو وزیر منابع نفت نیجریه، کاسبرو نیشیم وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، لی فانونگ معاون سازمان ملی انرژی چین، پاول سورکین معاون وزیر انرژی روسیه و مارک وزلی منز معاون وزیر انرژی آمریکا خواهند بود.
    از جمله شخصیت های دیگر حاضر دراین نشست، سان شیان شنگ رئیس انجمن بین المللی انرژی، فاتح بیرول رئیس سازمان جهانی انرژی، محمد بارکیندو دبیر کل اوپک و روسای سایر سازمان های جهانی نام برده شده است.
    بیژن نامدار زنگنه که وی نیز دراین نشست حضور دارد درواقع به منظور گسترش همکاری ها در بخش نفت و کاهش اختلافات در روابط انرژی میان دو کشور، به هند سفر می کند.
     سفر زنگنه به هند از این نظر دارای اهمیت است که دهلی نو قصد دارد در طول این سفر طرح 4 میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد ب را با هیات ایرانی مطرح کند.
    منابع هندی اعلام کرده اند در طول این سفر، انتظار می رود دو طرف در خصوص طرح بازبینی شده این میدان گازی که دارای ذخایر تخمینی 22 تریلیون فوت مکعب گاز است، مذاکره و گفت وگو کنند.
    گفته می شود در این طرح بازبینی شده، پیشنهاداتی درخصوص تخفیفاتی در بخش حمل و نقل برای فروش نفت مطرح است و هند اعلام کرده است که واردات نفت خود از ایران را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.
    یکی دیگر از اهداف هند در مذاکره با وزیر نفت ایران، درخواست از تهران برای موافقت با سرمایه گذاری شرکت های نفتی هند در میدان نفتی آزادگان واقع در جنوب ایران است.
    سفر زنگنه در کمتر از دو ماه پس از دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از هند اتفاق می افتد. در طول دیدار روحانی دو کشور چندین توافق نامه امضا کرده و متعهد شدند که سطح همکاری های خود را در بخش های انرژی نفت و گاز افزایش دهند.
    روحانی در سفر خود همچنین ازعلاقه ایران و هند برای همکاری در بخش منابع نفت و گاز خبر داد.
    پیش از سفر روحانی، ایران وهند توافق کرده اند که به مذاکرات و گفت وگو بر سر میدان گازی فرزاد ب و صادرات نفت به هند ادامه دهند.
    زنگنه که در هیات همراه روحانی در هند حضور داشت مذاکرات گسترده ای با دارمندرا پرادان وزیر نفت هند انجام داد. پس از این مذاکرات وی در خصوص آینده روابط میان دو کشور و اعطای حق توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت 'او ان جی سی ویدش' ابراز امیدواری کرد.
    پرادان در سخنانی که نشان دهنده علاقه دهلی نو به گسترش روابط با تهران و رسیدگی به تمام مسائل موجود است اعلام کرد دو طرف به صورت واحد برای رفع مسائل موجود در قرارداد میدان گازی فرزاد ب به توافق رسیده اند.
    بر پایه برخی گزاشهای منابع هندی، پالایشگاه های نفتی هند قصد دارند واردات نفت خود را از ایران در سال 2018-2019 به 500 هزار بشکه نفت خام در روز افزایش دهند. این میزان یک افزایش 25 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته را نشان می دهد.
    ایران و هند دارای روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری هستند حتی در طول تحریم های یک طرفه غرب علیه ایران در سال های 2012 تا 2016، هند یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران باقی ماند. اگرچه به دلیل تحریم ها، حجم تجارت میان ایران و هند کاهش یافت، اما دو کشور به عنوان دو متحد قدرتمند باقی ماندند.
    ایران در حال حاضر سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند است. با توجه به نظرات کارشناسان، ایران در حال حاضر ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به بزرگ ترین تامین کننده نفت هند در آینده نزدیک را دارد.
    براساس برخی گزارشها در سه دهه آینده هند به بزرگ ترین مصرف کننده سوخت های هیدروکربن در جهان تبدیل خواهد شد.

    برچسب ها