عصر خودرو

استیل مینت بررسی کرد؛

نگاهی به چشم انداز کوتاه مدت بازار جهانی فولاد

عصر بازار- پس از آن که در ماه مارس ترامپ ۲۵ درصد تعرفه وارداتی بر فولاد را رسما اعلام کرد، ابهام و نگرانی بر بازار جهانی فولاد سایه افکند.

نگاهی به چشم انداز کوتاه مدت بازار جهانی فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر،گرچه برخی از کشورها از جمله کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین، کره جنوبی و اروپا موقتا از این تعرفه ها معاف شدند ولی اتحادیه اروپا تحقیقات خود را در مورد واردات برخی محصولات فولادی آغاز کرده است.کشورهای معاف شده هم تا اول ماه می سال جاری فرصت دارند تا مذاکره کرده و راهکاری جایگزین پیشنهاد دهند. در حالی که مطمئنا مذاکره با امریکا کار آسانی نبوده و بر ابهامات افزوده است.

    در این شرایط خریداران فولاد دچار مشکل شده اند و نمی توانند تصمیم به خرید بگیرند و قدم درست را بردارند.

    بهبود تقاضا و رشد قیمت فولاد در امریکا

    در آمریکا تقاضای فولاد به میزان بالایی به بخش ساخت و ساز وابسته است که 40 درصد مصرف فولاد آن را در بر دارد. سال 2017 بهترین سال برای ساخت و ساز مسکونی آمریکا بود و انتظار می رود امسال هم ادامه یابد. در رابطه با بخش ساخت و ساز غیر مسکونی یک شاخص اندازه گیری آن به اوج خود از ژانویه 2007 تاکنون رسیده است. گرچه تقاضای فولاد در امریکا بالاست ولی عرضه به دلیل اعمال این تعرفه های وارداتی محدود است و موجب شده قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور بالا برود.

    آوریل ماه پر نوسانی برای قیمت فولاد در آمریکا خواهد بود و تنها زمانی که مذاکرات بر سر معافیت از تعرفه ها به پایان برسد روشن تر خواهد شد.

    تقاضای داخلی چین و فاصله از بازار صادرات

    فولاد در چین که به ویژه در فوریه سال جاری صعودی بود با اعمال تعرفه های آمریکا دچار تصحیح قیمت شد.افزایش موجودی بازار در جریان تعطیلات سال نو چین هم در این افت قیمت تاثیر گذار بود. در هر حال این وضعیت در ماه مارس نرمال تر شد و تقاضا دوباره بالا رفت و قیمت ها را در بازار داخلی افزایش داد. در حال حاضر چین هنوز در بازار صادرات فعال نیست چون تقاضای داخلی آن بالاست. تاثیر تعرفه های آمریکا بر قیمت فولاد چین محدود است چون این کشور سال گذشته تنها 2 درصد بازار واردات فولاد امریکا را در دست داشت. از این رو این انتظار که پس از تعرفه های اعمالی امریکا بازارهای جهانی فولاد از محصول چینی انباشته می شود غلط است.

    کاهش فضای رقابتی در بازار جهانی فولاد و احتمال افزایش اقدامات محافظتی کشورها

    تعرفه های اعمالی آمریکا یک جنگ تجاری با اقتصاد های بزرگی همچون اروپا و چین ایجاد کرده است. این امکان وجود دارد که سایر کشورها نیز محدودیت هایی را در راستای مقابله با تعرفه های امریکا بر بازارهای خود اعمال کنند. حال با وجود چنین ابهاماتی، خریدارها عقب نشسته اند و رقابت در بازارها دیده نمی شود. انتظار می رود در بهار امسال تولید فولاد امریکا و اروپا بهبود داشته باشد و تقاضای فولاد و قراضه در بازارهای جهانی در سطح بالا بماند.

    چشم انداز پر ابهام بازار جهانی برای سه ماهه دوم 2018

    تقاضای فولاد در سطح جهان در حال حاضر مثبت است از این رو چشم انداز سه ماهه دوم سال را خوش بینانه می کند. با این حال ماه رمضان در ماه می و ژوئن و انتخابات امریکا از 4 جولای می تواند این برآورد را کاملا تغییر دهد. همچنین تا اول ماه می که فرصت داده شده به کشورهای معاف شده از تعرفه ها برای اتمام مذاکره با امریکا تمام می شود نیز خیلی چیز ها در بازار جهانی فولاد می تواند دستخوش تغییرات شود.

    برچسب ها