عصر خودرو

وزیر نفت :

مجلس مجوز ۳۰ میلیارد دلار قرارداد داخلی را بدهد

عصر بازار- وزیر نفت روز گذشته در نشست کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس که رئیس مجلس و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آن حضور داشتند، گفت: مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تولید اجازه دهد این وزارتخانه سالی ۳۰ میلیارد دلار قرارداد داخلی منعقد کند که اگر این ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود حداقل ۵۰ درصد آن به ایرانی‌ها می‌رسد.

مجلس مجوز ۳۰ میلیارد دلار قرارداد داخلی را بدهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صمت،  پیش از این نیز وزیر نفت خبر از سفارش 6 میلیارد دلار تجهیزات به شرکت‌های داخلی داده و در این باره گفته بود: در امسال با شرکت‌های سازنده تجهیزات نفتی ایرانی، قراردادهایی به ارزش 6 میلیارد دلار منعقد می‌شود. در بازار امروز هرقدر برای ورود کالاها به‌ویژه از نوع مصرفی تعرفه و شرایط سختگیرانه وضع شود اما در مقابل کیفیت و نرخ کالاهای ایرانی مناسب نباشد، این مسئله به رشد قاچاق در جامعه منجر خواهد شد. به این ترتیب کیفیت بالا و نرخ رقابتی از جمله راهکارهای عملی حمایت از تولید داخل است.

    باتوجه به آنچه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، به نظر می‌رسد زنگنه در تلاش است تا 6 میلیارد دلار سفارش ساخت تجهیزات داخلی را به 15میلیارد دلار برساند. این موضوع در حالی مطرح شد که رضا پدیدار، رئیس پیشین هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره وضعیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت در کشور به صمت گفت: از اواسط دهه 70 تشکل‌های صنفی شکل گرفتند و در دو دهه گذشته هم‌افزایی و همگرایی ایجاد شده بین سازندگان و تولیدکنندگان منجر به تقویت ساخت داخل شد. این توانایی اکنون به درجه‌ای رسیده که می‌تواند 70 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تامین کند.

    با این حال حدود 30 تا 32 درصد این ظرفیت در صنعت نفت به کار گرفته می‌شود، حدود 4 درصد صادرات داریم و حدود 15 درصد ظرفیت در اختیار صنایع غیرنفتی است. بر این اساس حدود 50 درصد از ظرفیت تولید باقی می‌ماند که بدون استفاده مانده است. باتوجه به بدون استفاده بودن 50 درصد از ظرفیت تولیدکنندگان و سازندگان تجهیزات نفتی، صدور مجوز 30 میلیارد دلار قرارداد داخلی می‌تواند راه رشد این صنعت در کشور را باز کند.
    به گزارش صمت بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی، قراردادهایی که مبلغ آنها از حد تعیین شده‌ای بیشتر باشد، نیاز به مجوز مجلس شورای اسلامی دارد.


    رشد بی‌سابقه در دو دهه گذشته

    بیژن نامدار زنگنه در جلسه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی گفت: توان کشور در تولید تجهیزات صنعت نفت در سال 97 قابل‌مقایسه با توان کشور در سال 76 یا 77 نیست. وی یادآور شد: در سال 76 حتی امکان یک متر لوله‌گذاری دریایی را نداشتیم اما اکنون می‌توانیم روزانه حداقل یک کیلومتر لوله‌گذاری دریایی را انجام دهیم. همچنین چندین شرکت داخلی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت دارند که باوجود آنها کسی به خارج از کشور سفارش نمی‌دهد.
    وزیر نفت گفت: پیشرفت‌های قابل‌توجهی در ساخت تجهیزات صنعت نفت داریم که از جمله آنها می‌توان به ساخت توربین‌ها، سکوها و عرشه اشاره کرد. زنگنه افزود: مجلس شورای اسلامی به‌ویژه رئیس مجلس در زمینه توسعه فاز 11 پارس جنوبی به‌خوبی حمایت کردند. در مناقصه‌های 4میلیارد دلاری هیچ اجباری برای استفاده از تولید داخلی نبود اما 70 درصد شرکت‌های ایرانی برنده شدند و 80 درصد ارزش سهم متعلق به ایرانی‌ها شد.


    پیشرفت حوزه نفت با ایجاد تقاضا

    این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در حوزه نفت اگر می‌خواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید تقاضا ایجاد کنیم. براساس آنچه مصوب شده باید 200 میلیارد دلار در حوزه نفت سرمایه‌گذاری شود، به همین دلیل تلاش زیادی برای انعقاد قراردادهای نفتی انجام دادیم زیرا ریشه تولید داخلی در این است که جریان سرمایه‌گذاری فعال شود. وزیر نفت ادامه داد: در سال 90 و 91 حدود 42 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم که بیشتر این منابع صرف هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و لازم است در زمینه صنعت نفت باز هم سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا شرکت نفت باوجود کاهش نرخ نفت هرچه داشت صرف یارانه‌ها شد.
    وی افزود: در حال تهیه طرحی هستیم تا 6میلیارد دلار اعتبار از داخل معادل ریال دریافت کنیم؛ البته با آن طرفی که این مبلغ را دریافت کرده‌ایم دلار را به‌روز حساب می‌کنیم تا تولید نفت اضافه شود.
    وزیر نفت ادامه داد: فهرست کالاهایی که باید از داخل تامین شوند را تهیه کردیم. با این وجود اگر 4 میلیارد دلار به پیمانکاران بدهیم وضعیت مطلوبی خواهند یافت و چرخه سرمایه‌گذاری به جریان می‌افتد.


    ارتباط خارجی‌ها با دانشگاه‌های ایران

    وزیر نفت اظهار کرد: قراردادی 556 میلیون یورویی برای ساخت لوله‌های ویژه در ایران منعقد کرده‌ایم. این قرارداد از جمله قراردادهای خوب بوده است. زنگنه گفت: وزارت نفت در بسیاری از پروژه‌ها خریدار کالا نیست، بلکه در این زمینه‌ها در قالب بسته درخواست می‌کنیم تاسیساتی را برای ما بسازند و مشخص می‌کنیم چه تجهیزاتی را باید از داخل خریداری کنند. زنگنه خاطرنشان کرد: شرکت‌های خارجی با دانشگاه‌های ایران در ارتباط هستند. از شرکت‌های پیمانکاری ایرانی نیز در مناقصات دعوت می‌کنیم و امتیازهایی را برای آنها قائل می‌شویم. این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: مسئله قیمت، کیفیت و زمانبندی در رقابت محصولات داخلی با محصولات خارجی موثر است و اگر می‌خواهیم شرکت‌های داخلی در سطح منطقه قدرت رقابت داشته باشند باید سطح کیفیت محصولات داخل ارتقا یابد.


    15 میلیارد دلار سهم شرکت‌های داخلی

    وزیر نفت در ادامه گفت: درخواست ما از مجلس برای حمایت از تولید داخلی این است که مجوز انعقاد سالی 30 میلیارد دلار قرارداد داخلی را به ما بدهد زیرا اگر این 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود حداقل 50 درصد آن به ایرانی‌ها می‌رسد.
    زنگنه ادامه داد: یکی از اهداف گازرسانی به روستاها ایجاد رضایت و اشتغال بود زیرا هیچ تجهیزاتی از خارج وارد نشد و تمامی این پروژه با استفاده از تجهیزات تولید داخل اجرا شد و 5 میلیون خانواری که به آنها گازرسانی شد حداقل 15 میلیون بخاری خریداری کردند که نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری با این اقدام فعال شد.

    برچسب ها