عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

فضای متشنج در روابط بین المللی به صادرات لطمه می زند

عصر بازار- به صورت مشخص دولت برای مدیریت بازار ارز آن کاری را که فعالان بخش خصوصی و کارشناسان می گوید انجام نمی دهد. ارز جزء مهمی از اقتصاد است و در حال حاضر به نظر می رسد که دولت برنامه مشخصی برای مدیریت و بازگرداندن ثبات به بازار ندارد.

فضای متشنج در روابط بین المللی به صادرات لطمه می زند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق بازرگانی ، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است که در حال حاضر صادرات غیرنفتی با چالش های جدی در کشورمان رو به رو است. رضی آقا میری می گوید:« در کنار چالش های تخصصی صادرات غیرنفتی که همچون گذشته باقی است، در حال حاضر مهم ترین مشکلی که پیش روی صادرات وجود دارد فضای متشنج وابط بین المللی و فشارهای آمریکا است که نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است و می تواند حتی نگران کننده تر باشد.»

    او می گوید:« متشنج شدن فضای روابط بین المللی و اثرات آن روی صادرات، اعتماد به نفس را هم از صادرات کننده ما گرفته است و هم از واردکنندگان آن طرف که طرف های صادرکنندگان ما، هستند و این آسیب های بسیاری را به وجود خواهد آورد. ما داریم به سمت بی ثباتی حرکت می کنیم و همه می دانند که اقتصاد در یک محیط بی ثبات نمی تواند رشد داشته باشد و شاهد توسعه اقتصادی باشیم. ما الان درگیر جنگ هستیم و این چیزی نیست که پنهان باشد.»

    او در پاسخ به این سوال که دولت باید برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز چه اقداماتی را انجام دهد، می گوید:« به صورت مشخص دولت برای مدیریت بازار ارز آن کاری را که فعالان بخش خصوصی و کارشناسان می گوید انجام نمی دهد. ارز جزء مهمی از اقتصاد است و در حال حاضر به نظر می رسد که دولت برنامه مشخصی برای مدیریت و بازگرداندن ثبات به بازار ندارد. شما ببینید یک دفعه می آیند و یک مرتبه نرخ بهره بانکی را کاهش می دهند بدون اینکه در نظر بگیرند این کار چه اثراتی دارد و چه صدماتی می تواند بزند و بعد که می بینند مشکلات ارزی پیش آمد و بازارها بی ثبات شد دوباره یک مرتبه تصمیم می گیرد که بهره بانکی را بالا ببرد برای اینکه نقدینگی را جمع کند؛ توجه داشته باشید این تصمیمات بدون مطالعه، مقطعی و ناگهانی است و آینده نگری و پیش بینی پذیری در آن دیده نمی شود و نتیجه آن می شود وضعیت کنونی؛ سوال این است که در یک مجموعه فارغ از آینده نگری چگونه می توانیم مثلا درباره آینده ارز، تورم، ثبات اقتصادی و .... تصمیم گیری کرد.»

    این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید:« دولت همیشه فکر می کند باید سیاستی را اعمال کند که از این ستون به آن ستون برود و در نتیجه می بینیم یک دفعه به خاطر کنترل تورم، بهره بانکی را پایین می آورد و جلوی اعتبارات را می گیرد و بعد می بینید که یک اشکالی پیش آمد و دوباره آزمون و خطای دیگری می کنند. به اعتقاد من دولت باید کار را به کارشناسان و اقتصاددانان واگذار کنند تا فعالیت های اقتصادی را براساس خصوصی سازی واقعی و آزاد کردن اقتصاد طراحی کنند.»

    برچسب ها