عصر خودرو

علی سعیدی:

ظهور ابزارهای جدید با درآمد ثابت اعتماد را به بورس بازمی‌گرداند

عصر بازار: به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، شهرداری‌ها با استفاده از صندق پروژه‌ها می توانند برای تامین مالی پروژه های شهری استفاده کنند.

ظهور ابزارهای جدید با درآمد ثابت اعتماد را به بورس بازمی‌گرداند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصر بازار، علی سعیدی، نایب رییس و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار امروز در همایش تامین مالی توسعه شهری گفت: صندوق پروژه به عنوان یکی از ابداعات مدیران سازمان بورس به زودی وارد بازار سرمایه می‌شود.

    او در این همایش با طرح دو سوال سخنان خود را آغاز کرد. سوال اول این بود که در بازار از چه ابزارها و نهادهایی برای تامین مالی بلند مدت با پیش زمینه رشد اقتصادی بهره ببریم و دیگر آن که چطور از بازار بدهی به بازار سرمایه برسیم؟
    او در پاسخ به این سوالات گفت: تجربه نشان داده‌است که تسلط بازار بدهی بر تامین مالی اقتصاد را شکننده می‌کند و موجب ایجاد بحران می‌شود.زیرا تمام اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه به مبالغ هنگفت سرمایه‌گذاری نیاز دارند که تامین این مبالغ، خود چالشی بزرگ محسوب می‌شود.
    سعیدی گفت: در سال 2010 تنها 9 کشور جهان 60 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را با 10 هزار میلیادر دلار سرمایه گذاری در اختیار داشتند که این رقم در سال 2020 به 18 هزار میلیارد دلار می‌رسد.
    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تاکید کرد: ایران نیز در صورت رسیدن به اهداف سال 1404 و دستیابی به رشد اقتصادی مناسب در این سال، وضعیت اشتغال و سایر متغیرهای کلان اقتصادی، باید بیشترین بهره را از بازار سرمایه و پول و ابزارها و نهادهای متناسب با آن را ببرد. همچنین در کنار موضوع تامین مالی بلند مدت، تامین نقدینگی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز در تمام دنیا در دستور کار است که از سال 2011 به این سو این چالش نیز در حال حل شدن است، اما مشکلات در تحقق بلند مدت بسیار بیشتر است. زیرا جذب سرمایه‌گذاران در این نوع تامین مالی با مشکلات بسیار مواجه است.
    سعیدی ثبات اقتصادی را مهم‌ترین پیش شرط برای تحقق تامین مالی بلند مدت عنوان کرد و گفت: صندوق‌های توسعه ملی و بیمه از مهم‌ترین واسطه‌گرانی هستند که می‌توانند موفقیت بازار‌های مالی را در جذب وجوه و موفقیت ابزارهای بلن‌دمدت یاری کنند.
    او ظهور ابزارهای با درآمد ثابت را مهم‌ترین راه برای جذب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران بلند مدت دانست و گفت: مدیران بازار سرمایه با چنین نگرشی در سال‌های اخیر اقدام به انتشار اوراق اجاره ، مرابحه و استصناع با درآمد ثابت کردند تا بدین ترتیب سبد مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی تعبیه کنند و از سوی دیگر نهاد‌های ملی ایجاد شدند تا این ابزاها را توسعه دهند.
    سعیدی افزود: همچنین این نهادهای مالی نقش اساسی در توسعه شهرها بر عهده دارند و می‌توانند به شهرداری‌ها در تامین مالی یاری برسانند.
    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: سازمان بورس بر اساس وظیفه قانونی توسعه نهادها و ابزارهای مالی را در دستور کار دارد و شرکت‌های تامین سرمایه نیز به عنوان بازوی بازار سرمایه برای توسعه این ابزارها و بازار یابی ان ها به بورس کمک می رسانند.
    سعیدی صندوق پروژه و صندوق زمین و ساختمان را از ابزارهای نوین بازار سرمایه ایران عنوان کرد و گفت: البته اگر‌چه تجربه وجود صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار‌های دنیا وجود دارد، اما صندوق پروژه از ابداعات ایران بوده و به عنوان مشارکت پذیر‌شدن سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نیمه‌ کاره راه‌اندازی شده‌است.
    او گفت: اولین صندوق پروژه به زودی عرضه می‌شود و پس از 20 درصد پیشرفت عمومی می‌شود و در نهایت اوراق آن در بازار ثانویه، حتی اگر پروژه به بهره‌برداری نرسد قابل‌ معامله است که به طور حتم شهرداری‌ها می‌توانند از این دو صندوق بیشترین استفاده را برای تکمیل پروژه‌های خود بنمایند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو