عصر خودرو

مدیر عامل پیشین شرکت بورس

تجدید ساختار اساسی و ایجاد بورس‌های متنوع با قانون جدید

عصر بازار: مدیر عامل پیشین شرکت بورس گفت: قانون بازار اوراق بهادار در بازار سرمایه تجدید ساختار اساسی ایجاد کرد و منجر به تاسیس بورس‌های متنوع شد.

تجدید ساختار اساسی و ایجاد بورس‌های متنوع با قانون جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸:۰۰

    علی رحمانی، در خصوص قانون اوراق بهادار گفت: این قانون توانسته تغییرات بسیار مثبتی بر روند بازار طی سال های اخیر به وجود آورد. در این خصوص تجدید ساختار اساسی با این قانون انجام شد. همچنین در حوزه نهاد ها (تفکیک نظارت از اجرا) و قانون تشکیل نهاد ها، مانند تشکیل شرکت سپرده گذاری مرکزی که به عنوان یک CCP کاهش ریسک های مربوط به تسویه معاملات است، توسط این قوانین انجام شده است .
    وی در ادامه بیان کرد: تشکیل بازار فرابورس ایران نیز از دیگر دستاوردهای این قوانین بوده است. همچنین از آن سال ها تا کنون زمینه عمومی شدن مالکیت تعداد بیشتری از شرکت‌ها را فراهم ساخته است. در همین زمینه در بورس کالا تحولات بسیار خوبی صورت گرفته است. زمینه کشف قیمت و شفاف سازی معاملات تعداد زیادی از کالاها که گردش مالی قابل توجهی دارند نیز از این دست موارد است. همچنین تاسیس بورس انرژی که اخیرا تصویب شده از ملزوماتی است که با این قانون  فراهم شده است.
    مدیر عامل پیشین شرکت بورس تهران در ادامه افزود : به طور کلی این موارد به منظور افزایش کارایی عملیاتی بازار صورت گرفته  و به نظر می رسد تا حد زیادی موثر واقع شده است. همچنین طی این سال ها اجرای سیاست های اصل 44 نیز بسیار مفید  بوده که اجرای این قانون نمود عملی نیز داشته باشد.
    وی همچنین در خصوص لزوم تغییر در این قوانین با توجه به ورود سرمایه گذاران خارجی و اجرای عملی برجام در کشور بیان کرد: این قوانین با تحولات اخیر در کشور نیاز به تغییر ندارد و با همین شرایط نیز می‌تواند جنبه های مختلف را تحت پوشش قرار دهد. در این میان استفاده از قوانین تکمیلی می تواند بسیار مفید باشد.
    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر در ادامه بیان کرد : اگر بخواهیم سرمایه گذاری خارجی را تسهیل کنیم باید بتوانیم از خدمات نهاد بین المللی استفاده کنیم. در شرایط کنونی بحث اساسی این است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عضویت سازمان بین المللی مقامات ناظر بازارسرمایه (IOSEO) دربیاید تا بتواند از این طریق اعتماد بیشتر سرمایه گذاران خارجی را برای فعالیت جلب کند. بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بایستی اصلاحات در قوانین و مقررات صورت پذیرد تا بتوانیم به عضویت آن سازمان دربیایم. سازمان بین المللی مقامات ناظر در چند سال اخیر ارزیابی و  بررسی های زیادی  از قوانین کشور ما داشته و اصلاحات الزامی را بیان کرده است که برخی از نظرات آن ها در قوانین سال 88 به نام قوانین ابزارها و نهادهای مالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اما همچنان موارد اصلاح نشده ای باقی مانده است. در سال های اخیر به دلیل تحریم‌های هسته‌ای مانع تراشی های گسترده ای صورت گرفته که به نظر می رسد شرایط کنونی، فضای مساعدی برای استفاده  از این اختیارات باشد .
    وی بیان کرد: به طور کلی این قانون تا کنون کارایی قابل قبولی داشته است. اما به نظر می رسد در شرایط اجرایی آن تغییرات قابل توجهی لازم است. به عنوان مثال اگر قرار است که بازار بدهی را گسترش دهیم باید قوانین مربوط به آن را نیز مشخص کنیم. اگر چه این مورد نیز در یک سری از مصوبات آمده است اما می‌توان با اضافه کردن موارد جدید به توسعه این بازار کمک کرد.

    برچسب ها