عصر خودرو

پارسال هفت هزار میلیارد ریال ضمانت نامه برای صنایع کوچک صادر شد

عصر بازار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: بیش از هفت هزار میلیارد ریال ضمانت نامه تا پایان سال ۹۶ توسط این صندوق صادر شده، اما برای حمایت از صنایع کوچک افزایش سرمایه این صندوق ضروری است.

پارسال هفت هزار میلیارد ریال ضمانت نامه برای صنایع کوچک صادر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدحسین مقیسه افزود: سرمایه کنونی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در حدود 1100 میلیارد ریال است که مطابق با استانداردها می توان بین هفت تا هشت برابر سرمایه ضمانت نامه صادر کرد.
    وی به عنوان نمونه بیان داشت: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی (KODIT) سرمایه ای نزدیک به پنج میلیارد دلار دارد و تا 42 میلیارد دلار نیز ضمانت نامه صادر کرده است.
    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خاطرنشان کرد: این بررسی ها نشان می دهد برای حمایت و تقویت صنایع کوچک، باید صندوق های حمایتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند تا بتوانند تسهیل کننده مسائل مالی بنگاه ها باشند.
    وی گفت: توسعه صنایع کوچک بویژه در استان های مرزی، می تواند بازار خوبی در کشورهای همسایه ایجاد کند و باید تلاش کرد این ظرفیت تقویت شود.

    ** سهم 90 درصدی بنگاه های کوچک و متوسط در صنایع کشور
    وی با اشاره به اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط (SME) در اقتصاد کشورها گفت: صنایع کوچک در ایجاد اشتغال، خلق درآمد و صادرات بسیار موثر بوده و موتور رشد و توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می ‌شوند.
    مقیسه با اشاره به سهم 90 درصدی بنگاه های کوچک و متوسط در صنایع کشور، گفت: جایگاه این صنایع از آن جهت می‌تواند مهم و ممتاز باشد که به دلیل کوچک بودن انعطاف پذیرترند و آمارها نیز نشان می دهد که بیش از 50 درصد اختراعات و ایده‌های نو از صنایع کوچک سرچشمه می گیرد.
    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: بر پایه درجه پیشرفت و توسعه یافتگی، بین 55 تا 90 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها توسط صنایع کوچک و متوسط تولید می‌شود که این عدد در ایران کمتر از 20 درصد است؛ همچنین این نوع صنایع در کشورهای توسعه یافته بین 60 تا 65 درصد و در ایران 45 درصد از سهم اشتغال کشور را تشکیل می دهند.
    وی تصریح کرد: سهم صنایع کوچک و متوسط در صادرات کشورهایی مانند آلمان، چین و ژاپن 60 درصد و در ایران این سهم کمتر از 15 درصد است.
    مقیسه، سهم صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی در صادرات غیرنفتی را حدود 2 میلیارد دلار اعلام کرد.
    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک خاطرنشان کرد: برای حمایت از صنایع کوچک، کشورهای توسعه یافته اقدام به راه اندازی صندوق های ضمانت کرده اند، زیرا با اینکه گام‌های بلندی در توسعه برداشته و فضای تامین مالی و ریسک متفاوتی دارند، همچنان میان بانک‌ها و صنایع کوچک و متوسط مانعی وجود دارد که عبور از آن به واسطه صندوق ضمانت امکان پذیر است.
    در 11 ماه پارسال 2 هزار و 384 میلیارد ریال ضمانت نامه از سوی صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ایران صادر شد که در همسنجی با سال پیش از آن 71 درصد رشد داشته است.
    قانون تاسیس «صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک» زیر نظر وزارت صنایع و معادن وقت در تاریخ 24 آذر ماه 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اساسنامه صندوق در سال 1384 مصوب هیات دولت شد و صندوق پس از شروع به کار در سال 1385، نخستین ضمانت‌ نامه خود را در سال 1386 صادر کرد.

    برچسب ها