عصر خودرو

بررسی عملکرد هفتگی بازارها نشان داد؛

سایه سنگین جنگ تجاری بر بازارهای جهانی

عصر بازار- بررسی روند هفتگی بازارهای جهانی نشان می دهد که قیمت نفت در روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش فعالیت های حفاری در آمریکا و نگرانی از بازگشت تحریم های نفتی ایران هفته جدید را با رشد آغاز کرد.

سایه سنگین جنگ تجاری بر بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، بر اساس گزارش موسسه بیکر هاگز، شرکت های حفاری آمریکایی در هفته منتهی به 29 مارس، 7 سکوی حفاری را کاهش دادند و تعداد کل سکوهای فعال را به 797 سکو رساندند.

    رویترز در همین روز در گزارشی اعلام کرد کاهش فعالیت حفاری برای تولید جدید ممکن است نشان دهنده کندی رشد تولید آمریکا تا اواسط سال باشد. در ادامه کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و کاسته شدن از تنش ­های مربوط به اختلاف تجاری میان پکن و واشنگتن موجب شد روند صعودی قیمت نفت تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد.

    طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته 4.6 میلیون بشکه کاهش یافت؛ این در حالی است که پیش بینی تحلیلگران افزایش ذخایر به میزان 246 هزار بشکه بود. قیمت نفت روز جمعه پس از اینکه دونالد ترامپ تهدید کرد تعرفه های جدیدی علیه واردات کالاهای چینی اعمال خواهد کرد، افت قابل توجهی را تجربه کرد. دونالد ترامپ اعلام کرد به مقامات تجاری این کشور دستور داده تعرفه‌هایی را برای 100 میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی بررسی کنند. تهدید جدید رئیس جمهور آمریکا تنش­های میان واشنگتن و پکن را تشدید کرد و نگرانی‌ها نسبت به وقوع جنگ تجاری را مجددا برانگیخت.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    سایه سنگین جنگ تجاری بر بازار فلزات

    در هفته ای که گذشت فلزات اساسی تحت تاثیر اعلام شاخص PMI تولید چین صعودی کار خود را آغاز کردند اما در ادامه تحت تاثیر افزایش نگرانی ها نسبت به تشدید جنگ تجاری و ادامه خروج سرمایه گذاران از بازار تحت فشار قرار گرفته و نزولی شدند.

    شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در ماه مارس رقم 51.5 اعلام ‌شد که بسیار بهتر از رقم‌50.3 ماه قبل و پیش بینی 50.5 اقتصاددانان است. در هفته های اخیر عوامل درونی مربوط به بازار فلزات عمدتا مثبت بوده و کاهش مداوم موجودی انبارها، انتظار برای افزایش تقاضا و فرارسیدن فصل تقاضا در چین چشم انداز مثبتی را برای بازار رقم زده است؛ اما ریسک های بیرونی بازار و به ویژه افزایش نگرانی ها نسبت به وقوع جنگ تجاری فشارها بر قیمت فلزات را افزایش داده است.

    روز پنجشنبه با اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با چین به منظور کاهش تنش ها شاهد بهبود بازارهای جهانی سهام و به تبع آن فلزات بودیم اما در روز جمعه با دستور ترامپ برای بررسی اعمال تعرفه بر واردات 100 میلیارد دلار دیگر بر واردات از چین، مجددا شاهد تشدید نگرانی ها نسبت به وقوع جنگ تجاری بودیم.

    در جداول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو