عصر خودرو

آغاز سوآپ نفت کرکوک از اواسط اردیبهشت

عصر بازار- دبیر اتاق مشترک ایران و عراق درمورد سوآب نفت خام کرکوک اظهار کرد: چندماهی است که این توافق صورت گرفته است. اواخر سال قبل شایعاتی مبنی بر توقف این پروژه شنیده شد اما باید گفت این پروژه ادامه دارد و فکر می کنم اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) اجرایی شود.

آغاز سوآپ نفت کرکوک از اواسط اردیبهشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، سید حمید حسینی ، با اشاره به شایعاتی در اواخر سال گذشته مبنی بر اینکه سوآپ نفت کرکوک توسط ایران و همچنین صادرات گاز از ایران به بصره متوقف می‌شود، گفت: این زمزمه‌ها در اواخر سال گذشته شنیده می‌شد و گفته می‌شد که کردستان عراق با دولت مرکزی توافق کرده است که صادرات نفت کرکوک از مسیر قبلی(کرکوک_جیحان) صورت بگیرد و بنابراین سوآپ آن توسط ایران متوقف شود.

    وی ادامه داد: در راستای سفر آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به بغداد در اواخر سال گذشته و از آنجایی که مسئولان نفتی هم در این سفر حضور داشتند این مباحث مطرح شد و طرف عراقی تاکید کرد که بر تعهدات خود مبنی بر اجرای خط لوله ایران به بصره برای سوآپ نفت کرکوک و همچنین واردات گاز از ایران پایبند است.

    دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه سوآپ نفت کرکوک از نظر عملیاتی بسیار دشوار است، توضیح داد: خط لوله باید از دو شهر عراق رد شود تا به دره شهر ایلام برسد یا باید از سلیمانیه گذر کند. مسیرها چندان شفاف نیست. از سوی دیگر مباحث حمل و نقل و عملیات اجرایی مطرح است. همچنین طرف ایران در امکاناتی که در مرز باید داشته باشد دچار مشکل بود.

    حسینی ادامه داد:طرف عراقی زمان اجرای آن را دائم به تعویق می‌اندازد. عراقی‌ها ابتدا گفتند ژانویه سپس اعلام کردند فوریه و این تغییر تا مارچ ادامه داشت. من فکر می‌کنم سوآپ نفت کرکوک تا اواخر ماه آپریل انجام شود. البته باید به این نکته توجه داشت که طرف عراقی و همه مسئولان سیاسی و اجرایی این کشور درگیر برگزاری انتخابات هستند و انتخابات آن ها هم در اردیبهشت برگزار می شود. این یکی از عواملی است که باعث شده کار به سرعتی که انتظار می رفت پیش نرفت. با این حال تغییری در سیاست های نفتی دولت عراق با ایران صورت نگرفته است.

    بر اساس این گزارش، یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

    نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره‌شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می‌شود. به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو