عصر خودرو

ادامه تجارت برنج ایران و پاکستان از طریق دوبی

عصر بازار- رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان با اشاره به اینکه به رغم امضای توافق تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان از سال ۲۰۰۶ عمده تجارت دو کشور از جمله برنج از طریق دوبی انجام می‌گیرد، گفت: حجم تجارت دو جانبه از کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار فعلی می تواند به ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

ادامه تجارت برنج ایران و پاکستان از طریق دوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، یولا نعیم گفت: ایران یک کشور مصرف‌کننده بزرگ برنج است که میانگین سرانه مصرف آن 46 کیلوگرم است.

    وی گفت: برادران ایرانی به برنج باسماتی هندی به دلیل طعم، عطر و کیفیت پخت آن بسیار علاقه‌مند هستند. ما از دولت ایران درخواست می‌کنیم دسترسی به برنج باسماتی از طریق تدابیر تجارت معقولانه تسهیل و موانع فنی برطرف شوند.

    رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان که در مراسمی با حضور مقامات ایرانی سخن می‌گفت، از ایران خواست تحت توافق تجارت ترجیحی، تعرفه‌های پایین‌تری را برای واردات برنج پاکستان به ایران وضع کند.

    در این مراسم که مجید صادقی دولت‌آبادی، سرکنسول موقت ایران در لاهور و همچنین سید کمال خرازی، وزیر امور خارجه سابق ایران حضور داشت، رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان خواستار تغییر رویکرد از توافق تجارت ترجیحی به توافق تجارت آزاد با تعرفه واردات صفر برای هر دو طرف شد.

    وی گفت: ایران و پاکستان توافق تجارت ترجیحی را در سال 2006 اجرا کردند با این‌همه حجم فعلی تجارت دوجانبه میان دو کشور منعکس‌کننده پتانسیل‌های واقعی که هر دو کشور دارا هستند، نیست. ما باید سیاست تجاری مناسبی را برای تضمین تجارت پایدار میان دو کشور تدوین کنیم. کشور پاکستان علاقه‌مند است تجارت دوجانبه‌ای با کشور نفت خیز ایران داشته باشد. ما کالاهای مناسبی برای تجارت با یکدیگر داریم، اما متاسفانه عمده تجارت میان دو کشور از طریق کشورهای دیگر انجام می‌شود. ما هر دو پتانسیل افزایش حجم تجارت دوجانبه به پنج میلیارد دلار را در صورت رفع مشکل انتقال پول از طریق کانال بانکی داریم.

    وی پیشنهاد کرد: یک بانک ایرانی در پاکستان راه‌اندازی شود که موثرترین گام برای تضمین تجارت پایدار میان دو کشور اسلامی خواهد بود. نعیم در ادامه افزود: فعالیت یک بانک ایرانی در پاکستان تعامل شرکتهای خصوصی پاکستانی با همتایان ایرانی را در بلندمدت تسهیل خواهد کرد. بانک ملی ایران علاقه‌مند به افتتاح شعبه‌ای در لاهور است. برای این منظور هر حمایتی که لازم باشد دریغ نخواهیم کرد. من مطمئنم که همه صادرکنندگان برنج پاکستان از طریق این شعبه اقدام به افتتاح حساب و انجام تجارت خواهند کرد. ما آماده هستیم تا همه نیروی خود را برای افتتاح شعبه بانک ملی ایران در لاهور بگذاریم.

    وی همچنین خواستار حرکت در مسیر صحیح و انجام یک توافق مبادله ارزی شد، زیرا چنین توافقی مشارکت بخش خصوصی دو کشور را تضمین کرده و روابط دو طرف را عمیق‌تر خواهد کرد.

    رییس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان همچنین اعلام کرد: این انجمن یک هیات 17 نفره را ماه میلادی جاری به تهران و مشهد اعزام خواهد کرد. این دیدار با هدف تعامل بازرگانان دو کشور و افزایش مراودات بازرگانی انجام می‌گیرد.

    سید کمال خرازی در این مراسم تاکید کرد: تهران سرگرم کار روی پیشنهادی برای گشایش شعب بانکی در هر دو کشور برای مبادلات تجاری مستقیم به ارزهای دیگری به جز دلار است. وی در ادامه افزود: تهران علاقه‌مند به همکاری دو جانبه در بخش‌های مختلف بوده و با پاکستان برای کاهش تعرفه در تجارت دوجانبه مذاکره می‌کند.

    برچسب ها