عصر خودرو

کره‌ای‌ها به دنبال یافتن جایگزینی برای میعانات ایران هستند

عصر بازار- شرکت هیوندای اویل بانک، یکی از مشتریان کره ای نفت ایران با هدف کاهش وابستگی به نفت ایران، اولین محموله میعانات خود را از نروژ خریداری کرده است.

کره‌ای‌ها به دنبال یافتن جایگزینی برای میعانات ایران هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، دو منبع آگاه گفتند، شرکت هیوندای اویل بانک، یکی از مشتریان کره ای نفت ایران با هدف کاهش وابستگی به نفت ایران، اولین محموله میعانات خود را از نروژ خریداری کرده است.

    سایر خریداران کره ای میعانات ایران نیز به دنبال یافتن تامین کنندگانی غیر از ایران هستند تا در صورت وضع مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران این عرضه کنندگان را جایگزین ایران کنند.

    این منابع گفتند، شرکت هیوندای اویل بانک، 700 هزار بشکه میعانات اورمن لانج از شرکت استات اویل جهت تحویل در ماه ژوئن خریداری کرده است.

    سخنگوی شرکت هیوندای اویل بانک از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و مقامات این شرکت نیز برای اعلام نظر در دسترس نبوده اند.

    یکی از این منابع با اشاره به شرکت هیوندای اویل بانک گفت: «عرضه و تقاضا در بازار میعانات بسیار نزدیک به هم است، بنابراین آنها هر چه قدر می توانند می خرند.»

    به گفته سه منبع آگاه، شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی، هر ماه 3 میلیون بشکه از عرضه میعانات پارس جنوبی به کره جنوبی را کاهش داده است، زیرا میزان تولید میعانات ایران کاهش یافته و این کشور فعالیت های یک مجتمع پالایشگاهی جدید را آغاز کرده است.

    صادرات میعانات ایران به آسیا در سه ماهه نخست امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 39 درصد کاهش یافته و به حدود 348 هزار بشکه در روز رسیده است.

    دیگر خریداران کره ای از جمله شرکت های اس کی انرژی و هانوها توتال نیز به دنبال دیگر عرضه کنندگان میعانات در کشورهای استرالیا، قر و گینه استوایی هستند تا آنها را جایگزین ایران کنند. این شرکت ها همچنین به عنوان جایگزینی برای خوراک مجتمع های خود، اقدام به خریداری نفتای سنگین کرده اند.

    یک منبع مطلع در یک پالایشگاه کره ای که به دنبال خریداری میعانات از منابعی غیر از ایران است گفت: «ما خیلی به منبع تامین میعانات اهمیت نمی دهیم، بلکه مهم قیمت و میزان انطباق نفت خریداری شده با مجتمع های ماست.»

    وی که نخواست نامش فاش شود افزود: «به نظر می رسد که بسیاری از شرکت ها به دنبال تنوع بخشی به منابع تامین میعانات خود هستند، زیرا ما نمی خواهیم در صورت وضع تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه می در وضعیت بی دفاع گیر کنیم.»

    قطر از کاهش عرضه میعانات ایران منتفع شده، به نحوی که مابه التفاوت قیمت میعانات قطر به نزدیکی بالاترین رقم سال جاری رسیده است.

    برچسب ها