عصر خودرو

چین:

دست از منافع مشروع اقتصادی خود بر نمی داریم

عصر بازار- سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری بر کالاهای چین گفت: از جنگ تجاری هراسی نداریم و با تحمیل اراده بر دیگران و زورگویی هم مخالفت هستیم اما دست از منافع مشروع خود نیز بر نمی داریم.

دست از منافع مشروع اقتصادی خود بر نمی داریم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، گائو فنگ روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در پکن افزود: این تصمیم آمریکا، اقدامی در راستای نادیده گرفتن و پایمال کردن مقررات چند جانبه است که موجب واکنش زنجیره‌ای حمایت‎‌گرایی تجاری و آسیب‌رسانی به اقتصاد جهانی خواهد شد.
    وی تاکید کرد: چین هرگز از جنگ تجاری هراسی ندارد و برای مقابله با هر اقدام حمایت‌گرایانه تجاری اطمینان کامل دارد.
    گائو فنگ گفت: این اقدام آمریکا یک نمونه بد بی سابقه است که به طور مسلم مغایر مقررات سازمان تجارت جهانی بوده و سازوکار چند جانبه تجاری و مقررات چند جانبه را نادیده گرفته و آن را پایمال می کند.
    سخنگوی وزارت بازرگانی چین افزود: این اقدام سبب افزایش بهای مواد خام و بهای مصرفی در داخل آمریکا شده و بر صنایع تولیدی و مصرف‌کنندگان آن کشور نیز تاثیرات منفی خواهد داشت.
    در روزهای اخیر، دولت آمریکا به بهانه کسری تجاری با چین، اقداماتی علیه واردات کالاهای چینی از جمله اعمال تعرفه 50 میلیارد دلاری در پیش گرفته است.
    مساله کسری تجاری بین آمریکا و چین که هر سال به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد، همواره یکی از دردسرهای جدی آمریکا بوده است با این حال، بسیاری از کارشناسان چینی اعلام کردند داده‌های آمار تجاری آمریکا دقیق نبوده و میزان کسری تجاری با چین را بیشتر جلوه داده است.
    آنها معتقدند شرکت‌های چند ملیتی آمریکایی در زنجیره تجارت بین المللی بهره‌ور اصلی سود تجارت جهانی هستند تحقیقات نشان می دهد که اگر معاملات مربوط به شرکت‌های چند ملیتی و همچنین تولید کالاهای کارخانجات خارجی در چین را در نظر بگیریم، میزان کسری تجاری آمریکا با جهان، دو سوم و میزان کسری تجاری با چین 73 درصد کاهش خواهد یافت.
    علاوه بر این، آمریکا تنها به تجارت کالا توجه کرده و تجارت صنایع خدماتی را نادیده گرفته است بر اساس داده‌های منتشر شده وزارت بازرگانی چین، آمریکا در تجارت صنایع خدماتی از مازاد تجاری کلانی نسبت به چین برخوردار بوده، طوری که از سال 2006 تا 2016 میلادی، میزان کسری تجاری چین با آمریکا در تجارت خدماتی 33.7 برابر شده است.
    تحلیلگران چینی بر این باور هستند که با وجود مازاد تجاری چین با آمریکا، آمریکایی‌ها مزایای بیشتری داشته ‌اند، چراکه مصرف‌کنندگان آمریکایی می توانند کالاهای ارزان‌تر و بهتر خریداری کنند بر اساس آمار موسسه مطالعات دانشگاه آکسفورد، خرید کالاهای تولید چین برای هر خانواده آمریکایی در سال، بیش از 850 دلار بوده است.

    برچسب ها