عصر خودرو

توتال بالاخره قانع شد؛

قراردادهای اصلی فاز ۱۱ پارس جنوبی در دست ایرانی ها

عصر بازار- مشاور ارشد وزیر نفت گفت: بخش های اصلی پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی همانند ساخت جکت، تاپ ساید، ساخت سکوی اصلی، نصب سکو و ساخت تجهیزات اصلی توسط ایرانی ها انجام می شود.

قراردادهای اصلی فاز ۱۱ پارس جنوبی در دست ایرانی ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، محمدرضا نعمت زاده، مشاور ارشد وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار مهر از دستور پیگیری وزیر نفت برای استفاده توتال از حداکثر توان داخلی خبر داد و گفت: در ابتدا توتال قانع نمی شد که از تجهیزات داخلی استفاده کند اما به هر حال متقاعد شد که از تجهیزات ساخت داخل ( لوله های زیر آب و همچنین امر لوله گذاری) استفاده کند، البته این مسئله به مرحله دقیق اجرا نرسیده اما انجام آن نهایی شده است.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه بخش های اصلی پروژه فاز 11 پارس جنوبی همانند ساخت جکت، تاپ ساید، ساخت سکوی اصلی، نصب سکو و ساخت تجهیزات اصلی توسط ایرانی ها انجام می شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به مشکلاتی که طی سال های گذشته اقتصاد ایران متحمل آن شد، نامگذاری سال 97 به عنوان سال « حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری را می توان یک انتخاب هوشمندانه دیگر دانست. نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت، چرخه نهفته در این شعار است. به این معنا که با سفارش و استفاده از کالاهای داخلی در بخش های مختلف صنعت می توان گام موثری در زمینه حمایت از تولیدات داخلی وحتی صادرات آن برداشت. صنعت نفت نیز به عنوان ویترین صنایع کشور میتواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند. البته بخش مهم استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این صنعت که به نظر می رسد نسبت به باقی صنایع به طور پیشتاز عمل کرده است، تولیداتی با کیفیت و استانداردهای بین المللی است. در صنعت نفت به دلیل حساسیتی که در بخش های مختلف خشکی و آبی تجربه می کند اهمیت استفاده ازتجهیزات استاندارد آن هم مطابق استاندارد های روز دنیا دو چندان است.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت چندی پیش با اشاره به اهمیت رعایت آخرین استانداردهایAPI گفت: استفاده از آخرین تحولات این استاندارد برای ایران تحریم شده است به همین دلیل در پی تعریف و طراحی استانداردهای جدید و معتبر برای سازندگان داخلی تجهیزات این صنعت هستیم.

    از سویی دیگر در دولت یازدهم شاهد بومی سازی 10 قلم گروه کالایی پر مصرف در صنعت نفت بودیم. تجهیزاتی که به نوبه خود توانست سهم قابل توجهی در بی نیازی از واردات و ایجاد اشتغال ایفا کند. روزهای پایانی سال 96، رضا خیامیان، نماینده سازندگان تجهیزات نفتی در بخش خصوصی گفت: وزارت نفت تجهیزات ممتاز سازندگان داخلی را بر اساس نیاز خود خریداری می کند، اما در پرداخت مطالبات تاخیر دارد. اغلب تجهیزاتی که از بخش داخلی خریداری می شود شامل شیرآلات، مبدل های حرارتی و در صنعت گاز تمام کنتورهای گاز می شود. به طور کلی اولویت تامین تجهیزات از سوی بخش داخلی متوجه قرارداد توتال در فاز11 پارس جنوبی است که پس از تعیین تکلیف دقیق سفارشات نیز مشخص می شود.

    زمستان سال گذشته خبرگزاری مهر نامه ای از محمدرضا نعمت زاده، مشاور ارشد وزیر نفت  خطاب به وزیر نفت منتشر کرد که در آن به وضوح به کارشکنی شرکت فرانسوی توتال در توسعه فاز 11 پارس جنوبی در استفاده از توان و تجهیزات داخلی اشاره شده بود.

    در همین ارتباط، محمدرضا نعمت زاده، مشاور ارشد وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه و بهره برداری میدان جفیر و سپهر توسط یک شرکت داخلی، در گفتگو با خبرنگار مهر از دستور پیگیری وزیر نفت برای استفاده توتال از حداکثر توان داخلی خبر داد و گفت: در ابتدا توتال قانع نمی شد که از تجهیزات داخلی استفاده کند اما به هر حال متقاعد شد که از تجهیزات ساخت داخل ( لوله های زیر آب و همچنین امر لوله گذاری) استفاده کند، البته این مسئله به مرحله دقیق اجرا نرسیده اما انجام آن نهایی شده است.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه بخش های اصلی پروژه فاز 11 پارس جنوبی همانند ساخت جکت، تاپ ساید، ساخت سکوی اصلی، نصب سکو و ساخت تجهیزات اصلی توسط ایرانی ها انجام می شود.

    برچسب ها