عصر خودرو

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد:

افزایش ۱۱ درصدی ظرفیت پتروشیمی‌ها

صادرات بیش از ۳ میلیون دلاری قیر در سال گذشته

عصر بازار- رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در سال گذشته با افزایش تولید گاز دولت توانست گاز بیشتری به عنوان خوراک در اختیار واحد‌های پتروشیمی قرار دهد، از همین رو ظرفیت پتروشیمی‌ها از ۷۴ درصد به ۸۵ درصد افزایش داشت.

افزایش ۱۱ درصدی ظرفیت پتروشیمی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، عباس علی اسلامی در خصوص شرایط صادرکنندگان در سال 96 گفت: در این سال صادرات روند معمولی و جاری خود را داشت و با توجه به اینکه تا اواخر سال تقریبا نرخ ارز ثابت بود و در کنار آن گشایشی در روابط بین الملل و بانکی صورت نگرفت، لذا نتوانستیم به اهدافی که داشتیم و رشد 20 درصدی صادارت و رسیدن به میزان 50 میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

    وی افزود: مهمترین بخشی که این سال‌ها دچار رکود شده بخش فنی مهندسی است که در این سال‌ها، سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار از طریق صدور خدمات فنی مهندسی درآمد حاصل می شد که این بخش باعث ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی می‌شود.

    اسلامی در خصوص نوسانات نرخ دلار، گفت: نرخ دلار اگر در روال منطقی و معقولی مثل سایر کالا‌ها باشد با توجه به افزایش تورم، صادر کننده و تولید کننده سود می‌برد و تحت این شرایط همه راضی هستند و در مجموع اقتصاد نفع می‌برد.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد: نگاه ما باید بر این باشد که ارز هم مثل بقیه اقلام یک قیمت واقعی دارد اجازه بدهید با قیمت واقعی خودش حرکت کند، دخالت‌های دولت در قیمت گذاری ارز در مجموع نشان داد یک جایی خودش رها می‌شود و این فنر می‌جهد و همه را دچار مشکل می‌کند.

    اسلامی اظهار کرد: نوسانات شدید قیمت ارز صادر کننده را دچار مشکل می‌کند، صادر کنند قیمت‌های داخلی را افزایش می‌دهد و از طرفی مطمئن نیست که آیا با قیمت‌های جهشی قیمتی باقی می‌ماند یا نمی‌ماند، زیرا که پروسه صادرات یک پروسه معمولا دو، سه ماهه است تا صادر کننده کالا را بفرستد و پولش را دریافت کند.

    وی در خصوص میزان صادرات فرآورده‌های نفتی در سال گذشته گفت: صادر کنندگان فرآورده‌های نفتی بزرگترین تشکل‌ صادارتی کشور هستند، به گونه‌ای که این مجموعه از مجموع صادارت 25 میلیاردی کشور 5 میلیارد دلار صادارت را به خود اختصاص داده، همچنین در سال گذشته از لحاظ صادرات هیدروکربن سال موفقی را پشت سر گذاشتیم.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطر نشان کرد: در بازار قیر نیز با وجود آشفتگی توانستیم بیشتر از 3 میلیون صادارت قیر داشته باشیم.

    اسلامی در خصوص شرایط پتروشیمی‌ها گفت: در سال گذشته با افزایش تولید گاز دولت توانست گاز بیشتری به عنوان خوراک در اختیار واحد‌های پتروشیمی قرار دهد، از همین رو ظرفیت پتروشیمی‌ها از 74 درصد به 85 درصد افزایش داشت.

    وی در خصوص پیش بینی شرایط صنعت نفت و گاز در سال جاری گفت: سال جاری در بخش نفت و گاز و پتروشیمی وضعیت بهتری خواهیم داشت، زیرا فاز دوم ستاره خلیج فارس راه می‌افتد و تولید گاز افزایش خواهد داشت و به تبع آن افزایش فرآورده‌های گازی را به دنبال داریم.

    اسلامی در خصوص صادرات گازوئیل مازوت بیان کرد: روزانه 400 هزار بشکه فرآورده نفتی را به عنوان گازوئیل مازوت صادرات داشتیم که سال جاری با بهره برداری از فاز‌های دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

    رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطر نشان کرد: با تمام تلاش‌های صورت گرفته در سال 96 در بخش روغن‌ها، روغن‌های صنعتی مثل روغن موتور و پارافین و محصولات نفتی و پتروشیمی شرایط مناسب نبوده است.

    برچسب ها