عصر خودرو

صادرات گاز روسیه به آلمان در گرو تصمیم دانمارک است

عصر بازار- به گزارش خبرگزاری رویترز، دانمارک به شدت تحت فشار است تا نظرخود را درمورد عبور خط لوله گاز جدید روسیه به آلمان (نورد استریم ۲) از نزدیکی سواحل خود اعلام کند.

صادرات گاز روسیه به آلمان در گرو تصمیم دانمارک است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، رویترز دیروز (دوشنبه) نوشت که کپنهاگ نمی خواهد تا در حل و فصل یکی از بزرگترین مسائل سیاست خارجی خود پس از جنگ سرد به صورت یکجانبه عمل کند. اختلافات موجود در اتحادیه اروپا پیرامون افزایش روابط اقتصادی با روسیه علیرغم دخالت نظامی مسکو در سوریه و اوکراین و اتهام تروریسم در خاک انگلیس نیز مانع وحدت مواضع در این نهاد اروپایی می شود.
    سوئد و فنلاند بر خلاف آلمان هنوز مجوز عبور این خط لوله 1225 کیلومتری از مناطق ویژه اقتصادی خود در دریای بالتیک را نداده اند . این خط لوله زیر دریایی تنها از آبهای سرزمینی دانمارک عبور می کند و این امر رای این کشور را اهمیتی دوچندان بخشیده است.
    روسیه، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر این پروژه 11 میلیارد دلاری که ولادیمیر پوتین بانی آن بوده و 5 شرکت غربی (شرکت های آلمانی یونیپر و وینترشال، شرکت هلندی – انگلیسی شِل، شرکت اتریشی او ام وی و شرکت فرانسوی اِنگی) تامین مالی آن را به عهده دارند به شدت با دولت دانمارک مشغول رایزنی هستند.
    مخالفت دانمارک با این پروژه روسیه را که تامین کننده یک سوم نیازهای گازی اروپا است مجبور می کند تا مسیر دیگری برای این خط لوله در نظر بگیرد.
    تاخیردر احداث این خط لوله نیز منجر به تضعیف موضع شرکت روسی گازپروم در مذاکرات خود با اوکراین در زمینه توافق جدید ترانزیت گاز پس از سال 2019 شده و شرکای غربی آن را دچار بلاتکلیفی می نماید.
    دسترسی به گاز ارزان روسیه برای جبران کاهش تولید شرکت هلندی شل در اولویت کشورهای شمال اروپا به خصوص آلمان قرار دارد. با این حال کشورهای شرق اروپا بیمناکند که این خط لوله اتحادیه اروپا را وابسته به گاز روسیه نماید.
    امنیت، دغدغه نخست کشورهای شمالی اروپا است که با افزایش حضور نظامی روسیه در دریای بالتیک و اطراف آن مواجهند. آمریکا در مخالفت با خط لوله نورد استریم 2 از این نگرانی ها بهره برداری کرده است.
    رویترز با دستیابی به مکاتبات محرمانه واشنگتن و سفارتخانه هایش در اروپا خبر داد که آمریکا معتقد است این خط لوله منجر به تقویت قدرت نمایی روسیه در منطقه خواهد شد.

    برچسب ها