عصر خودرو

افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی

جهش ۳۵ درصدی ارزش سکه در بازار

عصر بازار- بازار طلا و سکه همواره به عنوان یکی از بازار‌های با اهمیت در اقتصاد به حساب می‌آید که حساسیت تمام اقشار جامعه به آن بالا است به همین خاطر به گفت و گو با رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران در خصوص روند یک ساله این بازار پرداختیم.

افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، بازار طلا و سکه همواره به عنوان یکی از بازار‌های با اهمیت در اقتصاد به حساب می‌آید که حساسیت تمام اقشار جامعه از جمله کارشناسان اقتصادی، مسئولین و افراد جامعه بر روی آن بالا است، زیرا نوسان قیمت در این بازار می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از عملکرد نامناسب حوزه‌ای از اقتصاد به حساب آید.
    بازاری که در سال گذشته نوسانات متعددی به خود دید و این تغییرات تاثیر خود را در سایر بازار‌های موازی خود نیز گذاشت و سبب شکل گیری حراج و پیش فروش سکه در زمان‌های مختلف برای کنترل بازار شد.
    از همین رو روند تغییرات قیمت طلا و سکه در سال 96 را از محمد کشتی آرا رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران در خصوص شرایط کنونی بازار و دلایل نوسان قیمت طلا و سکه به گفت‌وگو نشستیم.
    تغییرات قیمت جهانی طلا در سال گذشته به چه میزان بوده است؟
    کشتی آرا: قیمت جهانی طلا در سال گذشته تحت تاثیر سه عامل از جمله تنش‌های سیاسی در جهان، طوفان هاروی و تاثیر آن بر افزایش قیمت نفت و عامل مهم دیگری همچون کاهش ارزش دلار قرار گرفت که در نتیجه این عواملی که ذکر کردم قیمت جهانی طلا حدودا 100 دلار نوسان داشته باشد.
    تغییرات قیمت اونس جهانی به چه میزان بوده است؟
    کشتی آرا: این صد دلار در طول همین یک سال گذشته باعث شد که قیمت اونس جهانی که اوایل سال هر اونس آن حدودا قیمتش 1241 دلار بود تا 1350 دلار افزایش پیدا کند.
    در بازار‌های داخلی تغییرات به چه صورت بوده است؟
    کشتی آرا: در بازار داخلی در اوایل سال قیمت هر قطعه سکه حدودا یک میلیون و 200 هزار تومان بود که تحت تاثیر اتفاقاتی که من ذکر کردم در خصوص افزایش قیمت جهانی و بحث اینکه از شهریور ماه گذشته به بعد قیمت ارز رو به افزایش گذاشت و دلار از سه هزار و هفتصد و هشتاد تومان در شهریور ماه در بهمن و اوایل اسفند به 4 هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرد که این افزایش قیمت تاثیر مستقیمی روی قیمت سکه گذاشت.
    این افزایش قیمت به چه میزان بوده است؟
    کشتی آرا: در اوایل آذرماه قیمت سکه حباب 200 هزار تومانی را پیدا کرد و بانک مرکزی مجبور شد با واگذاری سکه یا حراج سکه عرضه و تقاضا را به تعادل بکشاند تا قسمتی از این حباب تخلیه شود. در بهمن ماه و در اوایل اسفند قیمت سکه به بالاترین رقم قیمت خودش یعنی یک میلیون و 590 هزار تومان رسید که تاکنون چنین قیمتی در مورد قیمت سکه سابقه نداشته است.
    به طور دقیق افزایش قیمت سکه چند درصد بوده است؟
    کشتی آرا: در طول یکسال گذشته قیمت سکه حدودا 390 هزار تومان تا 400 هزار تومان افزایش قیمت داشته یعنی در حدود 35 درصد افزایش قیمت داشته این درحالی است که هنوز به نظرمی آید که با توجه به واگذاری‌ها و ثبت نام‌هایی که برای واگذاری سکه صورت گرفت هنوز تقاضا دربازار وجود دارد و همین بودن تقاضا باعث شده که قیمت‌ها همچنان رو به افزایش باشد.
    بیشترین نوسان قیمت بین سکه طرح قدیم و طرح جدید به کدام یک اختصاص دارد؟
    کشتی آرا: بیشترین نوسان قیمت به سکه طرح جدید (سکه طرح امامی) اختصاص دارد، زیرا این سکه روز به حساب می‌آید و درمقابل آن سکه طرح قدیم سکه‌ای بوده که در سال‌های گذشته ضرب می‌شده و در شرایط فعلی متقاضی کمتری دارد.
    سکه طرح قدیم هم با وجود تقاضای کم در آبان ماه افزایش 91 هزار تومانی داشته است. این میزان افزایش در طی مدت یک ماه برای این سکه چگونه ارزیابی می‌شود؟
    کشتی آرا: بخش اعظمی از افزایش قیمت سکه طرح قدیم به تغییرات قیمت طلا باز می‌گردد و طبیعتا با افزایش قیمت طلا تأثیر عمده‌ای بر روی قیمت سکه می‌گذارد و این افزایش قیمت طبیعی است.
    در سال گذشته مواردی همچون کاهش سود بانکی را تجربه کردیم، این عامل چه تاثیری در بازار طلا و سکه داشته است؟
    کشتی آرا: کاهش سود سپرده بانکی در این بازار تأثیرگذار نبوده، ولی تأثیر افزایش قیمت را بیشتر بر روی سرمایه‌های خرد گذاشته است به این شکل که بخش اعظمی از افراد سرمایه‌های کوچک خود را برای دوری از تورم یا افزایش قیمت تبدیل به سکه کرده‌اند، ولی سرمایه‌های بزرگ از بانک خارج نشده و در نتیجه وارد بازار طلا و سکه نیز نشده است.
    تا زمانی که قیمت ارز به اصطلاح افزایش پیدا نکرده بود هیچ تاثیری در بازار نداشت، ولی افزایش قیمت ارز که ناشی از افزایش تورم است تاثیر خود را گذاشت که در نهایت موجب شد مجددا سرمایه‌ها به سمت خرید طلا و سکه و ارز برود.
    پیش بینی تان برای شرایط بازار طلا و سکه در سال آینده چگونه است؟
    کشتی آرا: قابل پیش بینی نیست کما اینکه این اتفاقاتی که هم اکنون از آن صحبت شد در اوایل سال 96 قابل پیش بینی نبود.
    عامل دیگری که از هم اکنون تاثیر گذاری آن مشخص باشد، برای سال آینده وجود دارد؟
    کشتی آرا: نه، نمی‌توان عاملی را از هم اکنون نام برد، در زمان حال حاضر قیمت دقیق هر اونس 1400 دلار افزایش داشته باشد.
    یعنی به اونسی 1400 برسد؟
    کشتی آرا: بله، با توجه به تورم جهانی احتمال افزایش اونسی 1400 دلار وجود دارد.
    میزان: آیا طلا فروشی‌ها از افزایش قیمت سکه در بازار استقبال می‌کنند و این افزایش قیمت را به مثابه افزایش سرمایه خود تلقی می‌کنند؟
    کشتی آرا: هیچ طلا فروشی نه از افزایش قیمت خوشحال می‌شود و نه از کاهش قیمت ناراحت، زیرا سرمایه آن‌ها به صورت واحد سکه و واحد طلا است. به همین خاطر از افزایش یا کاهش آن چیزی نصیب این افراد نمی‌شود. طلا فروشی‌ها دوست دارند تعداد داد و ستد‌های آن‌ها بیشتر شود و از افزایش این داد و ستد‌ها منافع می‌برند

    برچسب ها