عصر خودرو

تاثیر افت ارزش لیر بر گردشگری ترکیه چه بوده است؟

عصر بازار- یکی از ارزهایی که در چند سال گذشته با افت قابل ملاحظه همراه شده، لیر ترکیه بوده است. واحد پولی که برای بازرگانان ایرانی در سالیان اخیر به دلیل حجم نسبتا بالای روابط تجاری ایران و ترکیه از اهمیت برخوردار بوده و از سوی دیگر نیز تاثیرات خود را بر سفر گردشگران ایرانی به ترکیه گذاشته است.

تاثیر افت ارزش لیر بر گردشگری ترکیه چه بوده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، واحد پولی " لیر" در شروع دولت یازدهم در سال 1392 حدود 2500 تومان قیمت داشت. اما تنش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در سال‌های گذشته در ترکیه واحد پولی این کشور را تضعیف کرد و باعث شد که روز به روز روند نزولی را طی کند.

    در سال 1393 لیر ترکیه به حدود 1500 تومان رسید و پس از آن هم در سال‌های بعد روند نزولی قیمت لیر ادامه دار بود تا درنهایت در سال 1396 به کمتر از 1100 تومان رسیده است که پایین‌ترین نرخ لیر ترکیه در سالیان اخیر محسوب می‌شود. البته طبق آخرین ارقام از بازار آزاد نرخ لیر به 1312 تومان رسیده است اما همچنان افت آن نسبت به سال‌های قبل قابل ملاحظه است.

    در نیمه اول و دوم سال 2017 نوسانات ارزی در ترکیه بالا گرفت تا حدی که اردوغان از مردم ترکیه درخواست کرد که ارزهای موجود در حساب‌ها یا در خانه‌های خود را به دولت بفروشند و نیز در نیمه دوم سال 2017 از مردم خواسته شد که طلاهای خود را در اختیار بانک‌ها بگذارند و هر ماه در مقابل آن بهره سکه بگیرند و از طرف دیگر نوسانات ارز در مقابل لیر و دلار و یورو در بازار ترکیه عامل توقف چند روزه معاملات شد و دولت با وارد کردن ارز به بازار موفق به جلوگیری از تراکم بیشتر این امر شد و در ابتدای سال 2017 ارزش لیر شروع به افزایش تدریجی کرد.

    بعضی از صاحبنظران بورس در ترکیه پیش‌بینی می‌کنند ارزش لیر در مقابل دلار رو به رشد باشد باید توجه داشت که خریدهای ترکیه از اتحادیه اروپا یا بازار اروپا به یورو صورت می‌گیرد و از طرفی پرداخت‌های ترکیه به بانک جهانی با لیر صورت می‌گیرد و لذا ترکیه در سال 2017 میلادی تمام سعی خود را به توسعه تعرفه‌های تدریجی با کشورهای که با آن‌ها مراودات اقتصادی مطمئن و رو به رشدی دارند، متمرکز کرد.

    از سوی دیگر در چند سال گذشته به دلیل بعضی معضلات و درگیری‌های سیاسی و مسائل امنیتی در ترکیه بسیاری از گردشگران در کشورهای مختلف از سفر به این کشور منصرف شدند. از جمله درگیری‌های سال‌های اخیر ترکیه می‌توان به کودتا، درگیری با نیروهای نظامی روسیه، تنش‌های داخلی با برخی گروه‌ها اشاره کرد.

    در حوزه صنعت توریسم که در سال‌های 2014 و 2015 ترکیه شاهد رقم بالای 32 میلیون نفر توریسم بود، در سال 2016 به دنبال تنش‌های خیابانی و اختلاف با روسیه و دستور پوتین برای جلوگیری از اعزام توریست روسی به ترکیه شرایط سفر توریسم به ترکیه افت بی‌سابقه‌ای داشت و در بسیاری مناطق 60 تا 70 درصد اتاق‌های هتل‌ها خالی از توریست بود اما در سال 2017 این صنعت بهبود یافت تا حدی که تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال قبل از آن با رشد 6.5 درصدی همراه شد. در این میان رشد و آمار گردشگران ایرانی نسبت به اواخر سال 2015 و 2016 افزایش چشمگیری داشت.

    یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که در سال‌های اخیر ترکیه را به عنوان مقصد اصلی گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، ایران بوده است مقصدی که در یکسال اخیر به دلیل همین تنش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و سفر گردشگران ایرانی به ترکیه کاهش یافته است.

    اما بر اساس آخرین آمارها مجددا سفر گردشگران به ترکیه افزایش پیدا کرده است. طبق آخرین آمار منتشر شده، شمار کل گردشگران وارد شده به ترکیه در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال 2016 با رشد بیش از 46 درصد روبه‌رو بوده و به 5 میلیون و 76 هزار نفر رسیده است. تعداد گردشگران ورودی ماه ژوئیه ترکیه در سال 2016 حدود 468.3 میلیون و در سال 2015 حدود 480.5 میلیون نفر بوده است.

    همچنین در بازه هفت ماهه سال 96 نیز گردشگری ترکیه نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد 22 درصدی را تجربه و بیش از 17 میلیون و 325 هزار گردشگر را جذب کرده است.

    برچسب ها