عصر خودرو

سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت ۲ برابر شد

عصر بازار- سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت معدن و تجارت در سال ۹۶ بیش از چهار میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۹۵بیش از ۲ برابر رشد را نشان می دهد.

سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، به دنبال گشایش های حاصل شده در روابط خارجی پس از استقرار دولت یازدهم و اجرای برجام، شاهد دستاوردهای مختلفی بودیم که از جمله آنها رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور است.
    رشد سرمایه گذاری، جذب شرکت های سرمایه گذاری و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته مطرح بوده و هست.
    در این پیوند، «افروز بهرامی» مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: سال 96 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت معدن و تجارت در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با یک میلیارد و 900 میلیون دلار سال ٩٥ رشد بیش از 2 برابری نشان می دهد.
    به گزارش ایرنا، این حجم سرمایه‌گذاری مربوط به 69 پروژه است که ثبت شرکت در ایران، خرید زمین و اخذ مجوز هیات سرمایه‌گذاری خارجی آنها انجام شده و عملیات اجرایی آنها با جدیت دنبال می ‌شود.
    علاوه بر پروژه‌های ذکر شده، انعقاد بیش از 50 تفاهمنامه و قرارداد با سرمایه گذران خارجی در مرحله نهایی شدن است.
    البته جذب سرمایه گذاری خارجی مساله ای نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، بلکه بتدریج و با پیشرفت طرح جذب می شود.
    این در حالیست که با وجود کارشکنی های آمریکا علیه ایران در فضای بین‌المللی، حجم عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است.
    به عنوان نمونه، کشور آلمان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی جهان پس از برجام فقط در بخش صنعت کشور حدود 2میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

    ** 3.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت دوازدهم
    به گفته بهرامی، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بخش صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم با ثبت رکوردی جدید، به مرز سه میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.
    وی در تشریح علت تحقق 80 درصدی سرمایه گذاری های خارجی امسال در دوره دولت دوازدهم (از مرداد ماه تا پایان سال)، یادآوری کرد: حجمی از قراردادها که از ابتدای سال آغاز شده بودند، در روزهای پایانی سال به سرانجام رسیدند.
    مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در هفته های پایانی سال شاهد تحقق سرمایه گذاری 400 میلیون یورویی شرکت خودروسازی رنو و همچنین سرمایه گذاری حدود 400 میلیون یورویی چینی ها در یک طرح روغن کشی و صنایع غذایی در منطقه شبستر بودیم که آمارهای نهایی را تا حد قابل توجهی ارتقا داد.
    مدیرکل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هیچ یک از ارقام ذکر شده شامل قرار داد‌های فاینانس نبوده و فقط مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.

    برچسب ها