عصر خودرو

پیش بینی بازدهی بازار سکه در سال ۹۷

عصر بازار- بررسی تجربه سال‌های گذشته و همچنین تطابق و مقایسه شرایط سابق با شرایط پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ نشان دهنده بازدهی مناسب بازار سکه است.

پیش بینی بازدهی بازار سکه در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، بازار طلا و سکه همواره یکی از مهم‌ترین مکان‌های سرمایه‌گذاری ایران، به‌ویژه در دوره نوسانات بوده است، به همین دلیل بررسی و پیش‌بینی بازدهی این دارایی مهم همواره موضوعی جذاب برای سرمایه‌گذاران قلمداد می‌شود.

    در مجموع قیمت سکه در اقتصاد ایران برآیند چهار عامل قیمت اونس جهانی، قیمت دلار دخلی، انتظار آحاد اقتصادی و شرایط حاکم بر اقتصاد کلان تعیین می‌کند.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده متغیر‌های موثر اثر فزاینده‌ای بر بازدهی سکه در سال 1397 خواهند داشت از یک طرف افزایش نقدینگی، عدم افزایش نرخ سود، تورم و انتظارات تورمی پیش‌بینی تداوم رشد سوداگری در بازار دارایی‌ها در سال آینده را روایت می‌کند از طرف دیگر پیش‌بینی افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت اونس جهانی نیز عامل دیگری مبنی بر تقویت پیش‌بینی‌های تداوم رشد بازدهی در بازار سکه هستند تحت چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود بازار سکه در سال پیش‌رو بازدهی بین 20 تا 30 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد البته پیش‌بینی می‌شود عمده افزایش قیمت سکه در ماه‌های پایانی سال اتفاق بیفتد.

    در مجموع پیش‌بینی بازدهی سکه در سال آینده را برآیند تمام نیرو‌های موثر بر قیمت این دارایی مهم تعیین می‌کنند از طرفی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که از یک طرف متغیر‌های مهم اقتصادی کلان از جمله نرم تورم، نقدینگی و نرخ سود سطح سوداگری در بازار دارایی‌ها به ویژه بازار طلا و سکه را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.

    از طرف دیگر انتظارات تورمی نیز تمایل سرمایه‌گذاران و سوداگران به تقاضای پول را کاهشی پیش‌بینی کرده و این خود نیز عاملی است برای پیش‌بینی افزایش قیمت سکه در سال آینده.

    افزون بر این پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار در سال آینده حرکت به سمت واقعی شدن خود را ادامه دهد تا اینکه شکاف بین نرخ تورم داخلی و خارجی با رشد نرخ دلار کاملاً از بین برود.

    به علاوه عمده کارشناسان بین‌الملل نظری مبنی بر افزایش قیمت اونس جهانی در سال میلادی 2018 داشته‌اند؛ بنابراین اگر پیش‌بینی‌های صورت گرفته درست باشند، برآیند همه عوامل موثر اثر فزاینده‌ای بر بازدهی سکه در سال آینده خواهد داشت.

    به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز بازدهی بازار سکه ادامه داشته باشد.

    بررسی تجربه سال‌های گذشته و همچنین تطابق و مقایسه شرایط سابق با شرایط پیش‌بینی شده برای سال بعد حاکی از آن است که سکه در بازار ایران در سال آینده بازدهی بین 20 تا 30 درصد را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

    البته اگر نقدینگی و نرخ ارز در دو ماه پایانی سال آینده مطابق پیش‌بینی‌ها جهش را تجربه کنند چه بسا بازدهی سکه نیز بیش از این مقدار باشد.

    برچسب ها