عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس :

سال ۹۷ باید حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادر شود

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: در سال ۹۷ باید حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادرات داشته باشیم، لذا برای این مقدار مازاد یا باید پتروشیمی ها را فعال کنیم.

سال ۹۷ باید حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز صادر شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، اسدالله قره خانی ، با اشاره به اینکه یکی از تولیدات فسیلی ایران بخش گاز است، گفت: با توجه به اینکه ایران جزء کشورهایی است که بالاترین مقام را از نظر ذخایر گازی دارد و از نظر تولید به نقطه قابل قبولی رسیده است، اما از نظر صادرات جایگاه خیلی مثبتی ندارد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران از نظر ذخیره منابع گازی جایگاه ویژه ای دارد، افزود: سرمایه گذاری های جدیدی که در پارس جنوبی صورت گرفته که مشخصا هدفش بهره برداری از میدان گازی این منطقه بوده میزان ذخایر گازی را افزایش داده به گونه ای که در حال حاضر از نظر میزان تولید در مرحله ای بالاتر از قطر قرار داریم.

    عراق و ترکیه دو بازار هدف صادرات گاز ایران

    نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این میزان تولیدات یا باید به مصرف داخلی برسد یا صادر و یا تبدیل به LNG شود، ادامه داد: مصرف داخلی گاز ظرفیتی دارد که اشباع شده و ما هم اکنون بالاتر از نرم جهانی در بخش خانگی، پتروشیمی ها و صنایع نیز در بخش گاز مصرف داریم، اما در بخش LNG چندان موفق نبودیم.

    وی با بیان اینکه در بخش صادرات گاز بازار هدفمان دو کشور است، یادآور شد:  یکی از این کشورها عراق و دیگری ترکیه است، البته به کشور ارمنستان نیز صادرات وجود دارد که این صادرات با سوآپ گاز ترکمنستان انجام می شود.

    پروژه LNG زمان بر است و حداقل 6 سال زمان می برد

    در قره خانی با تاکید بر اینکه در سال 97 باید حدود 200 میلیون مترمکعب گاز صادرات داشته باشیم، افزود: در حال حاضر خط لوله صلح ما فعال نیست و با عمان و کویت هنوز نتوانسته ایم قراردادی برای صادرات ببندیم و با هند نیز به همین شکل، لذا فعلا بازار هدف صادرات گاز کشور عراق و ترکیه است که البته مقدار آن در نوسان است.

    وی ادامه داد: در سال آینده مازاد تولید گاز کشور بسیار فراتر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد، لذا برای این مقدار مازاد یا باید پتروشیمی ها را فعال کنیم یا باید به سمت FLNG برویم چراکه پروژه LNG زمان بر است و حداقل 6 سال زمان می برد، اما در  FLNG می توان کشتی ها را برای صادرات گاز به صورت سیار به مناطق داخلی آورد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: صادرات گاز می توانست به مراتب بیشتر از این ارقام کنونی باشد و اگر کمی انعطاف داشتیم شاید وضعیتمان در صادرات گاز بهتر از این می شد.

    برچسب ها