عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سایپا

عصر بازار: مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سایپا با حضور بیش از ۷۹% سهامداران تشکیل گردید.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سایپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، بیشتر مباحث صورت گرفته در این مجمع مطالبات و همچنین سود انباشته بسیار بالای شرکت بوده است. در نهایت با اعتراض های صورت گرفته مبنی بر تقسیم سود از سود انباشته سود نقدی 6تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید
    محل برگزاری : ساعت 14 مورخ  16/04/1394 در هتل المپیک
    سال مالی 29/12/1393
    خلاصه:
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری سایپا با حضور بیش از 79% سهامداران تشکیل گردید. بیشتر مباحث صورت گرفته در این مجمع مطالبات و همچنین سود انباشته بسیار بالای شرکت بوده است. در نهایت با اعتراض های صورت گرفته مبنی بر تقسیم سود از سود انباشته سود نقدی 6تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید
    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : شجاعی
    ناظر : بادکوبه
    ناظر : جمالی
    دبیر و مدیرعامل : صباغی

    گزارش هیات مدیره
    گزارش هیئت مدیره در ابتدا در قالب فیلم پخش شد. پس از  پخش فیلم مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سایپا در ادامه گزارش هیئت مدیره اعلام کرد که شرکت بابت مطالبات خود ملکی در سال 1393 ایزد شهر با ارزشی به اندازه 53 میلیارد تومان دریافت کرده است.
    صباغی دلیل عمده سود پایین شرکت را تحریم ها علیه ایران و صنعت خودرو سازی عنوان کرد. ایشان در ادامه اشاره کرد که شرکت سرمایه گذاری سایپا با گروه بهمن تسویه حساب کرده است. همچنین با تامین اجتماعی به غیر از قسط 90 میلیارد تومانی باقی تسویه شده اند.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سایپا بیان کرد با توجه به اینکه بیش از 80% از پرتفوی شرکت خودرویی است، با برداشته شدن تحریم ها آینده این شرکت امیدوار کننده است.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    حسابرس شرکت بندهای اظهار نظر حسابرس را قرائت کرد که با توجه به پاسخ هیئت مدیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ·        با توجه اظهار نظر مشروط حسابرس ارزش بازیافتنی شرکت های پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان از شرکت های وابسته گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا نسبت به بهای تمام شده آن ها پایین تر می باشد. با توجه به پاسخ مدیرمالی شرکت سرمایه گذاری در این دو شرکت به صورت بلندمدت بوده است، و با در نظر گرفتن اینکه شرکت سرمایه گذاری سایپا آینده این دو شرکت را خوب پیش بینی می کند تصمیم به فروش این شرکت ها گرفته نشده است. همچنین به علت اینکه شرکت سمیکو( گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا) بابت سرمایه گذاری در این شرکت ها ذخیره نگرفته است لذا وساپا نیز گرفتن ذخیره بابت این سرمایه گذاری ها را نیز به صلاح نمی داند.
    ·        در مورد 300میلیون سهام شرکت سایپا فروخته شده به گروه بهمن در سال 1389 بندی  تحت عنوان مبانی اظهار نظر مشروط ارائه شد. با توجه به این بند در زمان فروش سهام شرکت سایپا نزد بانک ملی شعبه لندن تا امروز وثیقه است. با توجه به اینکه در این سال ها به این سهم سود به تعلق گرفته و ارزش آن تغییر کرده درآمد یا زیانی بابت آن در نظر گرفته نشده است. مدیرمالی شرکت سرمایه گذاری سایپا پاسخ داد به علت وثیقه بودن سهام شرکت سایپا این فروش منجر به معامله قطعی نگردیده است، قیمت سهام در موقع قرارداد 480 تومان بوده است که در حال حاضر قیمت آن پایین تر است. اما فروش قطعی آن در اختیار شرکت است که با توجه به شرایط بازار این سهام فروخته شود یا خیر
    ·        15درصد از سهام شرکت ورق خودرو چهار محال بختیاری در تاریخ 17/04/93 بر مبنای گزارش ارزیابی فروخته شده است اما با توجه به بهای تمام شده آن زیانی بالغ بر 17.6 میلیاد تومان ایجاد شده است. سهامداران حقیقی در مورد این فروش اعتراض شدیدی کردند. صباغی در پاسخ گفت که اگر این سهام را دیرتر می فروختند زیان شدیدتری حاصل شرکت می شد.
    سوال و جواب
    با توجه به سوالات ارائه شده توسط سهامداران و پاسخ هیئت رئیسه مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ·        درمورد علت خرید سهام شرکت ورق خودروی چهار محال و بختیاری توسط وساپا سوال شد که مدیرعامل پاسخ داد در زمانی که سهام این شرکت خریداری شد شرکت سایپا در نظر داشت که ورق خودروی کارخانه سایپا از این شرکت تامین گردد. اما به دلایل مختلف این کار صورت نگرفت. در واقع این شرکت توسط شرکت سایپا و با مشارکت شرکت های وساپا، رنا و ابتکار خریداری شد.
    ·        از بحث های بسیار زیاد مطرح شده همانطور که در بند های حسابرس نیز آمده است مطالبات از شرکتهای وابسته شرکت سرمایه گذاری سایپا بود که بیش از 55% دارایی های این شرکت را در بر می گیرد. سهامداران حقیقی علت عدم وصول این مطالبات را بی کفایتی مدیران شرکت عنوان کردند.
    ·        ساختمان الهیه شامل 10 طبقه بوده که به ارزش 82 میلیارد تومان در ازای مطالبات دریافت شده است.


    سود نقدی
    پیشنهاد هیئت مدیره برای تقسیم سود به ازای هر سهم 2 تومان ارائه شد. اما سهامداران حقیقی اعتراض شدیدی مبنی بر سود انباشته بسیار بالای شرکت داشته و خواستار تقسیم سود از سود انباشته شرکت بودند. حتی سهامداران به دلیل اینکه به هیئت مدیره پاداش تعلق نگیرد حاضر به تقسیم سود پایین نبودند. با صحبت های فراوان صورت گرفته در این مورد در انتها سود نقدی 6تومان به ازای هر سهم به تصویب رسید
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین آزموده کاران به عنوان حسابرس رسمی
    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور اعضای هیئت مدیره مبلغ ناخالص 650 هزار تومان به تصویب رسید
    با توجه به  اعتراض سهامداران به وضعیت شرکت پاداشی برای هیئت مدیره در نظر گرفته نشد

    جمع بندی
    شرکت در سود خالص بسیار پایینی داشته و در عملکرد وضعیت ضعیفی از خود نشان می دهد. اما با توجه به اینکه پرتفوی این شرکت خودرویی می باشد، روند مذاکرات در سود آوری شرکت بسیار موثر خواهد بود. بنابراین با توجه به انتظار سهامداران قیمت سهام این شرکت وابسته به نتیجه مذاکرات بوده و قابل پیش بینی نیست.

    برچسب ها