عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بورس خبر داد؛

بازدید ۱۸۰ سرمایه گذار خارجی از بورس

عصر بازار: مدیرعامل شرکت بورس با ارایه آماری از میزان پوشش سود شرکت های بورسی و پیش بینی عملکرد بنگاه های بورسی برای دوره ۹ و ۱۲ ماهه، بهبود شرایط بورس و سودآوری بنگاه ها را منوط به عملیاتی شدن دو اتفاق دانست.

بازدید ۱۸۰ سرمایه گذار خارجی از بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حسن قالیباف اصل با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت های بورسی که اثرات آن با انتشار گزارش های میاندوره ای در بازار مشهود است، اظهار داشت: افت سودآوری بنگاه های بورسی در سال جاری تحت تاثیر فضای کلان اقتصادی کشور و رکود حاکم بر آن بوده که نتیجه آن در گزارش های میاندوره ای قابل مشاهده است.

    این مقام مسئول در ادامه به ارایه آماری از میزان سود شرکت های بورسی در سال 94 و مقایسه آن با سال گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود از میزان سود اعلامی شرکت های بورسی در شرکت بورس، بودجه سود سال جاری 214 شرکت 36 هزار میلیارد تومان بوده که در 6 ماه ابتدایی سال 10 هزار و 500 میلیارد تومان آن پوشش داده شده این درحالی است که از این تعداد شرکت در مدت مشابه سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان سود محقق شده است.

    وی با اشاره به کاهش سود 4.5 هزار میلیارد تومانی 214 بنگاه بورسی در نیمه اول سال 94، مهمترین عوامل کاهش سودآوری بنگاه های بورسی را تمرکز دولت بر اجرای سیاست های انقباضی، رکود اقتصادی، کاهش قیمت جهانی نفت و کالاهای اساسی عنوان کرد.

    پیش بینی گزارش های 9 و 12 ماهه

    قالیباف اصل در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از گزارش های دوره 9 و 12 ماهه شرکت های بورسی تا پایان سال چیست؟ به «ملت بازار» گفت: با توجه به عملکرد دو دوره اخیر شرکت های فعال در بورس و در صورت عدم تغییر در متغیرهای تاثیرگذار، به نظر می رسد گزارش های 9 و 12 ماهه شرکت ها با تحول خاصی روبرو نباشد.

    وی افزود: انتظار برای بهبود شرایط سودآوری بنگاه ها منوط به یک اتفاق و رخداد مثبت در فضای کلان اقتصاد است که این مهم می تواند با اجرایی شدن «برجام» و بهبود در فضای کسب و کار کشور رنگ واقعیت به خود بگیرد.

     

    شرط از سرگیری عرضه های اولیه

     

    قالیباف اصل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس تا پایان سال شاهد چه تعداد عرضه اولیه سهام شرکت ها خواهد بود؟ گفت: دو شرکت واسپاری ملت و پتروشیمی فجر در اولویت عرضه اولیه سهام هستند به طوری که تمامی اقدامات قانونی آنها صورت گرفته و بسته به وضعیت بازار و نظر سهامدار عمده سهامشان در بورس عرضه خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه شرایط عرضه های اولیه در شرایط رونق و رکود بورس متفاوت است، اظهار داشت: پیگیری ها برای عرضه های اولیه ادامه دارد. امید است با ثبات شرایط بازار سهام و تمایل سهامدار عمده شاهد از سرگیری عرضه های اولیه باشیم.

    تشکیل کمیته اصلاح قانون بازار

    بالاترین مقام اجرایی شرکت بورس با اشاره به دهمین سالگرد تصویب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی (اول آذرماه سال 84) به تشکیل کمیته ای به منظور اصلاح بخش هایی از قانون یادشده پرداخت و گفت: واقعیت آن است که یک دهه از تصویب قانون بازار اوراق بهادار می گذرد و نیاز به تغییرات در مواردی از آن احساس می شود. از همین رو سازمان بورس نسبت به تشکیل کمیته ای در این باره مبادرت کرده است.

    قالیباف اصل ادامه داد: همکاران ما در شرکت بورس نیز در این کمیته حضور دارند و در جلسات آن شرکت و نظرات خود را اعلام کرده اند اما جمع بندی نهایی در این باره در سازمان بورس انجام خواهد گرفت.

     

    خرید آخرین نسخه سامانه معاملاتی دنیا بعد از رفع تحریم ها

     

    وی در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین اقدامات انجام شده برای خرید آخرین نسخه سامانه معاملاتی دنیا به دلیل مشکلات و مسایل فنی نرم افزار فعلی، گفت: نرم افزار فعلی معاملات بورس که از سال 87 راه اندازی شده پاسخگو بوده اما در حوزه ابزار جدید نیاز به ارتقای نرم افزار معاملات احساس می شود. در همین ارتباط مذاکراتی با شرکت مدیریت فناوری که مسئولیت پشتیبانی از نرم افزارهای بازار سرمایه را برعهده دارد در حال انجام بوده که اجرایی شدن آن منوط به برداشته شدن تحریم های بین المللی است.

     

    مدیرعامل شرکت بورس با تاکید بر اینکه کشورهای مختلفی از جمله کره جنوبی و فرانسه برای همکاری به این منظور اظهار تمایل کرده اند، به اقدامات ناتمام شرکت بورس در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: دو سال پیش نیز برنامه تغییر نرم افزار دنبال شد و مذاکرات اولیه ای نیز صورت گرفت اما به دلیل محدودیت های ایران در حوزه بین الملل به نتیجه نهایی نرسید.

     

    برگزاری یک میز صنعت تا پایان سال

     

    قالیباف اصل در ادامه از برگزاری یک میز صنعت تا پیش از پایان سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون یک میز صنعت در حوزه خودرو در شرکت بورس برگزار شده که برگزاری دومین میز صنعت در سال جاری در دستور کار قرار دارد. البته نام صنعت هنوز نهایی نشده است.

    این مقام مسئول هدف از برگزاری میز صنعت را کمک به مشکلات صنایع بورسی و پیگیری آنها از طریق شرکت بورس عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من یکی از کمک هایی که در شرایط فعلی می توان به صنایع بورسی بدون صرف هیچ گونه هزینه ای کرد شفاف سازی فضای کسب و کار صنایع است.

    بازدید 180 سرمایه گذار خارجی از بورس

    قالیباف اصل افزود: مشکلات و ابهامات موجود در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و سنگ آهنی ها مدت طولانی است شرکت های این گروه را با موانع و چالش های فراوانی مواجه کرده که لازم است هر چه سریع تر تصمیم گیری نهایی درباره این صنایع اتخاذ شود تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری به این شرکت ها ورود پیدا کنند.

    وی در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران بعد از رفع تحریم ها، به بازدید 180 سرمایه گذار خارجی از بورس تهران از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در حال مطالعه و بررسی شرایط سرمایه گذاری در ایران هستند که بدون شک با رفع محدودیت های بین المللی از جمله موضوع نقل و انتقال پول شاهد ورود قابل توجه سرمایه گذاران خارجی به بخش اقتصادی کشور از جمله بازار سرمایه خواهیم بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو