عصر خودرو

چشم اوپک به روی حقیقت تلخ باز شد

عصر بازار- به نظر می‌رسد ماه‌ها اطمینان اوپک نسبت به این‌ که رشد تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۸ هرگونه افزایش از سوی تولیدکنندگان غیراوپک را جذب خواهد کرد، سرانجام تضعیف شده است، زیرا بخش تحقیقاتی این گروه برای نخستین‌بار دورنمای بدبینانه‌ای برای سال میلادی جاری ارائه کرد.

چشم اوپک به روی حقیقت تلخ باز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک در گزارش بازار نفت ماهانه خود پیش‌بینی کرد عرضه تولیدکنندگان غیراوپک در سال 2018 به میزان 1.66 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند، در حالی که میزان تقاضا 1.60 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت.

    از زمان آغاز پیش‌بینی آمار 2018 در ژوییه 2017، این نخستین گزارش اوپک است که برآورد می‌کند رشد عرضه غیراوپک از رشد پیش بینی شده تقاضای جهانی فراتر می‌رود و نشان می‌دهد این سازمان صادرکننده نفت اگر بخواهد روند تعادل مجدد بازار ادامه پیدا کند،  باید انضباط تولیدی خود را حفظ کند. با این‌همه تداوم کاهش تولید ونزوئلا تا حدودی مایه اطمینان خاطر سایر اعضا شده است.

    رشد عرضه غیراوپک از رشد تقاضا برای نفت جلو می‌زند

    براساس گزارش جدید اوپک، انتظار می‌رود عرضه غیراوپک در سال 2018 با روند سریع‌تری رشد کند و به 59.53 میلیون بشکه در روز بالغ شود که 280 هزار بشکه در روز بالاتر از رقم پیش‌بینی شده در گزارش ماه گذشته این سازمان است که تا حد زیادی به دلیل پیش‌بینی تولید بالاتر نفت در آمریکا بوده است.

    این گزارش خاطر نشان کرده قیمت نفت طی چند ماه گذشته در مقایسه با بیش از دو سال گذشته، بالاتر بوده است و با پیش‌بینی افزایش تولید نفت شیل آمریکا به دلیل فضای قیمت بهتر، رشد بالاتر برای سال 2018 پیش‌بینی می‌شود که البته رشد بالاتر به تولیدکنندگان شیل آمریکا محدود نیست و کشورهایی مانند کانادا، انگلیس، برزیل و چین نیز تولیدشان را افزایش خواهند داد.

    بنا بر گزارش اوپک، تقاضای جهانی به 98.63 میلیون بشکه در روز در سال 2018 می‌رسد که 30 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی اوپک در گزارش فوریه است، زیرا این گروه همچنان رشد اقتصادی مطلوبی را پیش‌بینی می‌کند که مصرف بیشتر را به دنبال دارد. با این‌همه اوپک هشدار داده افزایش نرخ‌های بهره و تصمیم اخیر آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم ممکن است به این روند لطمه بزند.

    طبق گزارش اوپک، تقاضا برای نفت اوپک به 32.61 میلیون بشکه در روز در سال 2018 می‌رسد که 200 هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته این سازمان کاهش نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن مجموع تولید اوپک در 32.19 میلیون بشکه در روز در فوریه که از سوی منابع ثانویه برآورد شده است، بازار در نیمه دوم سال با محدودیت عرضه قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد، در حالی که در نیمه اول شاهد رشد ذخایر است.

    ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در ژانویه 13.7 میلیون بشکه افزایش یافت و 50 میلیون بشکه بالای آخرین میانگین پنج ساله ماند. این ذخایر برای پوشش تقاضا به مدت 60 روز کافی است که 0.6 روز کمتر از آخرین میانگین پنج ساله است.

    کاهش ماهانه تولید نفت اوپک و ادامه سقوط آزاد تولید ونزوئلا

    این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اوپک و 10 تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه تولیدشان را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر سال 2016 محدود کرده‌اند تا عرضه و تقاضا در بازار مجددا متعادل شود و سطح ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به میانگین پنج ساله بازگردد.

    یک کمیته نظارتی به ریاست خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی که بر این توافق نظارت می‌کند در آوریل در عربستان سعودی دیدار خواهد کرد تا پایبندی اعضاء به توافق را بازبینی کرده و شرایط بازار را ارزیابی کند.

    تولید نفت اوپک در فوریه 77 هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش داشت و حدود 540 هزار بشکه در روز پایین سقف 32.73 میلیون بشکه در روز تولید این سازمان بود.

    ونزوئلا که تولیدش سقوط آزاد پیدا کرده است، یک بار دیگر بزرگترین کاهش ماه به ماه تولید را داشت و طبق برآورد منابع ثانویه، تولید نفتش در فوریه 50 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 1.55 میلیون بشکه در روز رسید. این کشور بحران زده آمار تولیدی که برای فوریه به اوپک ارائه کرده 1.59 میلیون بشکه در روز بوده که 180 هزار بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش داشت. سهمیه تولید ونزوئلا تحت توافق نفتی، 1.97 میلیون بشکه در روز است.

    امارات متحده عربی دومین کاهش بزرگ تولید را در میان اعضای اوپک داشت و تولیدش در فوریه 30 هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش یافت و به 2.83 میلیون بشکه در روز رسید. این کاهش به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی یک میدان نفتی بود. سهمیه تولید نفت امارات متحده تحت توافق اوپک، 2.87 میلیون بشکه در روز است.

    عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است با کاهش تولید به میزان 30 هزار بشکه در روز در فوریه مواجه شد و تولید این کشور به 4.43 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که سهمیه تولیدش 4.35 میلیون بشکه در روز است.

    نیجریه بزرگ‌ترین افزایش تولید را در فوریه داشت و تولیدش بیش از 20 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 1.81 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که تولید نفت لیبی 10 هزار بشکه  در روز افزایش یافت و به یک میلیون بشکه در روز رسید. تحت توافق اوپک، مجموع سقف تولید این دو کشور 2.8 میلیون بشکه است در حالی که در سال 2017 از حضور در توافق معاف شده بودند تا تولیدشان را به سطح پیش از ناآرامی‌های داخلی احیا کنند.

    طبق آمار منابع ثانویه عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است در فوریه  9.68 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد در حالی که آماری که از سوی خود این کشور اعلام شده 9.94 میلیون بشکه در روز است. سهمیه تولید عربستان سعودی 10.06 میلیون بشکه در روز است.

    ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است 3.80 میلیون بشکه در روز تحت توافق اوپک نفت تولید کرد که در مقایسه با 3.81 میلیون بشکه در روز در ژانویه کاهش داشت و با آماری که از سوی خود این کشور به اوپک ارائه شد، همخوانی داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو